Ränta på lån i Spanien?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av LoppanLe, 28 juli 2015.

  1. LoppanLe

    LoppanLe Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er!
    Vi är helt nya på forumet och är, som så många andra, här med anledning av att vi planerar att köpa en semesterbostad i eller omkring Torrevieja.

    Vi har tusen frågor som vi förmodligen kommer att bomba er med framöver men den första handlar om finansiering.

    Ni som har finansierat era bostäder med lån i spansk bank, vad har ni för ränta? Någon som vet hur räntan bestäms? Är den förhandlingsbar? Vi har goda inkomster i familjen, kan detta påverka lånevillkoren och i sådana fall hur? Har ni varit tvungna att teckna dyra livförsäkringar?

    Är det någon bank som över lag har bättre villkor än andra och någon bank man kan skippa redan nu?

    Tack på förhand!

    Anna & Magnus
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Ett kort svar som jag förstår inte är det ni vill ha.

    Försök finansiera ert köp genom lån i Sverige, i svenska kronor.

    Du spar pengar, ingen valutarisk och inte minst det kommer att gynna dina blodtrycksvärden i processen att få lånet.
     
  4. LoppanLe

    LoppanLe Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ert svar Los Suecos och nej, det var nog inte riktigt det svar som vi ville ha ;) Dock har vi förstått, genom att plöja igenom en massa inlägg här på forumet, att ert råd är ett gott sådant.

    Dessvärre har vi inte utrymme på vårt hus i Sverige att fullt ut finansiera en bostad i Spanien. Något annat alternativ än att låna i spansk bank har vi inte kunnat läsa oss till att det finns men det kanske det gör? Bortsett från att spara och avvakta köpet förstås.. Min man har sin lön i Euro så valutarisken slipper vi om vi lånar i Spanien. Alltid nåt.. ;)
     
  5. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Ett normalt lån i Spanien, Costa Blanca har rörlig ränta, just nu mellan 4 - 5 %
    Den är baserad på Euribor + bankens marginal. Maxlån är vanligen 70 % av bostadspriset eller värderingen som banken begär.
    Undantaget med lägre ränta eller högre belåningsgrad bara om det är någon av bankens egna fastigheter till försäljning.
    Att förhandla ränta eller villkor i övrigt, är nog enbart möjligt för redan befintliga kunder i aktuell bank.
    Men, allt är på väg åt rätt håll ... ska bli enklare att få lån och bättre villkor ska vara på väg - men när vete ...

    Alternativ att undersöka - Nykredit och Danske bank är ofta med på fastighetsmässor i Sverige - dom har lägre räntor

    Handelsbanken - om ni är kund hos dom i Sverige - kan låna ut via svenska filialen i Luxenburg,
    Det sköts av svensktalande på kontoret på Costa del Sol.

    Oavsett var ni lånar av ovanstående så är räntan avdragsgill på en svensk deklaration
     
    Last edited: 28 juli 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Om man undantar det extrema pappersarbetet för att få banklån i Spanien, och det något godtyckliga värderingen som görs som sedan inte alls stämmer med vad skatteverket anser så tycker jag att det är bra att ha lånet i Spanien.
    Dels fick vi bättre ränta där än i Sverige, vi slapp även en massa uppläggningsavgifter. Jag gillar också personligen att ha lånet i det land jag har bostaden, plus att det faktiskt är så att det inte lastar min svenska "ekonomi" i och med att lånet inte syns i Sverige för min svenska bank om jag inte uppger det. Vi har Banco Popular och en ränta på 1,89% men så köpte vi en Banklägenhet.

    En sak kan dock sägas, kan du få ett rekommendationsbrev från din svenska bank att du är en bra kund till dom och ett extra plus om du även kan få en person som redan är existerande kund hos den spanska banken att skriva en rekommendation att du är en "bra" människa så går det mycket enklare att låna.

    Lycka till.
     
  8. LoppanLe

    LoppanLe Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar! Vad skönt att ni har positiva erfarenheter av att låna i spansk bank! Jag har förstått att många tycker att det är lite omständigt men det kanske man kan stå ut med om det blir bra i slutändan! En ränta på 1,89 känns ju helt ok! Beror den låga räntan på att ni köpte en lägenhet som banken ägde? Den är ju ganska mycket lägre än den "normalränta" som nämndes i tidigare inlägg. Annonseras bankägda bostäder på samma sätt som andra eller hittar man dem på något särskilt ställe? Hur lång amorteringstid fick ni på lånet?

    Jag var inne och tittade på Nykredits hemsida och om vi lånar minibeloppet 100 000 €, som vi egentligen planerar att hamna en bra bit under, så blir kostnaderna bara för att lägga upp lånet ca 8 500 €. Det låter helt horribelt i mina öron. Ligger kostnaderna för att lägg upp lån i spansk bank på samma nivå?

    /Anna
     
  9. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej, ja vi har mest bara positiva erfarenheter av att låna i spansk bank. Men det är som de andra säger krångligare än att låna i Sverige. Men har man inte utrymme att låna på sin egen fastighet så har man ju inte. Och varför ta dyra blancolån i Sverige när man kan ha ett lån med säkerhet i Spanien.

    Vår låga ränta är med alla garanti på grund av att vi köpte en av deras lägenheter. Förmodligen till ett högre pris än om vi hade köpt privat. Å andra sidan så såldes precis grannlägenheten till ett högre pris nyligen än vad vi köpte för så det är svårt att avgöra. Jag brukar säga att en bra affär har man inte gjort bara på grund av pengar utan det handlar även om hur nöjd man är med själva köpet. Om det sedan kostade lite mer än vad någon annan har köpt samma sak för så kan det fortfarande vara en bra affär.

    När du köper en bostad i Spanien så tillkommer alltid kostnader på 10-14% Maarli kan detta mer exakt, men det är skatter, avgifter etc. Det mesta av detta kan du inte undkomma. Så 8500 euro borde betyda att ni har tittat på en lägenhet runt 70-80 tusen euro: För det kan knappast vara bankavgifter allting då är något fel.

    Så med andra ord ett normalt lån i en spansk bank för en lägenhet som kostar ca 80.000 euro om de ger er samma värdering borde innebära att ni får låna ca 56.000 euro i Spanien. Resten 24.000 plus 10-14% på 80,000 måste ni skaffa fram kontant.

    Vissa banker, inte så många längre har jag förstått erbjuder 100% finans om du köper deras lägenhet. Då måste du fortfarande ordna fram de 10-14% själva. Ett fåtal banker av de jag har sett erbjuder till och med 100% plus lån på omkostnader. Fördelen som jag ser det med att köpa från bank är att man vet att alla skulder är lösta. (Banken lär ju knappast ta samma lägenhet igen för gamla skulder) Nackdelen är betydligt mindre utbud och det är lite svårare att köpa med ögat då många banklägenheter är slitna och kräver sin kärlek, i många fall har de rensat hela lägenheten på allt. I vår var det dock tvärtom, allt fanns kvar till och med barnens teckningar på vardagsrumsbordet vilket var lite bisarrt.

    Vi hade ingen advokat eftersom vi gjorde affär med banken direkt. Många skulle nog säga att man ändå ska ha det och det stämmer säkert. Men vi kände oss ganska trygga med att banken ändå ville vårt bästa och att de ville att vi skulle kunna betala och må bra i lägenheten så länge lånet finns kvar. :cheeky Som för övrigt är på 20 år men vi blev erbjudna 30 år.

    Oj vad långt och osammanhängande detta blev. Sen förstår jag mig faktiskt inte på nykredit, varför ha en gräns på 100,000 euro? de måste verkligen tappa en hel del marknad. Eller så räknar de med att folk som tittar på fastigheter under 100.000 har sämre betalningsförmåga och utgör en större risk.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. LoppanLe

    LoppanLe Ny medlem

    Blev medlem:
    7 juli 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har inga problem med osammanhängande svar ;) Är bara tacksam att ni tar er tid. Avgifterna avser inte de 10-14 % som jag förstår det, bortsett från vissa kostnader som jag förstår det. Jag simulerade ett värde på 145 000 €, annars hade vi inte hamnat på ett lån över 100 000 €. Så här anger de kostnaderna för att låna:

    Avgifter etc. till Nykredit 2.652€
    Externa kostnader 5.595€
    Sammenlagda kostnader i förbindelse med upptagande av lån 8.247€

    Avgifter till Nykredit uppges vara uppläggningsavgift och courtage.

    Externa kostnader uppges vara kostnader förbundna med etableringen av bankens pant i fastigheten som betalas till externa parter såsom advokat, värderingsman och notarie. Överföringskostnaden för köpet om 10 % är alltså inte med..

    Avser de 10 - 14 % man brukar räkna med samtliga kostnader för köpet, d v s även kostnader för upptagande av lån?
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej dessa % är överföringsskatt, notariearbete,reg i fastighetsreg mm...
    Gäller alla bostäder man köper.
    Lån i spansk bank medför ganska höga uppläggn.kostnader samt det brukar krävas
    livförsäkring...Dock inte så höga som Nykredit har jag förstått.
    Om man köper en återtagen banklgh så antar jag man slipper uppläggningskostnad?

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 30 juli 2015
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Oj jag tror att Maarli eller någon annan får svara på det mer exakt. Jag kan bara svara för vår del, vår totala kostnad för bank, lagfarter etc. uppgick till exakt 11,2% av köpepriset. :) Men då använde vi inte advokat. Jag har tyvärr inte exakt koll på vad som gick till banken etc. Vad jag vet var att vi inte fick några uppläggningsavgifter för lån etc. Vår lägenhet kostade runt 1 miljon i svenska kronor.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Lundberg :)

    Ja jag svarade ju lite om %:en :) Man får nog kalkylera med några fler % nu
    eftersom man kan åka på en extraskatt om skattefolket anser att
    bostaden är värd mer :(
    F ö fick ni inte krav på att teckna nån livförsäkring av er bank?

    Chao P :sol:
     
  16. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej ja jag såg det, nej men vi fick krav om att första året måste vi ha hemförsäkring via Allianz. Och den var ganska okay då ca 200 euro för ett år. Men nu hade de höjt till 300 euro och fakturerade ut det 4 månader tidigare än innan vilket är konstigt. Jag har hört att vissa får krav på livförsäkringar, vet inte om det berodde på att vi var under 40 när vi köpte och att vi satte avbetalningen på 20 år och inte 30, det kan ju ha påverkat.
     
  17. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Ang. krav på livförsäkring.
    Det skiljer sig från bank till bank. Vi har lånet hos Barclays Bank (numer Caixabank) och där fanns inget krav på livförsäkring dock på hemförsäkring.
    Efter ett år bytte vi försäkringsbolag och ingen har sagt något om det.
    Sabadell Solbank hade livförsäkring som krav (år 2012).
    Vi hade båda fyllt 50 när lånet togs.
    Våra räntevillkor är: De tre första åren bundet 4,66%, därefter Euribor 12-månaders + 1,85%, som gäller ett år i taget. I september är det dags för första räntejusteringen, som kommer vara ytterst positiv. :)
    /Helen
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lite OT :) Fattar inte varför dom höjt så? Och 4 mån innan?
    Har du utnyttjat hemförsäkringen för nån skada?
    Jag/vi har också Allianz. Dom har varit bra. Efter ett par skador
    höjde dom från 150 till 180E/år. OK lgheten är ju halva stlk av din.
    I studion jag har nu ca 110E.
    Skriv och fråga denna tjej María tror jag. Måste ju få veta varför dom
    skickat tidigare samt höjningen. Engelska kan hon. Trevlig.
    [email protected]

    Chao P ♥

    .
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Tack vad snällt, nej jag har inte använt dom för någon skada alls sedan 2010. Så man tycker att de borde vara rädd om en som kund.
     
  20. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Angående värdering som banken kräver... (vilket man får betala själv ca 3-400 Euro)
    Den görs oftast av TINSA, som är ett fristående bolag och om jag minns rätt, ägs av några banker gemensamt
    Numera är den värderingen ofta lite lägre än objektets pris, till skillnad mot skatteverkets fantasivärde.

    Ett lån i spansk bank eller Nykredit, som använder samma värderingsfirmor, ges på det lägsta av pris eller värdering
    - så 70 % blir ofta lite mindre :(

    Beträffande övriga kostnader så är 10-14 % lite lågt, bara moms / överföringsskatten är 10 % ( Costa Blanca)
    Tillkommer gör kostnader för advokat, notarie, lagfart, el & vattenavtal mm
    Räkna med 13-16 % ( lågt pris på bostad = högre % ... )
    För lån i Spanien brukar vi räkna grovt med att det tillkommer ca 3 % ytterligare, men som sagt,
    om det är bankens egna bostäder kan det vara andra villkor

    Man behöver ca 50 % av priset i egen finansiering, om man ska köpa något inte bankägt och låna resten i Spanien

    När det gäller Nykredit så hade man tidigare minimilån på fastighetspris på ca 100.000, då kunde man låna 65-70 %, men tydligen har man höjt gränsen (eller så har man formulerat sig illa på hemsidan)

    Beträffande krav på livförsäkring är det vanligt då banken eller annan vill säkra sina betalningar om något skulle hända en eller båda av låntagarna
     
    Last edited: 30 juli 2015

Dela sidan

Laddar...