Strandskyddskartor

Diskussion i 'Spanien' startad av Canopus, 11 februari 2019.

  1. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Ibland har frågan om strandskyddslinjer dykt upp i detta forum, kanske främst i samband med planerade hus- och lägenhetsköp. Kusterna regleras ju av den spanska strandskyddslagen Ley de Costas. Tidigare fanns det kartor online hos det spanska Jordbruks-, fiske- och livsmedelsdepartementet MARM med alla förekommande typer av restriktionslinjer utritade på detaljnivå. De kartorna försvann tyvärr från webben för några år sen, men nu har jag sett att de dykt upp igen på en ny webbadress. Kan ju vara intressant för fler att veta så här är länken: https://sig.mapama.gob.es/dpmt/

    Sedan är det bara att zooma in den plats man är intresserad av. De olikfärgade linjerna finns förklarade (typ) i övre vänstra hörnet under Tabla de contenidos > Leyenda. Efter att man zoomat in på kartan kan det ta ett par sekunder innan linjerna ritats upp.

    Bara som ett exempel har jag här zoomat in Playa de Los Locos, Torrevieja.

    DPMT.jpg
     
    Farbror Sven, mixt, Sharky och 2 andra gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Kul.
    Vet du vad färgerna betyder i praktiken?
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    DMPT betyder Dominio Publico Maritimo y Terestre (ungf. Allmän Sjö och Mark Domän.) Inte riktigt säker pà vad det heter pà svenska men alltsà där folk har rätt till att vistas och ha tillgàng till.
    Ribera del mar är den högsta kända punkt havsvattnet nàr vid högvatten, stormar etc.
    Servidumbre de proteccion är det som i folkmun är känt som "kustlagen" dvs delen som man inte fàr bygga pà (som kan variera mellan 20 och 200meter)
     
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    … då noterar man genast att det finns hus som ligger på eller nedanför linjen Servidumbre de proteccion.
    Jag antar de är byggda före strandskyddet trädde i kraft (det finns ju i Sverige också).
    Är det sådana fastigheter som också kan sakna lagfart?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Korrekt, och det är ju det det tvistas sà mycket om idag. I tex södra Torrevieja vid Acequin Stranden. De har iofs inget med lagfart att göra, De flesta har säkert sin lagfart. Problemet med lagfarter är ofta gamla hus pà landet som stàr skrivna som ett skjul för vertyg men som i verkligheten är en stor villa.
     
    Los Suecos gillar detta.
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Man blir ju lite fundersam när man ser linjerna på vissa ställen... En bit från från oss finns ett hus som är till salu för runt 7 milj Euro... rejäl kåk, om man säger så, på en enorm tomt direkt på (och inklusive) kustklippan. Men den har aldrig blivit helt färdigbyggd, trots att den såvitt jag vet ursprungligen byggdes på 80-talet. Det är bara ett tomt skal.
    Hela huset, och större delen av tomten, är utanför den skyddade linjen.
    Men när kåken inte ens är färdigbyggd, kan en eventuell köpare ens få tillstånd att bygga klart den, när den redan är utanför den skyddade linjen?
    Har tysken som äger den förlorat alla sina pengar...?
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är säkert anledningen att den inte är färdigbyggd. Generellt sett sà skulle han inte fà till stànd att färdigställa den, om ha förlorat alla sina pengar eller ej beror nog mer pà domstol än nàgot annat
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ok... det som gör mig fundersam är ju att huset är till salu, för ganska många miljoner, där de inte nämner att det inte skulle kunna färdigställas utan tvärtom påstår att de kan hjälpa till att slutföra det enligt köparens önskemål.
    De verkar inte längre skriva något pris, men det jag sett förut är 7 miljoner Euro... och det skulle säkert kosta 2-3 miljoner till, minst, att färdigställa det.
    http://unique-home.eu/

    .
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Och inte bara det, de säger dessutom i annonsen att det går att bygga fler hus på tomten:

    “And there is still enough space left to erect another one or two mansions on the premises with an additional building area of up to 634 m². For any future work the permission of the appropriate authority of the government of the Canarian Islands (Viceconsejería de Ordenación Territorial del Gobierno de Canarias) is already granted.”


    Inga problem där inte. Och bara sju miljoner euro? Men jag vet inte, jag. Helt ok utsikt men lite svårt att ta sig ner till havet om man inte är en albatross. Och inte var det vackert. Nej, det huset går nog bort. :)
     
  13. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    En hemsida som marknadsför ett hus för sju miljoner euro – och hemsidan ser ut som att den är gjord av en femåring.
    Nej, fel av mig.
    I dagens läge skulle nog en femåring göra det bättre.
     
  14. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Det känns lite 80 tal men huset kanske har varit till salu sedan dess.
     
  15. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ja, vad jag har hört, så har det varit till salu sen 1986 eller något i den stilen...
    Och huset håller jag med om är helt fel... i stället för att utnyttja utsikten, blockerar det den... takfönstren kommer ju inte gå att hålla rena och snygga, och heller absolut inte öppnas... idiotiskt tänkt.
     

Dela sidan

Laddar...