Renovering och obra menor

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Alicantina, 29 mars 2016.

  1. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har lite funderingar kring bygglovet -obra menor som man tydligen måste ansöka om för att få måla, riva ut och installera nytt kök mm. Vad bör jag veta kring det innan jag sätter igång?
    En till fråga: om det står att lägenheten har ett kök i gott skick men sen visar sig att det inte är så kan man få ett nytt budget kök som ingår i det pris man köper lgh för? Varmvattenberedare behöver också bytas ut. Allt detta får jag betala själv utöver summan jag ska köpa lgh för. Är det så det brukar fungera? Förstår att det kan va olika, vissa köper billiga renoveringsobjekt. Men om ägarna säger att allt fungerar och sen gör det inte det...då borde det ingå att få en ny fungerande som ersätter den gamla.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag lånar tråden för en kompletterande undran om samma sak - måste man ha detta tillstånd om man gör jobbet själv och inte flyttar rör eller el utan bara fast köksinredning samt byter spisfläkt?
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej vad jag kan förstå är det du som skall titta att alt fungerar och alt är som du vill ha det och inte lyssna på vad säljaren säger och är det inte så kan du försöka pruta på priset ????? graciass
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    teoretiskt sà har du rätt till att fà ersättning om ägaren har sagt att den funkar och den inte gör det. Men är det värt att ta den striden för 100-200€.
    om kök är i gott skick eller ej är ju ganska relativt. Det fàr du som kund ta hänsyn till när du köper eller lägger bud, precis som Erkki skrev.
     
  8. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    va kul att du äntligen hittat lägenhet nu :) grattis, vart blev det?
    hörde att varmvattenberedare har en begränsad livslängd pga det kalkhaltiga vattnet. Jag bytte våran gamla i förebyggande syfte förra året och det finns många att välja på men (kanske ett tips) jag valde en fyrkantig modell(minns inte märket nu) som har en slags tvåstegsuppvärmning och med inlärningsknapp, vilken skulle vara energisnålare än vanliga standardvarianten sen finns det ganska billiga kalkfilter att montera på inloppet vilket förhoppningsvis också förlänger livslängden.
    Lycka till med renoveringen
     
  9. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    De gick ner från 45 000 till 43 000. Kostar mer än 2000 euro att fixa det som behöver fixas men å andra sidan är det ett lågt pris för en 2:a som ligger nära stranden.
     
  10. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har inte köpt än. Har startat kontakt med Abaco och de sa att de hade ett intressant besked till mig(mäklaren och Abaco har varit i kontakt med varann). De ska ringa imorgon. Hoppas det är ett bra besked, blev orolig när hon skrev intressant.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    vad härligt, spännande,, tror på strandnära, ingen hit att släpa solstolar, parasoll, trötta barn efter en lång dag på stranden, då vill man ha någorlunda nära.
    Betr. renovering så finns det många prisvärda i trakten och är det inte akut så kan du ju lite bo in dej..
     

Dela sidan

Laddar...