En intressant analys på svenska av Sydkustens Mats Björkman.
Tycker jag alltså

Bild från min TV. Fattas det högersextrema partiet Vox som
inte fick vara med pga andra mindre partier protesterade som inte heller sitter i parlamentet.
https://www.sydkusten.es/sk/242/a/27377/mina-slutsatser-av-valet-i-spanien/
Visa bifogad bild 1492
Majoriteten av väljarna röstar efter att ha hört 'one-liners'.
Det blir väldigt knepigt att ha några åsikter om vad folk röstar på.
PP har varit inblandad i mycket korruption m.m. och därifrån har VOX fått gratisröster p.g.a. detta.
VOX har en ( knasig ? ) general bland de som blivit invalda. Resten verkar vara jurister, affärsmän - kvinnor och annat högutbildat folk.
Någonstans på nätet läste jag att bättre skolutbildning, minska arbetslösheten, m.m. var avgörande frågor för många väljare, som röstade på VOX.
Spanien har tidigare varit ockuperade av morerna ( islam ). Att inte något parti, som vill stoppa illegal invandring från Afrika, tidigare fått mycket röster tycker jag är mer konstigt än att VOX kom in.
Om nu en del tror att VOX är fascister och djävligt farliga ( jag har ingen aning ). De som röstade på VOX har fått uppfattningen att de tillvaratar deras intressen bäst. P.g.a. bl.a. vad jag nämnde ovan.
Nu får vi hoppas de som hamnar i regeringen gör något som är bra för Spanien, Spaniens medborgare, samt för alla oss som besöker landet ett flertal månader varje år.