Penningtvätt

Jesper6

Ny medlem
Hallå där!

Har precis köpt en lägenhet (Bankåtertag) i Orihuela Costa. Nu vill mäklaren att jag ska lämna en massa dokument (Kontoutdrag 6 månader från svensk bank, kontoutdrag spansk bank som visar köpesumman, löneavier 3 månader från Sverige, förra årets inkomstdeklaration) Dessutom ska allt vara på engelska. Översättningen ska göras av en s.k. "Sworn translator" vilket lär kosta lite en hel del €€€. Har en kompis somköpte lgh i Orihuela förra året och denne behövde inte skicka in ngt sånt här.

Någon här som känner igen det eller vet mer om saken? Känns som en massa onödig tid och pengar bara... :-/

Ha en bra fortsatt kväll!

Hasta Luego.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej,

Vi har precis genomfört köp i Nerja.var klart 17 mars (påbörjades vid jul).

Även vi fick skicka in kontoutdrag och liknande med hänvisning till penningtvätt.
Däremot var det inga krav på att något skulle översättas.

Hallå där!

Har precis köpt en lägenhet (Bankåtertag) i Orihuela Costa. Nu vill mäklaren att jag ska lämna en massa dokument (Kontoutdrag 6 månader från svensk bank, kontoutdrag spansk bank som visar köpesumman, löneavier 3 månader från Sverige, förra årets inkomstdeklaration) Dessutom ska allt vara på engelska. Översättningen ska göras av en s.k. "Sworn translator" vilket lär kosta lite en hel del €€€. Har en kompis somköpte lgh i Orihuela förra året och denne behövde inte skicka in ngt sånt här.

Någon här som känner igen det eller vet mer om saken? Känns som en massa onödig tid och pengar bara... :-/

Hasta Luego.

Hej det fick vi göra men vi lånade pengar i banken men behövde inte översätta något köpte i Orihuela graciass

De har blivit hårdare med sådant här efter påtryckningar från EU. När vi köpte så fick vi lämna in lönespecar och intyg från arbetsgivaren att man var en bra anställd samt intyg från den svenska banken att man var en bra kund. Dock inga kontoutdrag.

Hallå där!

Hasta Luego.

Löneavier osv. måste bero på om du skall låna pengar i övrigt har penningtvättslagen skärpts upp internationellt.Jag får ideligen svara på uppdateringar både privat och på mitt företag var pengarna på kontona kommer ifrån

Dock när jag köpte i Spanien 2009 (cash) fanns inte en fråga var pengarna kom ifrån varken vid utförsel eller mottagande i Spanien

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag ska inte låna pengar... Betalar kontant.

?? Förstår då inte varför du skall visa kontoutdrag,lönespecar mm.
Du har ju rätt att föra ut pengar från Sverige bara du uppger vart dom skall användas till,skulle ju bli lika konstigt om man köpte en bil utomlands

Men jag kan ha fel:confused:

Hej ja det är lite konstigt här i Spanien när man tar ut pengar från Sabadell Bank med deras kort så kan dom inte svara om man har tagit ut pengar i Spanien eller något annat land .För skatteverket i Spanien ville veta det

?? Förstår då inte varför du skall visa kontoutdrag,lönespecar mm.
Du har ju rätt att föra ut pengar från Sverige bara du uppger vart dom skall användas till,skulle ju bli lika konstigt om man köpte en bil utomlands

Men jag kan ha fel:confused:

Därför att man som köpare skall kunna styrka var pengarna kommer ifràn.
ofta räcker det med deklaration, men banker vill ofta veta din farfars skostorlek etc ocksà.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen