Preciosa
Veteranmedlem
mot tjurfäktningar/rusningar:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/aktion-mot-tjurfaktning-i-pamplona#
P thumb
http://www.dn.se/nyheter/varlden/aktion-mot-tjurfaktning-i-pamplona#
P thumb
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Typiskt djurrättsaktivister, all fokus på djuren.
Klart att det är en barbarisk sed och att djuren lider, men där finns också traditioner mm att ta hänsyn till. Allt beror på i vilken skala detta händer, är det "bara" tiotal tjurar som plågas, ryms detta väl i det spanska kollektiva samvetet, vad jag förstår?
Värst är det ur turistmens del, att turisterna kanske börjar fundera hur rara värdfolket egentligen är innerst inne?
Men just Pamplona, och deras show med vanliga gossar springande framför djuren är ju vansinne (ytterligare undersökningar är onödiga, spärra in dem)
Vad händer när de sedan blir stångade? Dyr vård som alla andra får bekosta!
Om man tillåter detta, så borde bälteslös bilkörning vara också tillåten då förtjusningen ligger liksom på samma plan...
Men om professionella djurfäktare blir stångade och lemlästade är det ju en helt annan sak, de har rimligen kalkylerat med sina chanser och drivs av uppblåst ego mm. Då skall man bara applodera åt tjuren...
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Delvis så håller jag med McAber, det finns ju trotts allt en kulturell aspekt att begrunda här. Däremot så fullständigt avskyr jag när man plågar djur för nöjes skull...ja, fan vet vad jag egentligen tycker i denna fråga... fast även ifall jag hatar djurplågeri så är jag samtidigt MYCKET för att länder ska bevaka och slåss för sin kulturella identitet, så i detta fall... även om jag inte alls ser det "coola" i det här så väger det ändå över till att Spanien också fortsättningsvis ska behålla detta vansinne.
Jag som invandrare får nog försöka ta seden dit jag kommer vare sig jag gillar det eller inte. Det var och är de facto de krav som jag själv ställde på alla andra invandrare som kom till Sverige, så det är nog inte mer än rätt att som invandrare här, själv försöka gilla läget.
adios,
f
Fullständigt OT, men eftersom jag skrev som jag gjorde, om tjurrusarnas mentala kapacitet, undrar jag om en liten formulering som rätten ofta använder vid "märkliga brott", nämligen om de har beslutat om en "liten sinnesundersökning". Är denna formulering ytterligare ett sätt att framhäva att den åtalades "andliga gåvor" är av den digniteten att en stor sinnes undersökning är liksom meningslös?
Någon som har åsikter?
Liten sinnesundersökning antar jag innefattar det
mest elementära som en normal människa ska
klara av och om man inte klarar "provet" så blir det
väl en större...? Det låter väl bra
Ciao P![]()
Jahaja...
Jag tycker inte att man ska "ta alla seder dit man kommer"
bara för att det är landets "kultur" när man är utlänning/invandrare.
Djurplågeri kan man ju inte som normal människa bejaka
oavsett.
Allt som har med djurplågeri att göra skall givetvis bort och det
får man tycka även som invandrare och europé. Sen är det upp
till landet att inse det hemska i detta vilket många också gör nu.
Man kan ju påverka ut(av-)vecklingen på sitt sätt. Prata om det och
inte gå på dessa "evenemang" tex.
Det är kulturellt med stening i andra länder också...
Högaktningsfullt P![]()
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Hm...
Det skulle aldrig falla mig in att "klanka ner" på Spanien.
Jag har ju i massor av år varit där nere och spanjorerna själva
diskuterar detta med den sk "djurkulturen" och har gjort ganska länge.
RTVE -spanska TV:n visar aldrig tjurfäktning numera efter beslut.
Och den är helt förbjuden på Kanarieöarna och i Katalonien.
Några steg på vägen.
Nalle sammanfattade det hela bra med några ord här ovan
tycker jag thumb
Saludos P :sol:
Spanjorerna kanske är lite speciella?
Faran med traditioner är att de bevaras, trots att tiden har sprungit ifrån dem.
Vår julafton ter sig rätt så märkligt för alla andra, men inte för nordbor, vi är liksom hemmablinda. Kanske likadant tjurplågeriet?
En tradition som fanns åtminstone tidigare i Spanien var det här med Spansk Galgo. Alltså, ingen story för hundälskare som jag, men ni andra kanske tycker att "traditioner skall bevaras", for any price..
Spansk Galgo är en jakthund i grupp 9, dvs. vinthund. Nära släktning till Greyhound. Används i diverse jakter, kanin/hare/räv mm. När säsongen är över, så - håll i er nu - hängs de bra hundarna högt, och de dåliga lågt!!
Är ni med? Med lågt menas att bakbenen snuddar vid marken.
Förstår liksom inte logiken riktigt...
Ett bra erbjudande
Hm...
Det skulle aldrig falla mig in att "klanka ner" på Spanien.
Jag har ju i massor av år varit där nere och spanjorerna själva
diskuterar detta med den sk "djurkulturen" och har gjort ganska länge.
RTVE -spanska TV:n visar aldrig tjurfäktning numera efter beslut.
Och den är helt förbjuden på Kanarieöarna och i Katalonien.
Några steg på vägen.
Nalle sammanfattade det hela bra med några ord här ovan
tycker jag thumb
Saludos P :sol:
Jag tror faktiskt inte det är förbjudet pà Kanarieöarana. det finns bara inget intresse
Jaha...jag bara läste det på ett par ställen
att det bler förbud redan 1991...
År 2010
http://www.kanarieoarna.nu/News.asp?ID=7636
År 2007:
http://www.sydkusten.es/showArchiveArticle.php?articleId=9877
http://www.spanienkusten.com/5505.htm
Kanske ljug då?
P :eyes: