Skrivna i Spanien tvingas deklarera tillgångar i hemländerna

Det är inte dagens nyhet, men svt har en artikel i ämnet.
Tydligen tänker Spanska skattemyndigheten taxera folk med tillgångar i utlandet förmögenhetsskatt för tillgångar utanför Spanien.

Många svenskar har ett hus, lägenhet eller sommarstuga kvar i Sverige.

Hur blir reaktionen från svenskar bosatta i Spanien nu ?
Hur många skriver ut sig / flyttar hem igen ?

Vi har snabbt vant oss vid att slippa förmögenhetsskatt i Sverige. Spanien går nu åt motsatt håll. Dom behöver säkert nya skatteinkomster. Rättvist ?

På Facebook har jag sett kommentarer om att en del redan flyttar "hem" igen.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/svenskar-tvingas-deklarera-i-spanien

Lars

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jo det är ju så att om man har förmögenhet över 700.000 Euro exklusive egen bostad för 300.000 Euro så skall man betala lite förmögenhetsskatt i Spanien. Att detta skulle påverka så hemskt många svenskar som bosatt sig i Spanien och till den grad att de tänker lämna landet ser jag som osannolikt. För de som lyckats undanhålla sina tillgångar fram till idag är det bara att beklaga. Stackars stackars er.

Kanske är det risken att få betala 1000-tals kronor i straffavgift om man inte lämnar in en deklaration eller gör fel som skrämmer.

Verkar iofs lite överilat men om någon råkar ut för en större straffavgift utan att uppsåtligen försökt undanhålla något finns det bra advokater som nog skulle kunna driva en process mot skattemyndigheten till ett prejudicerande dom.

Min bror bor i USA och han måste också hålla tungan rätt i mun och anlitade hjälp de första åren för att redovisa tillgångar i utlandet på rätt sätt. IRS är inte och leka med och gör du fel kan det bly dyrt! Ingen som ojar sig kring det.

Jo det är ju så att om man har förmögenhet över 700.000 Euro exklusive egen bostad för 300.000 Euro så skall man betala lite förmögenhetsskatt i Spanien. Att detta skulle påverka så hemskt många svenskar som bosatt sig i Spanien och till den grad att de tänker lämna landet ser jag som osannolikt. För de som lyckats undanhålla sina tillgångar fram till idag är det bara att beklaga. Stackars stackars er.

Kanske är det risken att få betala 1000-tals kronor i straffavgift om man inte lämnar in en deklaration eller gör fel som skrämmer.

Verkar iofs lite överilat men om någon råkar ut för en större straffavgift utan att uppsåtligen försökt undanhålla något finns det bra advokater som nog skulle kunna driva en process mot skattemyndigheten till ett prejudicerande dom.

Hur liten och vad för skatt, den som är avskaffad i Sverige?

Problemet är att det kommer en månad innan det ska deklareras, snabbt och med dålig info med hot om över 50% straff.

Det massmedia glömmer är att alla i Spanien har samma regler och risken är väl att de rikaste drar så priserna i La Zagaleta går ner. Men fattigare brukar gör som de rikare.
Min bror bor i USA och han måste också hålla tungan rätt i mun och anlitade hjälp de första åren för att redovisa tillgångar i utlandet på rätt sätt. IRS är inte och leka med och gör du fel kan det bly dyrt! Ingen som ojar sig kring det.

USA har väldigt höga skatter på bostäder och är sällan ett alternativ för oss. Tittade just där och 35.000 i sek som skatt på ett hyfsat hus är inte ovanligt.

Vad jag menade var att kräva redovisning av tillgångar utomlands inte är unikt för Spanien och att följderna av att inte göra det kan bli dyrt även i andra länder som t.ex USA.

(Off topic Den höga avgiften på hus beror på att fastighetsskatten motsvarar vår kommunalskatt. Alltså är den i jämförelse väldigt låg. Om den slår igenom på utlänningar och "fritidsboende blir det förstås dyrt. Men nu talar vi inte om fritidsboende utan "residenta" )

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vad jag menade var att kräva redovisning av tillgångar utomlands inte är unikt för Spanien och att följderna av att inte göra det kan bli dyrt även i andra länder som t.ex USA.

(Off topic Den höga avgiften på hus beror på att fastighetsskatten motsvarar vår kommunalskatt. Alltså är den i jämförelse väldigt låg. Om den slår igenom på utlänningar och "fritidsboende blir det förstås dyrt. Men nu talar vi inte om fritidsboende utan "residenta" )

Det brukar vara ganska lika överallt men Spanien tog bort en skatt som återinfördes och vi inte har.

Skatter i USA är federala, per stat och ibland även per county, det är olika men din förklaring var bra.
Tittade just på USA som alternativ då det ser lite ljusare ut än i Spanien och de har mitt språk, men jag har inte hittat ett bra ställe än och vet inte om vi får bo där. Avhållande är ex. IRS, hårda lagar och många vapen mm. Men ack så billigt nu, för 1½ msek får man en bra villa med pool, källare och stort garage, nära skolor etc. Billigast var runt 60.000 dollar och jag har sett andra nästan gratis.

Nya trådar

Back
Toppen