Olika områden i Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av johaa, 8 februari 2017.

  1. johaa

    johaa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 februari 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Jag funderar på att köpa något (troligen lägenhet) i Torrevieja för att använda som semesterbostad och även hyra ut.

    Vilka områden i Torrevieja är populära och varför?

    Finns det områden i Torrevieja som man ska undvika att köpa i och varför?

    Jag funderade själv på i centralaste delarna i närheten av playa de cura men har blivit avrådd av en kollega för att köpa i central Torrevieja.
     
    teddi gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    La Mata,,,Populärt med mycket svenskar ock norrmän,,,Vi bor här nu,,,Ock vi kanske kan hyra av dej i framtiden??:D
     
  4. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Smaken är dom baken.

    Jag skulle själv inte ha några problem att köpa i centrala Torrevieja.
    Personligen gillar jag Calas Blancas och La Rosaleda, så det är två områden jag rekommenderar dig att titta på. Finns rätt mycket Spanjorer där tycker jag, och det är något jag gillar. Sen finns det givetvis Svenskar, Engelskmän och andra européer där med.

    La Mata är som teddi skrev populärt, jag fastnade dock aldrig för det.

    Det ändå jag personligen skulle undvika är områdena runt Torretas och El Chaparral. Nu får jag nog mothugg men jag tycker det känns som om de ligger för långt från hamnen och stränderna.

    Viktigt för mig är gångavstånd till stränder, affärer, restauranger och busstationen.

    Det är helt och hållet mina personliga reflektioner, vad gäller uthyrning har jag ingen aning om vart som är bäst. Vi hur inte ut något nämnvärt själva, har dock vänner dom har hus i La Mata och dom har lätt att få det uthyrt och kan ta förvånansvärt bra betalt enligt mig.
     
    teddi gillar detta.
  5. MrLinkan

    MrLinkan Medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Hej,

    Lite mothugg ;-)

    Enligt de kartor jag tittat på, känns det som La Rosaleda ligger längre från hamnen än åtminstone delar av Torretas.
    Vid Torretas har man ju nära till Rosa Saltsjön, köpcentret Habaneras och cykelbana ner till Playa Acequion/Los Naufragos och hamnen. Mindre än 3 km att gå (Torretas 3 kanske har lite längre). Även nära till vattenlandet auqopolis.
    Verkar också ha bra förbindelser till centrum med busslinje B.
    Ytterligare ett + är att man har nära till landsbygden för exempelvis en cykeltur.

    Måste försvara lite då jag precis köpt en nyproduktion nära Torretas "El Hondo".

    //M
     
    Last edited: 8 februari 2017
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej johaa!
    Går alldeles utmärkt att köpa i centrala Torre. Kanske bara undvika gator som har mycket trafik. Typ C/Apolo, C/Orihuela.
    Om man bor högre upp i huset så kanske det inte gör så mycket.
    Områdena nedanför Avd de las Habaneras i Curaområdet är bra tycker jag. Men även vid dom andra 3 stränderna i stan
    är det också bra. Playa Los Locos, Playa del Acequión och Playa de los Náufragos.
    Ja så beror det väl mest på hur bostaden ligger i förhållande till allt annat.

    Chao P :cool:
     
  8. Hasseg59

    Hasseg59 Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    När vi är i Torre vill vi vara nära centrum så man på kvällen kan vandra runt i centrum. Vi hyr gärna nere vid marinan lätt att gå till centrum nära till badet och om man vill nära till lokalbussar så man kan åka till fina la mata stranden om man vill. Vi har även bott i lamanga under lågsäsong men alldeles för dött enligt vår smak, men väldigt fint
    Så skulle vi någon gång köpa så måste det bli där det är folk är åretrunt
    Mvh Hasse
     
  9. johaa

    johaa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 februari 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Okej det verkar som att jag inte skall vara rädd för att köpa något i central Torrevieja utifrån er som har svarat.

    Jag ska ta och markera upp de olika områdena om titta runt där, ska åka ner dit i början på sommaren reka lite.
    Jag har själv fungerat lite och jag tycker det är ett måste med max 10 minuters promenad till strand/restauranger/barer och utöver det en större terrass/balkong (helst med sjöutsikt men då drar kanske priset iväg onödigt mycket)
     
  10. Nimo

    Nimo Medlem

    Blev medlem:
    5 mars 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Vi har haft lägenhet mitt inne i Torre, valde sälja efter några år. Numera i Roseleda toppen nära till allt. Krav för oss nära till strand och gångavstånd till allt.
    Prio gångavstånd till flygbuss för slippa hyra bil för åka till hus ut i perforien.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. johaa

    johaa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 februari 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
  13. Nimo

    Nimo Medlem

    Blev medlem:
    5 mars 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Centrum och de norra delarna tycker vi är bra, vi är bosatta idag norr om C/Waksman. De delar är promenad avstånd till centrum o flygbuss.
    Kan få mer info på FB gruppen Nordbor i Costa Blanca.
     
    rosaleda gillar detta.
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vi bor vid marinan/ Playa del Acequión. Vi älskar läget gångavstånd till allt, behöver inte ha bil. Alltid folk även på vintern. Nära till resturanger och shopping. Lokala bussförbindelser etc. Ser faktiskt inget negativt mer än möjligen trafiken ibland. Å andra sidan bor vi på landet i Sverige så det är lite kul med liv och rörelse när vi är i Spanien.
     
    teddi gillar detta.
  15. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Även om det säker finns mycket nyttig info i olika FB-grupper så skulle jag uppmuntra våra medlemmar att skriva här.
    Det av flera anledningar som t.ex.
    - FB-grupper är ofta "stängda" för icke medlemmar, det är inte Spanienforum utan alla kan ta del av våra medlemmars inlägg. Alla har dessutom inte FB.
    - Det är ju kul att läsa och skriva inlägg om Spanien (tycker iaf jag :) ), så det är ju bra att så många som möjligt skriver här (för att hålla forumet så aktivt och informativt som möjligt) och inte "surfar vidare".

    Men jag menar givetvis inte att man inte ska få tips om bra sidor med information, utan jag vill ha ett levande Spanienforum. ;)
     
    erkki, Los Suecos, Kjell Fohrman och 2 andra gillar detta.
  16. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Det är också mycket lättare tycker i allafall jag att hitta info via forumet än via en FB grupp.
     
  17. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Du har så rätt,,Ett levande forum är guld,
    Av 8000 medlemmar år tio online,,Inte lätt,,Men jag delar din uppfattning,,
     
    Last edited: 13 februari 2017
    erkki gillar detta.
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OT: Att 10 är online är dom inloggade just för tillfället, under dygnet kan det vara tex som nu sista 73 inloggade och
    besökare utan inloggade är många fler. 1000-tal kan det ha varit.
    Många av alla som fortf är medlemmar har kanske skrivit bara ett inlägg för många år sen. Man går inte ur om man inte ber
    admin om att man vill bli raderad.
    Visst vore det bra om medlemmar vore mer aktiva i hela Spanien och skrev om sina orter och vad som
    händer mm...Ändå är detta forum inte dött som tex norska morsvarigheten... :)
    Ursäkt till trådstartaren för att tråden blev lite annat än din fråga :)

    Chao P :)
     
  19. micklas

    micklas Ny medlem

    Blev medlem:
    7 augusti 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    OJ! vad förväntar man sig, vad uppskattar man? det skiljer så mellan oss människor. Centrala stan alltid folk om man är ensam eller bara uppskattar det vimlet. Torre betraktas som en säker och trygg stad, På somrarna dock tvärbyst på stränderna , svårt att hitta parkeringsplatser.. Jag och mina döttrar hamnade av en ren slump i playa flamenca en bit söder om stan för fem år sen och vi tackar vår "gud" för det. Allt finns men till ett lugn som åtminstone vi uppskattar, men alla är vi olika. Det råd som alltid ges är att se på plats och undvik för långt bort från havet, vissa områden har övergivits och har en grym stor risk att få inbrott.. lycka till. fridens micklas
     
  20. Eva58

    Eva58 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 september 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Har läst ovanstående kommentarer och har liknande funderingar på var vi vill bo då vi står i begrepp att köpa lägenhet. Har tittat på områden precis norr/väster om Torre del Moro . Ni som bor där, hur är det med bussförbindelser till tex flygplatsen? Är det liv och rörelse även på vinterhalvåret? Restauranger?
     
  21. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Det är ju därifrån ca 4 km in till den centrala bussterminalen (dit flygbussen går) så det är väl långt att gå om man har väskor att släpa på, men det går ju lokalbussar där som går in till bussterminalen. Dock flygbussarna går ju inte så ofta så det blir lite krångligt att få tiderna att passa om man vill åka buss hela vägen.
     
    Eva58 gillar detta.
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Eva!
    Det är väl ett ganska poppis område...lite backigt ner till stora playan men finns en restauranggata på Alfred Nobel samt
    några 100 m därifrån finns ett litet centrum med restauranger, Mercadona mataffär mm., även en svensk
    restaurang/mataffär på C/ Eneas 1 alldeles innan (y)
     
    Eva58 och Kjell Fohrman gillar detta.
  23. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    När jag köpte lägenhet så valde jag till slut i "finalen" mellan 2 lägenheter - dels den i "centrum" där jag köpte och dels en lägenhet på Nobel-gatan precis ovanpå restaurangerna. Bägge lägenheterna verkade trevliga och låg i rätt väderstreck, men det som till slut fällde avgörandet mellan de 2 var för mig att det var lite längre in till centrum för mig från lägenheten vid Nobelgatan även om bussen gick direkt utanför lägenheten. Vad jag bedömde då så verkade det även vara relativt livligt vid den lägenheten.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...