Takunderhåll = hur stor del av comunidad? *lurad*

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 18 mars 2017.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Har precis väldigt snöpligt blivit informerad av administrationen om att den takterrass, som enligt vad som står i fastighetsbeskrivningen verkade vara för mitt privata bruk, och som uttryckligen av mäklaren påstods vara min egen, i själva verket är öppen för hela samfälligheten.
    Detta är ett jättebakslag för mig, balkongen ligger i norr och utan egen takterrass hade jag aldrig köpt den här lägenheten, så just nu är jag väldigt ledsen och känner mig oerhört lurad. Texten jag har utgått ifrån har lurat ett antal spanjorer också, kan jag tillägga.

    Administratören sa att man ju alltid kan höra på årsmötet om man kan få överta en del av takterrassen mot att man åtar sig underhållskostnaderna för den delen också. Men det tror jag inte övriga lär nappa på va? Jag räknar krasst med att isåfall behöva köpa takterrassen ytterligare en gång.

    Men innan jag ens vet vad jag har att försöka tänka igenom, är det någon som har den minsta uppfattning om hur stor del av underhållet för ett femvåningshus med pool som utgörs av taket? Och underhåll/skötsel av fastighetens utsida + gemensamma områden täcks väl alltid av den månatliga kostnaden för "comunidad", som alla betalar en procentandel av? Vi är idag 45 lägenheter, och jag betalar ca 30 euro/mån för mina 1,83% andel. Nånstans runt 20 000 euro per år får samfälligheten alltså in totalt av de boende.

    För jag kan ju tycka att det är orimligt att jag ensam ska betala nästa takreparation på ett 25-30 år gammalt hus när jag ägt aticon i ett drygt år. Eller, hur ofta gör man något åt tätskikt etc, det ser ut att vara något gummiartat skikt målat på en väv, en grå färg som går ca 15-20 cm upp längs "takstaketet", och så avrinningsbrunnar här och var? Jag har ingen som helst aning om vad det normala underhållet av taket kostar, är det någon som har en fingervisning att ge mig?

    Mer sannolikt att lyckas är det kanske om jag betalar en summa för takterrassen och därefter en större summa i comunidad, beroende på vad just takterrassen skulle utgör för andel av samfällighetens underhållsbudget.

    Delge mig gärna era tankar och råd, för jag är tämligen vilse och vet inte längre vem jag vågar lita på. För min del kan det lika gärna vara advokaten på kansliet som lurar mig, som någon annan. Deras egen kanslitjej trodde ju också att takterrassen var min, när hon läste samma text för ett år sen.

    För lite märkligt är det ju att man behöver påpeka att just femte våningen har privata balkonger. Det finns väl för f-n ingen som har annat än privata balkonger.
    Betyder "lindar" verkligen "angränsa i sidled", aldrig åt annat håll (typ uppåt, som det hade sagts mig)?
    Grundlurad har jag ju uppenbarligen blivit i alla fall.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53
    Hej. Tror det är nogot som heter Sarnafil på ärs tak. Det är en fiber armerad gummiduk som är ett tätskikt, den finnas i flera färger bla grå och som du beskriver 15-20 cm upp på väggen är monteringssättet. Kostar nog 1000,- eller mera pr m2 att montera, tråkigt situation du hamnat i med din takterrass, det är nog en livstid på 8 - 10 år i den värmen där, längre i Skandinavien. Men den är vem det bästa att täta platta tak med.
     
    Lesspåregn gillar detta.
  4. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för ett mycket bra svar. OK, så då lär de ha gjort detta ett par gånger sen huset byggdes i alla fall. Är 1000 kr per kvm inkl jobb och "allting"?

    Jag har googlat lite och även om jag inte hittade bilder på något som ser helt identiskt ut med vår lite finrutiga väv, så ser jag att det måste vara väldigt likartat och då är säkert priserna jämförbara också. Är det någon mer som har erfarenhet av taktätning med hyfsat uppdaterade priser..? Hur länge har era plana tak klarat sig innan ni behövt göra om dem?

    Vårt tak torde vara drygt 250 kvm om jag utgår ifrån arealen på de underliggande lägenheterna.
     
  5. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53
    Hej igen. Priset baserar jag på inköpspris här hemma för duken, är säker billigare i Spanien. Sen limmet och billigare timmets pris i Spanien för montering. Sen beror det ju på hur mycket arbete det är att riva upp det gamla och göra klart för montering. Men som andelsägare kan du väl be om att se kvitto på tidigare underhålls utgifter som underhåll av tak.Det ska finnas en underhålls plan på fastigheten. Det kan man göra här hemma i Sverige när man köper lägenhet i bostadsförening , då har du svar på frågan.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack igen, OK så beräkningen är på uppskattat svenskt materialpris och uppskattad spansk arbetskostnad, men inte medräknat något underjobb?

    Ja det kan jag säkert. Saken är mest att jag inte vill delge någon mina funderingar innan jag vet om det finns någon substans i dem. =S
     
  8. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53
    Anslår som du säger duk och spansk arbetskraft. Svårt att gissa tid att riva göra klart för montering. Men du kan ju begära kopia på betalade utgifter som du är med att betala som med ägare. Du sa du betalar till comunidad, då har du krav att se vad pengarna har gått och går till som med ägare. Begära ut allt 10 - 15 år tillbaka för att se på allt och inte bara taket.Du kan kalla det kostnads analys för framtiden i föreningen för din del. Då bör ju kvitto på tak underhåll vara med. Sen kan du om du vet av nogon i din vänkrets som är byggare fråga vad det kan kosta att göra taket . Lögnerna är ju mycket längre i Spanien än Skandinavien så det ska ju vara billigare där att göra sånt arbete.
     
  9. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53
    Du kan ju försöka ta Inn en offert på att göra taket om på den delen tak du vill bruka och sen försöka göra en skriftlig avtal med föreningen om bruk av den delen som privat del för framtiden mot att du tar underhållet på dig din lägenhet.
     
  10. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Har erfarenhet från Gran Canaria med terrassgolv, som i sin tur varit taket på bungalowen under. Dessa golv/tak var ett problem på den aktuella anläggningen eftersom det var felkonstruerade vid byggandet.

    Efter ca. 10 år började det bli fuktskador i taken hos vissa bungalows under, dock inte alla, men många tvingades byta ut sina terrassgolv.

    Själv bytte jag senast ett golv på en bungalow så sent som i december. Golvet var något större än 30 m2.

    Kostnaden för specialmatta, lim, klinker och arbetet blev drygt 2000 Euros. Säkert ett mycket bra pris eftersom jag varit en viktig kund i många år. Men kan inte tänka mig att det skulle kosta mer än 100 Euros per m2. Skall nämnas att golvet som byttes ut hade minst legat där i 35 år.

    Har även erfarenhet från ett målat tak på ett hotell, det målades med speciell färg vart annat år. Det berodde inte på att det var problem med fukt, utan mera som preventativ åtgärd och det skulle vara snyggt för gästerna som solade på taket. Kommer inte ihåg kostnaden, dyrt tyckte jag men inga jättepengar.

    TommyD
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Är mycket tacksam för att få ta del av era erfarenheter!
    Det är till sotr hjälp när jag försöker få en rimlig bild av min situation utan att behöva förlita mig personer som jag inte vet om jag kan lita på. Just nu har jag bett Abaco kolla på objektsbeskrivningen för att få synpunkter från en neutral part (hoppas jag! Tyvärr sitter de i samma trapphus som samfälligheten och deras advookat!) på ägandeskapet. Beroende på vad de tycker, får jag väl gå vidare på lämpligt sätt.
    Vilket jäkla meck, lägenheten skulle ju bli min tillflykt och oas från stressen, inte tvärtom...
     
  13. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag läste i höstens årsmötesprotokoll att man är medveten om det krävs en reparation av den rörliga skarven mellan vårt husblock och det intilliggande. Ingen kostnadsuppskattning fanns med.
    Det är en kanske 5 cm bred skarv, 15-20 m lång. Är sånt dyrt? Hur 17 kan man ta bort och ersätta en så smal skarv fem våningar hög? Min lägenhet ligger närmast skarven, längst upp. Är det något jag bör känna till i samband med detta? Vem står för att fixa ev skador som åstadkoms i samband med reparationen?

    Och så tanken då förstås, att OM jag tvingas köpa min takterrass igen kanske det är mer lockande för övriga husägare att godta erbjudandet ifall de står inför en större utgift...
     
  14. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    25-30 år gammalt,,,, då kanske den innehåller PCB och då blir det dyrt :(
     
  15. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Lesspåregn
    Kom ihåg att den fortfarande kan bli din oas som du tänkt dig även om du inte äger en del av terrassen.
    Nu kanske du får dela den med fler än dom övre lägenheterna men alla är nog inte där samtidigt.
    Visst inte vad du trodde och det kan påverka värdet på lägenheten men se det med lite perspektiv.
    Låt det inte förstöra din plats i solen.
     
  16. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Linkan - oj. är det något miljöfarligt som måste saneras innan man kan använda något bättre? Kan DET vara skälet till att administrador'en försöker få den till allas gemensamma, för att det ska bli mindre tjafs den dag jobbet måste utföras.... Kan man SE på det om det innehåller PCB?

    Anca - Jag förstår hur du tänker, men om du anade hur många lägenheter jag ratade för att terassen inte var nog privat innan valet föll på den här, trots nordlig balkong...

    Det jag inte får göra, om den inte är exklusiv, är sätta upp krokar i väggarna så jag kan hänga upp ett insynsskydd och det hade jag redan planer på, bara annat som måst fixas först. Även om alla inte är där samtidigt, så retar jag mig på att bli sedd av dem som kommer upp och fixar med tvätten. Ett sådant upphängbart skydd skulle lösa det. Och jag vill kunna ha bord och stolar där under hela semesterperioden, inte kånka ner och upp för varje fika, då blir det ju inte av... Min del är dessutom bortersta hörnet, helt i min smak och det är den del jag gärna vill ha - och anser att jag har betalat för.

    Jag kan heller inte hindra att ännu fler invaderar den med tv-antenner som inkräktar. Nån har satt upp en stor parabol precis i hörnet där jag skulle vilja ha bordet, efter det att jag köpt lägenheten.
     

Dela sidan

Laddar...