Såld på hus - Spanien, Costa del Sol

Diskussion i 'Länktips' startad av AuroraBoreal, 16 april 2011.

  1. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag önskar mig ett hus i (eller nära) Torrevieja med liten trädgård eller stor uteplats och två-tre sovrum. Det får gärna ligga vid havet eller nära havet och i ett område med fastboende. Någon som vågar sig på att gissa hur mycket ett sånt hus skulle kosta? Eller har förslag på områden? Igår var vi i Torretta som vi inte gillade och i La Zenia som vi gillade om det hjälper.:)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Om du med hus menar fristående, så finns det från ca 100000 Euro

    ett exempel

    Mindre enplansvilla med mycket bra pris i området Quesada
    med många åretruntboende
    62 m2 + terass och 250 m2 tomt. Gemensam pool

    ca 1 mil från havet en radhuslägenhet bottenvåning,
    med mindre tomt och en familj ovanpå från ca 64000 Euro
    nytt o inflyttningsklart

    liknande radhuslägenhet ( bungalow ) närmare havet från 75000 -80000 Euro

    några fler ex på Now4Sale.eu/Husisolen.eu
     
  4. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack;;;)
    Om jag går upp i pris till ungefär 150 000 E - Vad får man då? Kan man få ett hus nära havet, tre sovrum, trädgård och ungefär 80 kvm?
     
  5. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    quatrohus, dvs när du har en 1/4 av huskroppen, med 3 sovrum, tomt och soltak - får du från strax över 100000 Euro t.ex i området intill La Zenia ( Playa Flamenca )

    Fristående villor, 3 sovrum, 2 badrum, tomt, soltak, och inte för gammalt - en bra, ny och inflyttningsklar med havsutsikt och 10 års bygg-garanti, 165000 Euro
    avstånd till havet 1100 meter, affärer, restauranger, marknad på närmare håll
    Jag har nyckeln i ficka :)

    ( priser exkl moms & lagfartskostnader ca 11 % )
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Det låter spännande :)
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Uora, Du ska också tänka på kvm, inte bara antalet sovrum. Rummen kan vara väldigt små, och då blir kvm-priset högt. Seriösa mäklare anger även storleken, om inte direkt i annonsen, så fort du frågar.
    Jag tror att du skulle kunna hitta något nära havet i La Marina, till det priset. Kanske även i Guardamar. Mina vänner köpte ett hus där för 5-6 år sedan där och betalade ca 150 000 € (jag vet inte exakt, men kan ta reda på det). En länk:
    Bad request 404, holprop.com Holiday properties worldwide - rentals and sales
    och en till: La Marina Property

    Du hittar fler (engelska) länkar om du Googlar t ex på "Properties in La Marina Spain".
    Lycka till!
    :)
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack, rinconada!
    Jag har inte varit i Guardarmar och därikring alls. Vi åkte en sväng söderut i går och tittade lite där - det verkar finnas hur många orter/byar/urbanisationer som helst :)
    Man vet inte riktig hur man skall välja eller om det spelar någon roll vilken man väljer?spainsmile
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nu är vi egentligen i fel kat och härjar, men det där med kvm blir jag inte klok på..
    Det räknas ju inte som hemma. I bland räknas balkong in, i bland inte och finns
    det tomt el patio så räknas det in - eller inte..veranda då eller inte..
    När "vi" fick "restskatt" efter köpet vi gjorde på vår atico..dom taxerade upp den
    helt groteskt fast den redan hade skyhögt taxeringsvärde...:eek:
    Men nu var det kvm...Jag anser att lgheten är på ca 50 kvm och terrassen
    30 kvm (Har krypit och mätt med måttband för mäklaren ljög och sa 40).
    När vi fick chocken från "hacienda" (skattfolket) efter 3 år
    så fanns ritning med och helt plötsligt hade bostaden 66 kvm el 68..Fattar ni att man blir förvirrad?
    Och varför då taxera upp öht...Detta förklarades med att man hade en viss procent av trapphus eller vad det nu var. Kanske dom räknade in hissen :D
    Men var tog terrassen vägen i dom pappren? Får gå på den med vördnad..

    OK, kontentan är: MÅTTBAND medtages, mätning görs..sen kan man diskutera
    sig trött på "vad betalar jag för"..

    Glasklart/ P ;;;;;)
     
    Last edited: 25 april 2011
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    La Marina / Guardamar

    Inget som helst fel varken med La Marina eller Guardamar och gott om hus där också ....

    Men när det gäller fastigheterna som är till salu i La Marina, så är de flesta av dessa belägna i Urb. La Marina vilket är 3 - 4 km från stranden på "fel sida om 332" och inte i den lilla genuint spanska orten vid havet där 332 gör en båge runt om. Hittar du ett hus nära havet så syns det på prislappen ...

    Hus, dvs villor, i Guardamar med lite lägre priser ligger oftast i urb El Raso, som ligger bortom "citronmarknaden" sett från havet ( 2 - 3 km )




     
  13. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Beträffande kvm så är det vanligtvis byggnadsyta som anges i Spanien, dvs totala ytan med allt under tak + balkong, patio och ibland även en liten bit av trapphuset. Mäklarna hur oseriösa eller seriösa dom än må vara har inte använt tumstocken utan dom använder sig oftast av byggmästarens uppgifter eller det som anges i lagfarten eller ägarens uppgifter när objektet tas in till försäljning

    Ett ex: nytt och mycket populärt

    59 m2 enl prislistor och info från byggaren
    Bo-yta = 48 m2 + patio ca 5,6 m2 + terass under tak 5,5 m2



     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...tack Maarli.. Men om terrassen inte har tak som vår utan bara
    så´na däringa "balkar" då räknas inte den ytan in...Det kan ju förklara
    lite av den konstiga ytan som hacienda skrev. Våra grannar under
    har ju vår terrass som tak och då borde det räknas in i ytan på deras
    bostäder :confused:
    Bra, OK , ciao P ;;;;;)

    Aj, såg att du skrev + balkong...hm..då blev det ju inte rätt hos oss iaf..
     
    Last edited: 25 april 2011

Dela sidan

Laddar...