Jag skriver ihop en liten summering av vår sommartrip, visserligen hade vi ganska många stop för att kunna njuta av resorna både ner och hem, men nästa gång kommer vi köra ena hållet på 2 eller max 3 stop.
Vi planerade vår resa så att de flesta etapperna var mellan 60-80 mil, ett par var knappt 100. Mycket eftersom vi hade en del planerade stop längst vägen, men även för att kunna "skippa" en dags körning och bara slappa med barnen om vi ville det. Vi laddade upp med DVD-spelare, Nintendo DS, lite lekar och andra spel till barnen. (4 & 7 år gamla). Vi hade även planerat minst 1 timmes rast var 3:e timme (ofta mer), mycket för att vår yngsta har väldigt mycket spring i benen och vi ville undvika tjafs och göra det till en rolig resa även för barnen. (På rasten kan man ju kolla på slott, bada, leka i McDonalds/Burger Kings lekland, Promenera i småbyar
Etappsummeringen med sträckor är som följer.
1. Katrineholm - Billund ca 78mil via Öresundsbron(1.5 dag på Legoland)
2. Billund - Dortmund ca 61mil (Halvdagsetapp, barnen sov hela vägen efter Legoland

Hade denna varit heldagsetapp hade den nog varit dubbelt så lång.)
3. Dortmund - Fresse Sur Moselle ca 68mil (via Moseldalen)
4. Fresse Sur Moselle - Vergeze ca66mil (Mycket vingårdar på den sträckan, 4timmars rast på 6-7 körning)
5. Vergeze - Torrevieja ca 94mil
Om man bara vill komma ner så fort som möjligt och inte vill göra så många stopp som vi gjorde kan du utan problem stryka 2 stopp. Du kan också undvika omvägarna som vi tog och nog spara närmare 40mil.
Är barnen nöjda är det inte några problem att köra 100-130mil/dag så fort du kommit ner till Tyskland.
Mitt tips är att betala för att åka på dom bättre vägarna i Frankrike och Spanien (betalade alltid vägtull med mitt mastercard för att slippa trassla med mynt). Sen tycker jag en bra GPS är guld värd, gärna med trafikinformation så slipper man många gånger köer och liknande. Dessa funkar betydligt bättre ute i Europa än hemma i Sverige.
På resan hem körde vi följande etapper.
1. Torrevieja - Beziers ca 85mil
2. Beziers - Paris ca 79mil (Disneyland)
3. Paris - Lübeck ca 97mil
4. Lübeck - Katrineholm ca 81mil
Vi kom fram till samtliga mål tidigare än vi hade planerat och det hade inte varit några problem att tagit längre etapper på hemresan heller. Är man 2 som turas om att köra så rullar milen på fort. Det är inga problem att tuffa på i ca130km/h i Tyskland, Frankrike och Spanien. De jobbigaste etapperna var faktiskt dom i när vi körde i Sverige & Danmark, speciellt när det är enkelfiligt.
Vi tyckte det var kul att åka Öresundsbron och slapp då samtidigt anpassa oss till någon färja. Rent taktiskt kanske man tjänar körtid på att kunna ta en färja och sova samtidigt.
Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här ))

, men jag tror inte det är några problem med längden på dom etapperna som du skrev.
Kör försiktigt! spainsmile