Temperatur nov-feb "på riktigt"?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Lesspåregn, 2 september 2015.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har kollat klimatstatistik som visar förvånansvärt likartade temperaturer för Torrevieja och Màlaga, men jag gissar att det kanske kan bero på mindre svängningar mellan varmast och kallast. Och så hör man ju glädjehistorier om folk som badat i havet i januari för det var 26 grader varmt.

    Men ni som har erfarenhet av Torrevieja under lågsäsong, vad är det egentligen man kan/bör räkna med, generellt? Hur varmt blir det mitt på dagen? Hur kallt på kvällen?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Varmt eller kallt är ju relativt.. Jag badar inte i havet efter September. Mina föräldrar badar i November...
    runt 18º pà dagen och runt 8º pà natten. om det inte kommer en värmevàg eller en köldknäpp.
    De senaste àren har vi haft ca 15º varmare pà vintern än vad Malmö haft. (dagtid)
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    När solen skiner och det inte blåser kan det bli riktigt varmt på dagtid. Jag har varit med om +26 i december-januari. Så fort solen går ner blir det kyligare. Turisterna går i shorts och T-shirt. Lokalbefolkning ( läs: gamla tanter) går i päls...
     
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det handlar om hur man upplever vädret. Den som reser ner från svenskt vinterväder kommer att tycka det är skönt även på vintern på Costa Blanca eller Costa del Sol, men den som vant sig vid spansk sommar kommer att frysa.
    Själv tycker jag vintervädret är fantastiskt i Spanien, för mig räcker det med några timmar skön sol per dag, bara det är 16-20 grader varmt.
    En underskattad faktor för upplevelsen är hur man bor. Kan man värma bostaden och om den är bättre isolerad än vad semesterbostäderna i allmänhet brukar vara så blir helhetsupplevelsen så mycket bättre.

    Faktum är att jag aldrig frusit så mycket vintertid som runt Medelhavet när jag tidigare år bott i oisolerade bostäder. Det misstaget gör jag inte om!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Men dom flesta bostäder har väl ingen isolering i väggar,eller?
    För egen del har vi 2-glasfönster men tjocka stenväggar utan isolering,och har man inte varit här under några veckor är det rejält rått och kallt under dec-jan.
    Blåser dock på rejält med AC omvänt och då blir det så varmt man vill ha.

    Jag hatar kylan och det får kosta vad det vill
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dom tror dom är på Las Canarias :coolsmilie: Åkt fel...

    Chao P :sol:
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Men det är ju likadant här på kanarieöarna på vintern.
    Man ser direkt vilka som är turister (shorts,linne,flipflops) respektive kanarier (täckjacka-gärna med huva, långbyxor och boots). :frusen:

    Vi invandrare ligger någonstans mitt emellan... mer åt det kanariska för varje år som går. :eek:
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo Pooh :)

    Jag har ju häckat där på öarna också och på Gran C
    året runt. Visst är det som du säger men ändå inte lika
    extremt rått och kallt som här på fastlandet på vintern.
    Iofs är ju södra delen på Gran C bäst ur värmesynpunkt där
    jag bodde.
    Jag har iaf inte frusit där lika mycket som här i dec-jan :)

    Men det handlar ju mest om inomhusklimatet...oisolerat och
    ingen centralvärme. Snålar på AC:n...Man bor ju i ett betonghål
    och englas för det mesta här och så verkar det bli byggmässigt :)
    Utomhus kan det vara 10 gr men när solen är uppe så känns det
    hyfsat.

    Chao P :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Gillar inte heller kyla, särskilt inte den fuktiga Medelhavskylan.

    Visst är isoleringen generellt undermålig.

    Jag bor ju i lägenhet så det är något lättare att skapa ett bättre inomhusklimat.

    Bra fönster är förstås en början. Vidare har jag isolerat innertaket med 40 mm mineralull. Golvet är också grymt viktigt. Stengolv funkar inte på vintern, laminat eller parkett är bättre. Ångrar dock att jag inte kostade på mig golvvärme i badrummet.

    Jag har också börjat testa med att isolera en kortare yttervägg inifrån med fukttålig gips på metallreglar och mineralull. För att undvika mögel har jag försökt skapa luftgenomströmning med stora glipor nere vid golvet och vid taket (som jag gömt bakom en smyglist). Fukt tränger ju igenom stenväggarna på vintern så jag vet inte riktigt vad det här slutar. Man får se det som ett försök. Om det inte funkar får jag riva innerväggen och pröva med något annat skivmaterial.

    Sen kör jag med gasvärmare vilket är billigare än AC:n. Då blir inomhusklimatet som Sverige till en kostnad av någon hundring per månad.
    spainsmile
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Säkert så. :) Men håll med om att det finns sådana "vilsekomna" på Paseon, varje vinter. Tom de som badar...
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Som sagt sà är kyla relativt. Är man van vid en svensk sommar i Piteà och att bada i bottenviken, màste ju medelhavet vara som en uppvärmd badtunna, även i Januari.
     
  15. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack alla som bidragit! 18-20 på dagen, skönt och nästan solbart om man hittar en skyddad plats, låter helt ok ändå. 15 grader och råkalla nätter låter mindre kul, får hitta på nåt.

    Mixt: Gasvärmare? Åh 17. Jag googlade snabbt och hittade några såna små element, men uifrån vad jag läste, så får man ca 3 tim full effekt (1300W) för en gaspatron på 220 gr, pris ca 24 kr/patron som jag hittade. Just det känns ju inte som billigare än el, men vad har du hittat för fiffigt inköpsställe/produkt?

    Jag gillar nämligen inte heller kylan alls. Och då menar jag verkligen inte alls. Lägenheten jag just skrivit kontrakt på ska precis besiktigas ur energsynpunkt, så jag räknar med att få ta del av resultatet, vilket ska bli intressant...
     
  16. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Ett par varma goa tofflor är en bra investering. Var nere i Torrevieja i dec ett år, har aldrig frusit så mycket om fötterna som då. Iskallt på klinkergolvet!!
     
  17. Mulle

    Mulle Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag har fått höra att det bildas mycke
    fukt med gasvärme så vi har värmepump tycker den är bra luften cirkulerar så det blir värme överallt " nästan "
     
  18. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag har bara en helt vanlig enkel gasolvärmare som jag kör 2-3 timmar per kväll och nån timme på morgonen. Jag har som tidigare nämnts bra isolering och dessutom rätt läge på lägenheten (=förmiddagssol och kvällssol). På nätterna föredrar jag ett tjockt täcke och kyligare temperatur.

    Har inte räknat exakt men en flaska brukar räcka kanske 60 timmar. Värmen är helt klart fuktigare och det krävs syretillförsel, annars är det farligt. Men billigt är det, fast kanske inte så billigt som jag först nämnde ska erkännas.
    ));)

    Eventuellt kan man köra avfuktare samtidigt, har inte testat, men då stiger förstås kostnaden.

    Svårt att tänka mig att det skulle vara dyrare än värmeväxlare med tanke på elpriserna.
     
  19. villebasker

    villebasker Medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej,

    En vanlig gasolvärmare som man kör på lägsta effekt drar ca 100g per timme.
    En normalflaska (butano) på 12,5 kg bör då räcka ca 120 timmar.
    Priset (bestäms av regeringen) varierar mellan 15-20 euro.
    Om man kör 2-3 timmar per dygn blir åtgången endast 1-2 flaskor per vintersäsong. En överkomlig uppvärmningskostnad.

    Brukar själv komplettera med ett 400 W väggmonterat tunt element i sovrummet som används nattetid vid behov samt en handdukstork (50-100 W) i badrummet som brukar vara igång dygnet runt. Tar snabbt bort all fukt!

    :coolsmilie:
     
    pozuela gillar detta.
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    På natten räcker det ofta med ett duntäcke. Iaf jag sover bättre när det är svalt i rummet. Carrefour har i många år haft rea på dem. Ett tacke till enkelsäng kostar ca 27€ på rea. Helt ok.
     
  21. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Mycket tänkvärt som framkommit. Ni som hyr ut lägenheten under vintern, hur har ni löst uppvärmningsfrågan? Det känns ju som att man vill kunna påverka sin kostnad som boende, samtidiogt som man kanske vill ha en hyra som inkluderar uppvärmning... Men allt som "ingår" slösar folk ofta med, och i slutänden blir det kanske ingen knappt nån inkomst alls av att ha hyrt ut..?
     
  22. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag vet inte men jag skulle skriva Hyra plus el o vatten
     
  23. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Många har installerat myntautomat till AC:n. Alla som bor där får betala den verkliga kostnaden för förbrukningen. Annars kan AC gå runt från morgon till kväll...
     
    pozuela gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...