Skatt på uthyrning

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av El fantasma, 25 februari 2014.

  1. El fantasma

    El fantasma Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Om man hyr ut sin lägenhet i Spanien, var skattar man för det?
    Enligt Skatteverket får man skattefritt hyra ut sin bostad för 40000 kronor/år, men gäller det även utomlands? Eller skattar man i Spanien?

    Tacksam för svar :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Du betalar ingen skatt i Sverige. I Spanien betalar du skatt på vinsten/förtjänsten. Se till att du har alla papper i ordning med kvitton som du vill göra avdrag med.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo man ska ta upp uthyrningen i sin svenska deklaration också
    på blankett K3. Man får ju dra av schablonmässigt 40.000:-
    där och om det skulle bli nån skatt så får man kvitta det mot det
    man skattat I Spanien...Om den svenska skatten blir högre så ska man
    betala mellanskillnaden i Sverige :)

    Chao P :sol:
     
  5. El fantasma

    El fantasma Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Så att det är 40000:- skattefritt i Sverige kan man alltså inte utnyttja, eftersom man skattar från första kronan (euron) i Spanien? (efter avdrag för kostnader)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Är du säker? Jag var just på en mässa om "Köpa hus utomlands" och där sa en spanienexpert att man inte ska deklarera i Sverige. Att svenska skattemyndigheterna har inget med saken att göra. Man behöver inte ens ange att man äger en fastighet i Spanien. Här finns länken till företaget:
    http://www.globalaccounting.es/
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Rincon!
    Ja det var ju rätt lustigt eftersom Globals ägare Bo W i januari förra året säger
    tvärtom...Det kanske har blivit ändring på det då...betvivlar det...
    Däremot kanske det i de flesta fall inte blir nån skatt i Sverige efter dekl.
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=17913
    och:
    http://www.ensueco.com/juridik-a-finans/3567-hur-beskattas-uthyrning-av-din-bostad

    Sen är det ju många som inte tar upp det i Sverige men det är en annan
    tråd om moral :D

    Chao P :sol:
     
  9. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Då var vi kanske där samtidigt?
    Lördagen var det 11.30 det började..!Där och då var jag och lyssnade på Bo W.


    Svensk skatt är numera först över 50.000 SEK/år när det gäller uthyrning av småhus, dit även fritidshus/semesterbostad tillhör.;:;;)

    http://www.privataaffarer.se/bostad/hyr-ut-skattefritt-512988

    Så om man betalar sin skatt på uthyrningen i Spanien, 24,75% av nettovinsten, så ska den skatten sedan avräknas från den Svenska skatten, så det blir inget kvar att skatta i Sverige!
    Men det är ju en annan sak hur det redovisas....think

    Om trådskaparen har sin Spanienbostad i ett bolag, blir det lite andra regler, men så var väl inte fallet, förmodar jag. - Eller om man är skriven i Spanien!
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tack Preciosa och Uffe! Jag tycker att det är en soppa iaf. Försökte bli klokare genom att läsa på skatteverkets hemsida. Om jag förstått saken rätt är det svenska fastigheter som gäller (beskattning av hyresintäkter). Det som står om bostäder utomlands handlar om skatter på vinst när man säljer...
    Kanske bäst att prata med någon på skattekontoret. IRL.
    Fast jag tänker inte hyra ut mitt hem. Varken här eller där.
    ----
    Uffe, Jag var där på lördag, satt ganska långt bak. :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    http://www.skatteverket.se/download/18.6efe6285127ab4f1d25800010894/1272281901592/39814.pdf

    Det finns en korrigerande text som inte syns i dokumentet: "På sidan 3 under rubriken Uthyrning mm. Står det i andra stycket att man får dra av 12.000 kronor, vilket är felaktigt. Det ska stå 40.000 kronor som gäller för inkomstår 2013. För inkomstår 2012 var schablonavdraget 21.000 kronor, för inkomstår 2011 var det 18.000 kronor, för inkomstår 2009-2010 var det 12.000 kronor."

    I ovanstående dokument framgår det att man ska deklarera uthyrning av sin bostad som man äger utomlands. Förutsättningen är att man är bosatt i Sverige.
    /Helen
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tack Helen!
    Då måste Globalmannen missförstått nåt på denna mässa.
    Ja eftersom han själv skrev som han skrev i min länk!
    Bra med klargörande och nån som orkar "resörcha". Jag har
    bara alla mina sparade länkar att tillgå :D
    Chao P thumb
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tack Helen. Bra att äntligen veta "sanningen". Konstigt att jag inte hittade denna utgåva på skatteverkets hemsida. Hade iaf sparat dig besväret...
    :)
     
  15. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    På sätt o vis så har Bosse rätt, då det FÖRST ska betalas skatt på hyresintäkterna i Spanien då fastigheten är belägen i Spanien! Därom råder inget tvivel.

    Eftersom Sverige och Spanien har skatteavtal, så får först Spansk skatt avräknas mot Svensk skatt....så i praktiken blir det inget att skatta för.

    Nu vill ändå SKV att man ska redovisa, och sedan ändå få avdrag. Man vill ha koll utifall....nja man kanske ändrar reglerna eller något...vad vet jag?

    Men de har nog "noll koll" på att "du" äger en Spansk fastighet...och frågan är om det nog inte är bäst om det förblir på det sättet!
     
  16. knorring

    knorring Ny medlem

    Blev medlem:
    20 april 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

Dela sidan

Laddar...