Pamplona - protester

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 6 juli 2012.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Typiskt djurrättsaktivister, all fokus på djuren.
    Klart att det är en barbarisk sed och att djuren lider, men där finns också traditioner mm att ta hänsyn till. Allt beror på i vilken skala detta händer, är det "bara" tiotal tjurar som plågas, ryms detta väl i det spanska kollektiva samvetet, vad jag förstår?
    Värst är det ur turistmens del, att turisterna kanske börjar fundera hur rara värdfolket egentligen är innerst inne?
    Men just Pamplona, och deras show med vanliga gossar springande framför djuren är ju vansinne (ytterligare undersökningar är onödiga, spärra in dem)
    Vad händer när de sedan blir stångade? Dyr vård som alla andra får bekosta!
    Om man tillåter detta, så borde bälteslös bilkörning vara också tillåten då förtjusningen ligger liksom på samma plan...
    Men om professionella djurfäktare blir stångade och lemlästade är det ju en helt annan sak, de har rimligen kalkylerat med sina chanser och drivs av uppblåst ego mm. Då skall man bara applodera åt tjuren...
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tycker inte man ska behöva ta hänsyn till traditioner och seder. Det kallas utveckling.
     
  5. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Fullständigt OT, men eftersom jag skrev som jag gjorde, om tjurrusarnas mentala kapacitet, undrar jag om en liten formulering som rätten ofta använder vid "märkliga brott", nämligen om de har beslutat om en "liten sinnesundersökning". Är denna formulering ytterligare ett sätt att framhäva att den åtalades "andliga gåvor" är av den digniteten att en stor sinnes undersökning är liksom meningslös?
    Någon som har åsikter?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  8. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Delvis så håller jag med McAber, det finns ju trotts allt en kulturell aspekt att begrunda här. Däremot så fullständigt avskyr jag när man plågar djur för nöjes skull...ja, fan vet vad jag egentligen tycker i denna fråga... fast även ifall jag hatar djurplågeri så är jag samtidigt MYCKET för att länder ska bevaka och slåss för sin kulturella identitet, så i detta fall... även om jag inte alls ser det "coola" i det här så väger det ändå över till att Spanien också fortsättningsvis ska behålla detta vansinne.

    Jag som invandrare får nog försöka ta seden dit jag kommer vare sig jag gillar det eller inte. Det var och är de facto de krav som jag själv ställde på alla andra invandrare som kom till Sverige, så det är nog inte mer än rätt att som invandrare här, själv försöka gilla läget.

    adios,

    f
     
    Last edited: 8 juli 2012
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jahaja...
    Jag tycker inte att man ska "ta alla seder dit man kommer"
    bara för att det är landets "kultur" när man är utlänning/invandrare.
    Djurplågeri kan man ju inte som normal människa bejaka
    oavsett.
    Allt som har med djurplågeri att göra skall givetvis bort och det
    får man tycka även som invandrare och europé. Sen är det upp
    till landet att inse det hemska i detta vilket många också gör nu.
    Man kan ju påverka ut(av-)vecklingen på sitt sätt. Prata om det och
    inte gå på dessa "evenemang" tex.

    Det är kulturellt med stening i andra länder också...

    Högaktningsfullt P :eek:
     
    Last edited: 8 juli 2012
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Liten sinnesundersökning antar jag innefattar det
    mest elementära som en normal människa ska
    klara av och om man inte klarar "provet" så blir det
    väl en större...? Det låter väl bra :D

    Ciao P :eek:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    He,he Mest var det ju en ordlek - en annan har ju snedväxt sinne för humor, som du vet - förresten, nu verkar du vara helt hundra igen...;)
     
  13. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    hrmmmmm....

    Jag är övertygad om att ifall man på eget initiativ väljer att flytta till ett land där stening av kvinnor och barn, där stympning och mänskligt förtryck utgör en stor del av den kulturella identiteten så gör man så för att man drivs av en personlig önskan om att få assimilera sig med det samhället, och därmed föreligger heller inget problem beträffande ta seden dit man kommer.

    Problemet uppkommer däremot när människor med en värdegrund som denna flyttar till t.ex. Sverige och där genom diverse handlingar försöker få sitt nya hemland och dess befolkning att underkasta sig dessa för vår kultur helt absurda värderingar. Ifall man här inte strikt tillämpar "ta seden dit man kommer" vilket samhälle skulle vi få?

    Därutöver så är jag, precis som du, starkt emot alla former av djurplågeri och mår riktigt dåligt var gång jag går in i matbutiken här och ser dessa skinnflådda djur och andra likdelar ligga ute till försäljning i kyldiskarna. Men som invandrare till detta, trotts allt, så underbara land så skulle jag aldrig ens komma på tanken att offentligt gå ut kritisera mitt nya hemland eller dess befolknings eventuella kulturella / intellektuella tillkortakommanden bara för att dessa i vissa fall råkar avvika från min egen uppfattning. Här är det jag som är gäst och är det så att jag inte trivs med min omgivning så är det ju bara att ta mitt pick & pack och åka någon annan stans.

    Mitt ogillande mot djurplågeri tar sig därför följande uttryck; jag köper inte kött, jag går ej och ser på tjurfäktning, jag spelar inte på trav eller på annat sätt stödjer ridsport, jag går inte på cirkus och jag använder inte kosmetika.

    Detta är aktiva val som jag mycket enkelt kan göra utan att för den sakens skull behöva klanka ned på mitt nya hemland, dess befolkning eller kulturarv. Skulle alla göra samma sak så hade problemen löst sig självt utan onödiga konflikter.

    med största ödmjukhet och värme thumb

    f
     
    Last edited: 9 juli 2012
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm...
    Det skulle aldrig falla mig in att "klanka ner" på Spanien.
    Jag har ju i massor av år varit där nere och spanjorerna själva
    diskuterar detta med den sk "djurkulturen" och har gjort ganska länge.

    RTVE -spanska TV:n visar aldrig tjurfäktning numera efter beslut.
    Och den är helt förbjuden på Kanarieöarna och i Katalonien.
    Några steg på vägen.

    Nalle sammanfattade det hela bra med några ord här ovan
    tycker jag thumb

    Saludos P :sol:
     
  15. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Spanjorerna kanske är lite speciella?
    Faran med traditioner är att de bevaras, trots att tiden har sprungit ifrån dem.
    Vår julafton ter sig rätt så märkligt för alla andra, men inte för nordbor, vi är liksom hemmablinda. Kanske likadant tjurplågeriet?
    En tradition som fanns åtminstone tidigare i Spanien var det här med Spansk Galgo. Alltså, ingen story för hundälskare som jag, men ni andra kanske tycker att "traditioner skall bevaras", for any price..
    Spansk Galgo är en jakthund i grupp 9, dvs. vinthund. Nära släktning till Greyhound. Används i diverse jakter, kanin/hare/räv mm. När säsongen är över, så - håll i er nu - hängs de bra hundarna högt, och de dåliga lågt!!
    Är ni med? Med lågt menas att bakbenen snuddar vid marken.
    Förstår liksom inte logiken riktigt...
     
  16. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Det var inte menat som ett påhopp på dig min kära P, det var bara ämnat som ett allmänt försvarstal i syfte att styrka mitt tidigare inlägg, alltså, att man som invandrare alltid ska ta seden dit man kommer och hellre flytta själv an att kritisera sitt värdfolk.

    Visst kritiserar Spanjorerna Spanien men jag kan tala om för dig att det där var bland de första förmaningstal som jag fick av min kära hälft, att inte haka på, för då blir det snart en fråga om "vad är du för en j-a "Cabron" som kommer här och kritiserar?"... Men det är ju samma sak även i Sverige och säkerligen i alla andra länder med skulle jag tro.

    En annan sammanfattning som jag kom att tänka på är;

    Den som inte mins sitt förflutna vet heller inte i vilken riktning att gå.

    adios,

    f spainsmile
     
  17. flamenco

    flamenco Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2012
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2
    Här har vartannat hushåll hund och de är såvitt jag noterat ytterst måna om att ta väl hand om dem. Att fenomenet däremot förekommer bland jägare har jag inga problem att förstå eftersom glädjen att få döda djur måste utgöra en naturlig del av deras glädjeämnen här i livet. Men jag skulle nog hellre kalla det för vad det är, djurplågeri, och det förekommer tyvärr i alla länder. Men onekligen så är det inte vidare vackert att se.

    http://www.occupyforanimals.org/hunting-dogs--galgo-and-podencos.html

    känsliga ögon varnas!:arg:

    f
     
  18. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Fy fan!
    Saken är klar! Spanjorer är råsällar. Ingen civiliserad kultur skulle tillåta sådant här. Jag hade tidigare funderingar kring "gipskatterna" då de är förtjusta i delfinkött, men det här var utanför kartan!

    Galgos, liksom andra vinthundar är också så funtade, att de är fullstädigt underdådiga mot sina ägare, oavsett vad du gör med dem.
    Hur fasiken har man hjärta att plåga sådana djur?
    Jag kan förstå om man inte behöver hunden längre och vill avliva den, så att man gör det så som man skall, men utstuderat, rafinerad plågeri?
    (Nästan att jag hoppas deras ekonomi rasar till samma nivå som deras empati, dvs. till stenåldern..)
     
  19. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag tror faktiskt inte det är förbjudet pà Kanarieöarana. det finns bara inget intresse
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nja, inte ljug direkt, snarare än tolkningsfràga. Tjurfäktningar är i sig inte förbjudet, däremot finns där en lag mot djurplàgeri och att använda "husdjur" i fighter för underhàllning. Det finns mànga som anser att tjurar inte är husdjur, men à andra sidan är dom ju inte vilda heller.... hur som haver sà hade dom inte haft nàgon tjurfäknting 7 àr innan denna lag kom in. sà där var inga protester.
    Tyvärr sà är tuppfäktningar destu populärare
     

Dela sidan

Laddar...