Carl, länken till Spanien funkar inte på min dator - fel på hemsidan tror jag - men jag hittade en artikel från 2010 där det står att det är olika i de olika regionerna: http://www.elpais.com/articulo/sociedad/extranjeros/elpepisoc/20100628elpepisoc_4/Tes
(Det gäller tydligen för spanjorer också och inte bara för utlänningar).
Jag tror sjukvården i Spanien generellt sätt är bättre än den i Sverige men jag funderar i alla fall på en privat sjukförsäkring för att slippa köerna. Damen som väntade samtidigt med mig på sjukhuset i Barcelona hade väntat i 8 timmar tror jag det var och det betalar jag gärna för att slippa! Nu vet jag inte varför det blev så för henne - eller varför jag inte behövde vänta alls men som sagt - 8 timmar i ett väntrum är lång tid om man är sjuk!
Bra att veta man kan få privata försäkringar fram till 72, Rulle!
(Det gäller tydligen för spanjorer också och inte bara för utlänningar).
Jag tror sjukvården i Spanien generellt sätt är bättre än den i Sverige men jag funderar i alla fall på en privat sjukförsäkring för att slippa köerna. Damen som väntade samtidigt med mig på sjukhuset i Barcelona hade väntat i 8 timmar tror jag det var och det betalar jag gärna för att slippa! Nu vet jag inte varför det blev så för henne - eller varför jag inte behövde vänta alls men som sagt - 8 timmar i ett väntrum är lång tid om man är sjuk!
Bra att veta man kan få privata försäkringar fram till 72, Rulle!