Penningtvätt

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Jesper6, 7 april 2016.

  1. Jesper6

    Jesper6 Ny medlem

    Blev medlem:
    30 april 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå där!

    Har precis köpt en lägenhet (Bankåtertag) i Orihuela Costa. Nu vill mäklaren att jag ska lämna en massa dokument (Kontoutdrag 6 månader från svensk bank, kontoutdrag spansk bank som visar köpesumman, löneavier 3 månader från Sverige, förra årets inkomstdeklaration) Dessutom ska allt vara på engelska. Översättningen ska göras av en s.k. "Sworn translator" vilket lär kosta lite en hel del €€€. Har en kompis somköpte lgh i Orihuela förra året och denne behövde inte skicka in ngt sånt här.

    Någon här som känner igen det eller vet mer om saken? Känns som en massa onödig tid och pengar bara... :-/

    Ha en bra fortsatt kväll!

    Hasta Luego.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Vi har precis genomfört köp i Nerja.var klart 17 mars (påbörjades vid jul).

    Även vi fick skicka in kontoutdrag och liknande med hänvisning till penningtvätt.
    Däremot var det inga krav på att något skulle översättas.
     
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej det fick vi göra men vi lånade pengar i banken men behövde inte översätta något köpte i Orihuela graciass
     
  5. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    De har blivit hårdare med sådant här efter påtryckningar från EU. När vi köpte så fick vi lämna in lönespecar och intyg från arbetsgivaren att man var en bra anställd samt intyg från den svenska banken att man var en bra kund. Dock inga kontoutdrag.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Löneavier osv. måste bero på om du skall låna pengar i övrigt har penningtvättslagen skärpts upp internationellt.Jag får ideligen svara på uppdateringar både privat och på mitt företag var pengarna på kontona kommer ifrån

    Dock när jag köpte i Spanien 2009 (cash) fanns inte en fråga var pengarna kom ifrån varken vid utförsel eller mottagande i Spanien
     
  8. Jesper6

    Jesper6 Ny medlem

    Blev medlem:
    30 april 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag ska inte låna pengar... Betalar kontant.
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    ?? Förstår då inte varför du skall visa kontoutdrag,lönespecar mm.
    Du har ju rätt att föra ut pengar från Sverige bara du uppger vart dom skall användas till,skulle ju bli lika konstigt om man köpte en bil utomlands

    Men jag kan ha fel:confused:
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Vi fick också visa 3st lönespec men ingen deklaration om jag minns rätt, vi lånade heller inte några pengar i spansk bank.
    Köpte i -Februari 2015
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det är lite konstigt här i Spanien när man tar ut pengar från Sabadell Bank med deras kort så kan dom inte svara om man har tagit ut pengar i Spanien eller något annat land .För skatteverket i Spanien ville veta det
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Därför att man som köpare skall kunna styrka var pengarna kommer ifràn.
    ofta räcker det med deklaration, men banker vill ofta veta din farfars skostorlek etc ocksà.
     
    erkki gillar detta.

Dela sidan

Laddar...