För det första är det nog ett försäkringsbolag som Sabadell samarbetar med som du i sådant fall skall byta.
Men.....
Vet inte om det blir bättre. Har själv erfarenhet av två liknande incidenter och med samma erfarenhet som du vad gäller resultatet.
En rörkoppling i väggen på en bungalow gick sönder, grannens bungalow under, fick stora vattenskador. Alla kostnader för grannen bars av mitt försäkringsbolag, Mapfre. Däremot mina egna kostnader fick jag själv stå för.
De egna kostnaderna var småpengar i jämförelse med kostnaderna som uppstod i grannens bungalow.
Ett läckande terrassgolv var upphov till skador hos grannen under. Små skador hos grannen, några hundra Euros max, däremot krävdes ett nytt golv på terrassen för över 3000 Euros. Försäkringen betalade grannens kostnader, medan jag fick stå mina egna kostnader för nytt golv. Försäkringsbolaget var Liberty Seguros.
Kommer inte ihåg det spanska uttrycket som används, men ungefär som man på engelska använder uttrycket "wear and tear", dvs att dina egna skador är resultat av normal förslitning som inte täcks av din försäkring.
TommyD