Restips tas gärna emot

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Stef, 25 november 2015.

  1. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Hej

    Tänkte prova bil ner till Punta Prima från Sthlm, tar gärna emot tips på bra att tänka på från er som kört ner innan. Funderar på att köra via den av viamichelin rekomenderade vägen osäker på om de kanske är bättre med färja direkt till Tyskland.

    Tänkte köra en hel natt då ungarna sover för att komma lite mil (genom Tyskland), och ha 2 stopp med boende samt en del röra på benen stopp för ungarna och för mat.

    Har skaffat dubbfritt och bilen är i bra skick, 2 plattor till ungarna och kylväska.
    Kuddar filtar o.s.v samt lösa € till vägavgifter
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag åkte från Katrineholm till Torrevieja i somras, visserligen med stopp i Legoland och Disneyland, samt ej den kostaste vägen för vi vill se lite annat på vägen ner. Jag kan knåpa ihop lite om våra erfarenheter på den turen åt dig om du vill, men det får bli tidigast i kväll ;)
     
  4. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Tar jag tacksamt emot, vi åker ner V50 så har några veckor kvar
    Hoppas gränserna inte har jätteköer :eek:
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Stef, åker du själv med barnen eller har du någon mer som kör? Tänkte bara på det där med att köra hela natten. För du bör ju lämpligen sova du med. :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Jonas73

    Jonas73 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 juli 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, vi åker Nyköping- Frankfurt (julmarknad)- norr om Barcelona- Torrevieja.
    Det blir två st 135 mila etapper och en på ca 60 mil om jag minns rätt.
    Vi har bilat i Europa mycket och älskar det hela familjen.
    Det är inte helt idealiskt med två stopp, beror såklart mkt på trafiken.
     
  8. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag skriver ihop en liten summering av vår sommartrip, visserligen hade vi ganska många stop för att kunna njuta av resorna både ner och hem, men nästa gång kommer vi köra ena hållet på 2 eller max 3 stop.

    Vi planerade vår resa så att de flesta etapperna var mellan 60-80 mil, ett par var knappt 100. Mycket eftersom vi hade en del planerade stop längst vägen, men även för att kunna "skippa" en dags körning och bara slappa med barnen om vi ville det. Vi laddade upp med DVD-spelare, Nintendo DS, lite lekar och andra spel till barnen. (4 & 7 år gamla). Vi hade även planerat minst 1 timmes rast var 3:e timme (ofta mer), mycket för att vår yngsta har väldigt mycket spring i benen och vi ville undvika tjafs och göra det till en rolig resa även för barnen. (På rasten kan man ju kolla på slott, bada, leka i McDonalds/Burger Kings lekland, Promenera i småbyar ;)

    Etappsummeringen med sträckor är som följer.
    1. Katrineholm - Billund ca 78mil via Öresundsbron(1.5 dag på Legoland)
    2. Billund - Dortmund ca 61mil (Halvdagsetapp, barnen sov hela vägen efter Legoland ;) Hade denna varit heldagsetapp hade den nog varit dubbelt så lång.)
    3. Dortmund - Fresse Sur Moselle ca 68mil (via Moseldalen)
    4. Fresse Sur Moselle - Vergeze ca66mil (Mycket vingårdar på den sträckan, 4timmars rast på 6-7 körning)
    5. Vergeze - Torrevieja ca 94mil

    Om man bara vill komma ner så fort som möjligt och inte vill göra så många stopp som vi gjorde kan du utan problem stryka 2 stopp. Du kan också undvika omvägarna som vi tog och nog spara närmare 40mil.
    Är barnen nöjda är det inte några problem att köra 100-130mil/dag så fort du kommit ner till Tyskland.
    Mitt tips är att betala för att åka på dom bättre vägarna i Frankrike och Spanien (betalade alltid vägtull med mitt mastercard för att slippa trassla med mynt). Sen tycker jag en bra GPS är guld värd, gärna med trafikinformation så slipper man många gånger köer och liknande. Dessa funkar betydligt bättre ute i Europa än hemma i Sverige.

    På resan hem körde vi följande etapper.
    1. Torrevieja - Beziers ca 85mil
    2. Beziers - Paris ca 79mil (Disneyland)
    3. Paris - Lübeck ca 97mil
    4. Lübeck - Katrineholm ca 81mil

    Vi kom fram till samtliga mål tidigare än vi hade planerat och det hade inte varit några problem att tagit längre etapper på hemresan heller. Är man 2 som turas om att köra så rullar milen på fort. Det är inga problem att tuffa på i ca130km/h i Tyskland, Frankrike och Spanien. De jobbigaste etapperna var faktiskt dom i när vi körde i Sverige & Danmark, speciellt när det är enkelfiligt.

    Vi tyckte det var kul att åka Öresundsbron och slapp då samtidigt anpassa oss till någon färja. Rent taktiskt kanske man tjänar körtid på att kunna ta en färja och sova samtidigt.

    Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här ));), men jag tror inte det är några problem med längden på dom etapperna som du skrev.
    Kör försiktigt! spainsmile
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Vi är 2 som kör ner, kanske kör själv upp men då med fler stop.
     
  10. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Jodå alla tips är bra, jag har visserligen många mil på mc och i bil i Europa, men aldrig med ungarna och aldrig med nåt speciellt mål :)

    De låter bra att de går att köra längre sträckor, vi siktar på betalvägar för att göra så många mil så snabbt som möjligt. Vi tänkte köra av, i rostock eller putgarden alt travemunde beroende på hur vi ska sova, kring 8 - 9 på kvällen då brukar de små monstren sova och kan vi få ihop 8 - 9 timmars körning utan mottrafik så är de guld värt.
    Vårt osäkraste kort är bebisen, men de får lösa sig...

    Vi är lite osäkra på om vi ska sova i Danmark eller på färjan, får se hur vi gör när vi vet vädret, som du sa är de skönt slippa passa tider.

    Förbokade ni sovande i Tyskland & Frankrike?
    Hade tänkt boka när vi åker, men de börjar bli fullt lite överallt så kanske får förboka iaf vilket känns lite osäkert. Med tanke på att gränskontrollerna känns som en osäkerhets faktor tillsammans med vädret och ungarnas ork, man kanske inte hinner till bokningen. Nåja får lösa sig, ska nog också ta kortet istället för €.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Boka biltåget från Hamburg till Lörach! Då slipper ni den lååånga tråkiga vägen genom Tyskland. Ni tar tåget på kvällen o är framme vid frukost om jag minns rätt. Efter Lörach börjar den "roliga" körningen med havet o finare utsikter mm. Räkna 10mil i timmen i snitt, även om man kör snabbare så verkade det stämma bra för oss med lite raster o så. Ta in på hotell o kör inte på natten. Maken min envisades med att köra natten... Jag vaknade kl 23:30 o fick typ panik av tanken att inte kunna sova o veta att jag skulle köra bil tidig morgon dagen efter... Vi hade stora problem att hitta boende o kom inte i säng förrän kl 2... Dessutom är det mycket tung trafik på motorvägarna nattetid!! Tåget kostar ju lite men jämförsvis med övernattning på hotell o bensin var det bara lite dyrare men säkrare.
     
    Last edited: 26 november 2015
  13. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Snabbast väg är Rödby puttgarten alt gedser Rostock. Travemyndefärgan tar onödigt lång tid enl mig. Sov hellre på tåget är mitt förslag ☺️ Vi laddade ner hotels.com och booking.com appar. Ungefär 1 timme innan stopp bokade vi. Man ser på deras kartor vart man befinner sig o kan boka ett hotell "längre fram" längs vägen. Supersmidigt!!
     
    Last edited: 26 november 2015
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    DB har nog slutat med biltåget. Finns inte längre att boka på deras hemsida.
     
  15. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Jodå det ska gå. De har slutat med tåg till vissa destinationer som Alexandria (tror jag det hette) men Hamburg Lörach ska funka. Kolla den tyska siten http://www.bahn.com/i/view/CHE/de/prices/europe/autozug.shtml istället för den svenska då iaf min sida hängde upp sig nu när jag kollade. Man kan ringa dem med. Varning för usel engelska dock, men i vårt fall hittade de en medarbetare som pratade engelska o ringde upp oss.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tack. Jag var på DBs hemsida men hittade inte denna länk som du visade. Jag kan tyska.
     
  17. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Hej Tack för Tipsen

    Vi har pratat med bahn, vi kollade på den möjligheten och hade de fortfarande kört till södra Frankrike så hade vi nog tagit dem, nu blev det lite tidsmässigt fel för oss.

    Nattkörningen är för att monstren sover gott då, så vi ska få ett långt pass med många mil, forhoppningsvis nära eller över gränsen in i Frankrike innan de vaknar.
     
  18. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Hmm de gick betydligt bättre än väntat, de här kommer nog bli std de ggr vi stannar längre tid.
     
  19. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Kul att det gick så bra för er. Hur många stopp blev det till slut, och körde ni mycket på nätterna?
     
  20. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Vi åkte ner nonstop så de blev inga långa stopp alls, ungarna hade kul i bilen och på båten på kvällen, sen somnade de och vi körde på så på morgonen var vi en bra bit in i Frankrike, vi stannade och lät dem springa av sig och fyllde på mat några ggr när vi tankade.
    Vi kom in i Spanien redan på eftermiddagen och då kändes de ganska lugnt rulla klart de sista, istället för att stanna och behöva fortsätta nästa dag.
     
  21. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Ska bila ner till CB i Januari och undrar om någon på forumet vet hur det är med vägtullar i Tyskland, tror att förslaget har gått igenom. Vilka betalningsallternativ det finns. Vecka, månad utöver helår? Hoppas att det är inte som i Schweiz där man betalar för hela året även för an enkel genomfart.
     
  22. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej 10eur för 10 dagar 22eur för 2 månader
     
  23. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Gick det där med tullarna verkligen igenom? Jag läste dessutom någonstans att vi skulle vara tvugna att registrera oss på förhand med bilens regnummer, liknande så som med miljözonerna i vissa av de tyska städerna.
    Om det är klart med tullarna så borde det finns mer info tycker jag, som t.ex. från vilket datum tullarna börjar gälla.

    Jag kanske har missat detta beslut totalt, men det var inte klubbat och klart i somras när vi åkte vad jag vet.

    Är det så att tullarna drar igång för oss vanliga bilister under 2016 skulle iaf jag bli väldigt glad med mer info.

    Summan Erkki skriver stämmer annars bra överens med vad jag har hört tidigare.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...