solen för ELÄRME OCH VARMVATTEN

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Calderon, 13 februari 2015.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har en ny digital elmätaren och avläsningen sker automatiskt via elnätet. Det går att programmera elmätaren så att den känner av om man förbrukar el eller skickar den in i nätet. Vill man producera el (och beskatta för förmånen att kunna utnyttja elnätet) brukar man sätta in en extra elmätare. Om man har ett solsystem kopplat till nätet är det viktigt att elleverantören inte får ”en stöt” när han stänger ner nätet för service. Den saken sköter invertera om. Invertern släpper således inte ut någonting om den inte får ström från nätet att synkronisera sig efter. Kort sagt: Ett system som inte har batterier kommer inte att fungera utan att vara kopplad till nätet.

    P.S. Tyvärr har jag ingen utrustning att laborera med. I annat fall skulle jag ”simulera” nätet med hjälp av ett batteri och en omvandlare som skapar 230 Volt växelspänning.

    Litet läsning:
    http://www.thelocal.es/20140321/sun-tax-talk
     
    Last edited by a moderator: 15 februari 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok och tack för infon, hoppas det håller.
    Då skall jag gå vidare och undersöka.

    Tack
    //Eckhoff
     
  4. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    absolut intressant,,, alla dom månader man inte är där kan man producera och t.o.m. få lite betalt för det,, sponsrar ju semestern lite grand :) och miljön,,,
     
    Last edited: 15 februari 2015

Dela sidan

Laddar...