SVT WORLD Slutar sända i Spanien!

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Ulf Nerja, 17 oktober 2016.

  1. Grottis

    Grottis Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    5
    Har man Netflix abonnemangi Sverige så fungerar Netflix direkt genom t ex AppleTv:n.
    Utan VPN!
    Det har vi tittat på under hela september.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag upptäcker att jag behöver förtydliga en sak!
    Jag hyr ut...mycket...så det hela ska vara användarvänligt, till både pensionärer och barnfamiljer!
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det du ser då är Spanska Netflix. Innan netflix startade i Spanien (inte så länge sen) så hade det inte funkat alls.
    Oavsett vilket land man tecknat abonnemanget i, så blir man ansluten till det utbud av Netflix som finns i det landet man befinner sig i.
    Mycket är samma, men inte allt.
    VPN funkar inte med AppleTV i alla fall, så om man vill se Svenska Netflix måste man använda SmartDNS.
     
    Ulf Nerja gillar detta.
  5. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Mycket saknas, och framförallt är det väldigt ont om Svenskt text/tal på utbudet. Vilket är viktigt om man har barn eller inte behärskar engelska fullt ut.

    Dock fungerar det absolut som ett komplement!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi använder er tjänst med Smart DNS men har det tydligen det spanska utbudet av Netflix. Vissa serier som vi kan se i Sverige kan vi inte se här i Spanien. Och vissa filmer är inte svensktextade.
    rocio
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det låter som om det är något som inte riktigt funkar som det ska i din anslutning... Kontakta gärna supporten så vi kan forska i vad som händer för just dig. Det finns en del saker som kan komma ur synk ibland.
     
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276

    Förtydliga gärna. Kan jag alltså ta med min Apple-tv, som jag använder i Sverige, till Spanien och titta på Netflix, utan krångel?

    :):)
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ok, men nu är vi bara här en vecka till så det spelar ingen roll. Vi får se hur det fungerar nästa gång vi åker ner. Detta är första gången det inte fungerar till 100% med er tjänst. Det har säkert någon jätteenkel lösning, men just nu så räcker tiden ändå inte till för något Tv-tittande i någon större utsträckning så det går bra som det är . Det fungerar ju till 95% .
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Det här ser ju intressant ut!

    Men hur ser det NU ut med Goran´s varning för IPTV i Spanien?
    Något nytt som har framkommit under den senaste tiden?

    Den leverantör av IPTV som åkte fast, var det ala Al Capone, INTE för sändningarna, utan för att de fifflade med bokföringen etc....`?

    För OM Spanska polisen nu synar IPTV leverntörerna med grunden att sändningarna är OLAGLIGA, då kommer ju saken i en helt annan dager!
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi hade besök från Sverige som har Netflix i Sverige. Vi loggade in i på vår Apple-TV i Spanien med deras password från Sverige. Jag gissar att den stora skillnaden är att det är det är dubbat till spanska. Eventuellt är det textat på svenska, mins ej.
     
  14. Grottis

    Grottis Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    5
    Vi var i Spanien (Costa Blanca) nu i september och det var bara att logga in i Netflix med password från Sverige. Vissa filmer hade spanska texter, men vissa kunde man välja svenska texter till. Vi var nöjda!Holaa
     
  15. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Du kan logga in på Netflix via apple TV. Dock är det Spansk netflix som gäller. DVS, utbudet skiljer sig, och det mesta är på spanska eller engelska. Vissa enstaka fall finns med Svensk text, men låååångt ifrån allt.

    Känns det som en bra lösning för dig så är det bara att köra på! :)


    En billigare lösning i så fall kan vara att köpa en Chromecast och installera i TV´n. Då kör du netflix via mobilen eller padda och sen är det bara att luta sig tillbaka. Då slipper du släpa apple tv fram och tillbaka till Spanien med.
     
  16. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ja, som flera andra redan nämnt, så funkar ett Netflix-konto från Sverige i alla länder där Netflix har verksamhet.
    Men det du ser då är utbudet i just det landet, om du inte har SmartDNS.
     
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg i frågan, så säger leverantören att det är lagligt i Spanien, förvisso en partsinlaga i frågan. Men eftersom de här produkterna funnits på den spanska marknaden i åtminstone 10 år och fortsatt fungera så talar det för att det åtminstone inte är illegalt.

    Eftersom jag har haft ett nära samarbete med SVT-World/ConNova, så vet jag att de försökt i minst 7-8 år att på juridisk väg få dessa leverantörer att åtminstone ta bort SVT´s utbud, utan att lyckas.

    Det är väl nu konstaterat att leverantören som stängdes ner i april, fastnade i nätet pga fiscala orsaker.

    Det är känt att spansk juridik är snårig, inte alltid logisk och självklarheter är inte alltid så självklart i domstolen, eller som en spansk advokat en gång sa till mig, "i den spanska domstolen kan även korna flyga!"

    Tror helt enkelt att det är "allegalt", alltså i en gråzon och därför kommer man inte åt det.

    Nu skall erkännas att jag inte ligger vaken om nätterna och våndas över mina 245 Euos/år som vi betalar för programutbudet, skulle det släckas ner så får vi försöka att överleva det, spotta i händerna och blicka framåt. :giggle:
     
  18. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nu vill jag inte uppmuntra till att kringgå de spärrar som finns, men du kan i allafall i Apple-tv gen. 4 ställa in DNS utan problem. Vet inte hur det är på dom tidigare generationerna.
     
  19. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Instämmer Los Suecos!
    Tycker ditt förslag låter riktigt bra...så jag går nog vidare med det....
    Tackar!
     
  20. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har läst tråden och skulle rekommendera Slingbox till alla som har hus eller lägenhet i Spanien. Om man är uthyrare med flera hus så blir det för krångligt men för alla andra människor är det helt överlägset alla VPN-tunnlar och övriga gråzoner. Slingbox är helt laglig då du skickar din egen signal hemifrån dig själv. Du speglar alltså din egen Box hemifrån och alla kanaler du har hemma, har du också i Spanien. Dessutom helt gratis förutom inköp då förstås. Inköpskostnaden är ca.1300:- om du kopplar datorn till tv'n i Spanien. Vill man lyxa till det så köper du till en mediabox(WD player) som kopplas mot tv'n. Då behövs ingen dator alls! Dock så behöver du uppgraderat adsl hemma eller helst fiber då uppladdningshastigheten är lika viktig som nedladdning.
     
  21. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    hej Morgan,

    Det låter onekligen intressant. (om fiber någonsin kommer).

    Vad är det för typ av mediabox som behövs för att man skall slippa ha en dator? tänker kostnadsmässigt...
     
  22. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    följdfrågor:

    Fungerar Chromecast som mediabox?

    Den höga bandbredden behövs eg bara hemma i Sverige? Kan man streama tv/netflix/Viaplay i spanien via uppkopplingen så borde det fungera med slingbox utan problem med?
     
  23. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag använde själv slingbox innan jag övergick till VPN men fick det aldrig att funka på ett acceptabelt sätt, utan det hängde sig hela tiden, trots 100/100 fiber i Sverige.
    Men det kanske funkar bättre på kortare avstånd än till Teneriffa.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...