Rabatter för utlänningar i Spainen

Maddeabbe

Medlem
Som europé, inte spansk medborgare men boende i Spanien, kan man få 50% rabatt på inrikesflyg, färjebiljetter etc.
För att kunna få rabatten så behöver man ett "resedencia certifikat".
Jag undar om man kan få ett "resedencia certifikat" om man äger en fastighet i Spanien men inte bor permanent i landet.
M.a.o kan man "fuska" här och få del av rabatten?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Varför finns det en rabatt? Jo, därför att det finns ultraperifiera zoner i Spanien och de som bor på sådana ställen måste kunna komma till fastlandet till en rimlig kostnad. Man måste således var mantalsskriven på tex en av Kanarieöarna - inte på fastlandet. Vissa Kanarier tvingas pendla mellan öarna på grund av sitt jobb, de får rabatt på dessa resor.

Vi bor på Teneriffa och betalar skatt här. Varför skulle vår skatt finansiera rabatter till dem som inte bor här? Är man inte mantalsskriven blir det ingen rabatt.

Klart att man kan fuska, du kan ju vara skriven i Tex. Mallorca och bo i Sverige. Dà fàr du rabbatt, men bara mellan Mallorca och fastlandet, gäller pà flyg och bàtar. Men knappast värt besväret. Gäller alla som bor i dessa omràden, bàde Spanjorer och utlänningar

Fast det är klart att det kan löna sig, beroende på vart man ska åka. Vi åker till Teneriffa flera gånger om året, det kostar inte gratis.
Fram till förra året fick man ta del av rabatterna bara man hade ett NIE (Ryanair
t ex), om jag förstått saken rätt, men reglerna ändrades för något år sedan om jag inte missminner mig.
Jag ser inget fel i att ta del av rabatterna även om man inte är skriven på Teneriffa, vilket vi inte är. Vi äger en bostad där, betalar skatt för bostaden och spenderar ganska mycket pengar när vi väl på plats.
Vad behöver jag göra för att skriva mig på Teneriffa? Vad kallas dokumentet som jag måste skaffa? thumb

Men rabatterna gäller bara för resor till fastlandet. Inte till Sverige. Sà även om du skriver dig pà Tenerife, fàr du inga rabatter pà flyg till Sverige.
Ifall du ska göra det màste du gà till kommunen och det heter " empadronarse"

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen