Oktober 20 , vad gäller med mask?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sharky, 8 oktober 2020.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Läser inlägg på N 332 och direkt från Spanska regeringen. Mask på om du är närmre än 1,5 meter från annan person utanför ditt hushåll. Men jag ser dagligen personer med masken runt halsen , i handen , på armbågen och huvudet.
    Livliga vilseledande inlägg om vad som är rätt och fel.
    Är det okej att gå utan mask när man är långt från andra? Eller är det som andra sidan säger
    100 E i böter utan mask?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Nej, det är inte okej längre. Till en början var kravet om man inte kunde hålla två meters mellanrum, ändrades sedan till 1,5 meter för att sedan återigen ändras till alltid, så for du lämnar huset eller bilen. En del regioner kräver skydd på stränderna, andra inte.
    Du behöver inte ha skydd när du motionerar, men om motionen inskränker sig till en normal promenad skulle iallafall jag ta på mig munskyddet för att jag vet att jag skulle förlora den diskussionen med polisen.
    Böterna är numera fastställda till 100 euro, tidigare var den gränsen flytande.
     
    Sharky gillar detta.
  4. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Fick höra att det är ok gå utan om man har kol/astma, stämmer de och vad krävs för intyg?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Normal promenad är inte motion, då skulle ju ingen behöva ha mask på :) Får väl gå snabbt med tajts på hahaha...Är väl det som kallas powerwalk :)
    Ang att slippa munskydd om man har andningsproblem så ska man ha läkarintyg, helst på spanska (översatt)
    eftersom många poliser inte kan annat språk...
    Chao! P ♥
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Be din läkare om ett intyg där det tydligt framgår varför du har svårigheter att bära munskydd och få det sedan översatt till spanska. Gärna av en auktoriserad översättare. Be sedan din läkare om en stämpel och underskrift. (Vet inte om detta är ett krav men kan nog vara bra.)Har inte kol eller astma utan andra bekymmer med mitt ansikte.
    Lycka till
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    egentligen, sà gäller det där med motion bara om du kan garantera avstànd pà minst 2 meter. Som alltid blir det en tolkningsfràga av polisen som ger dig böter. Blev själv tillsagd att man inte fick röka, detta trots att jag pàpekade att jag har ju minst 5 meter till andra personer i omràdet. Men polisen menade pà att jag stod pà trottoaren och det var en "genomfartsled" för fotgängare...
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Nu blir man fortfarande förvirrad. Enkel fråga : promenad i bebyggelse där jag kan hålla 5 meter till alla andra är det obligatoriskt med mask på eller inte.
     
  10. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Precis som jag skrev – mask på!
    Dagens enkla grundregel är att du ska ALLTID ha mask på dig när du befinner dig utomhus på allmän plats!
    ...och innan alla börjar skriva om de undantag som finns, kan vi väl vara överens om att detta är grundregeln?
     
    Eva58, Preciosa, Los Suecos och 3 andra gillar detta.

Dela sidan

Laddar...