Alla är välkomna till Spanien. Gammal som ung. Men ordna försörjningen först
det gäller alla!
Hej ja det är inte som svedala där får man bidrag från höger o vänster men inte här graciass
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alla är välkomna till Spanien. Gammal som ung. Men ordna försörjningen först
det gäller alla!
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
HolaaHar man barn så kostar skandinaviska skolor mycket samt spansk barnomsorg
och "förskola" är dyrt. Oftast privata.
Antar att barnbidragen och underhåll upphör från Sverige också...
Mycket att fundera på. Men det står ju på FK att läsa om.
Spanien har ju inte barnbidrag utom nåt lite för ensamstående som jobbar och har barn under 3 år -
om det inte är borttaget nu?
Chao P :sol:
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack så jättemycket för alla svar och funderingar!
Vi kommer självklart inte att flytta ner om vi inte har en inkomst säkrad från Sverige först. Vi är inte riktigt där i tankarna ännu men vi (eller mest jag..) funderar och drömmer. Det som skulle vara aktuellt är Costa Blanca eller Costa del sol som det ser ut nu.
När det gäller levnadsstandard så lever vi redan nu på en lön (lärarlön) då det endast är min man som jobbar och jag är hemmaförälder till våra två barn. OM vi skulle flytta ner så skulle inte dagis vara ett alternativ för oss eftersom vi väljer att inte nyttja det i Sverige heller. Så kostnaderna börjar när stora barnet börjar förskoleklass som 6-åring. Som det ser ut nu, med alla om och ifall om att, så blir det isåfall svenska skolan. Jag hade kunnat tänka mig att sätta dem i spansk skola men då vill jag vara helt säker på att vi skall stanna och bo i Spanien en lång tid framöver. Som det känns nu så är det första vi skulle göra att flytta ner och bo säg en månad och utnyttja att vi har sparat mannens föräldradagar på barnen.
Som sagt så är vi vana vid att leva med rätt så snar budget för att få det leverne vi är ute efter. Vi lever på mannens lärarlön och vi bor i hus, äter bra mat och kan hitta på saker med barnen. Men vi har bara en bil (gammal), äter sällan/aldrig ute, renoverar inte huset för att vi ledsnat på kaklet/golvet etc, vi reser inte, använder endast bilen när vi måste och inte i vardagen etc. Med det sagt så tror jag att ni förstår på ett ungefär hur vi är vana att leva. Men man vill ju inte vara dum och naiv och tro att man klarar sig i Spanien om man faktiskt inte gör det. Eller om det just nu är väldigt dålig timing att flytta ner. Som sagt så måste ju försörjningen lösa sig på ett smidigt sätt innan vi tar steget. Men ett första steg blir att flytta ner 3-4-5 veckor i höst tror jag och prova på. Som någon skrev ovan så går tiden så snabbt!! Och snart är vi där vid skolstart för vår äldste. Jag vill inte ångra mig!
Tack så jättemycket för alla svar och funderingar!
Vi kommer självklart inte att flytta ner om vi inte har en inkomst säkrad från Sverige först. Vi är inte riktigt där i tankarna ännu men vi (eller mest jag..) funderar och drömmer. Det som skulle vara aktuellt är Costa Blanca eller Costa del sol som det ser ut nu.
När det gäller levnadsstandard så lever vi redan nu på en lön (lärarlön) då det endast är min man som jobbar och jag är hemmaförälder till våra två barn. OM vi skulle flytta ner så skulle inte dagis vara ett alternativ för oss eftersom vi väljer att inte nyttja det i Sverige heller. Så kostnaderna börjar när stora barnet börjar förskoleklass som 6-åring. Som det ser ut nu, med alla om och ifall om att, så blir det isåfall svenska skolan. Jag hade kunnat tänka mig att sätta dem i spansk skola men då vill jag vara helt säker på att vi skall stanna och bo i Spanien en lång tid framöver. Som det känns nu så är det första vi skulle göra att flytta ner och bo säg en månad och utnyttja att vi har sparat mannens föräldradagar på barnen.
Som sagt så är vi vana vid att leva med rätt så snar budget för att få det leverne vi är ute efter. Vi lever på mannens lärarlön och vi bor i hus, äter bra mat och kan hitta på saker med barnen. Men vi har bara en bil (gammal), äter sällan/aldrig ute, renoverar inte huset för att vi ledsnat på kaklet/golvet etc, vi reser inte, använder endast bilen när vi måste och inte i vardagen etc. Med det sagt så tror jag att ni förstår på ett ungefär hur vi är vana att leva. Men man vill ju inte vara dum och naiv och tro att man klarar sig i Spanien om man faktiskt inte gör det. Eller om det just nu är väldigt dålig timing att flytta ner. Som sagt så måste ju försörjningen lösa sig på ett smidigt sätt innan vi tar steget. Men ett första steg blir att flytta ner 3-4-5 veckor i höst tror jag och prova på. Som någon skrev ovan så går tiden så snabbt!! Och snart är vi där vid skolstart för vår äldste. Jag vill inte ångra mig!
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Håller med lillalind, försök stanna lite längre för att komma in i en vardag, det är först då man vet om man kan komma att trivas. Och, som så många andra tjatar om här på forumet, om du inte redan kan spanska, lär dig! Om det är något som får en att tröttna på Spanien, eller vilket land som helst, så är det utanförskapet man hamnar i när man inte kan språket.
Var hittar du bostäder till de priserna?
Titta på idealista.com eller fotocasa.com
Finns massa billiga bostäder, men allt beror ju naturligtvis vart du vill bo, ju närmare havet desto dyrare, Här är ett ex i Redovan. 200euro/mån för 3rum och kök. http://www.idealista.com/en/inmueble/28713665/
Ett bra erbjudande
Inlägg 16 på sid 2, har alla länkarna till
hyresbostäder. Man får ändra till den region/ort man vill ha...
P :sol: