Nyproducerat eller begagnat?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av CostaDelSol2016, 22 januari 2017.

  1. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag kanske var otydlig Los Suecos.Det här svaret fick jag.

    Ja dom flesta mäklarna kan visa alla nyproduktioner med ett par undantag. Det finns ett par firmor som väljer ut x antal mäklare, dock är vi med på många av dessa listor. Så ni kan alltid gå genom oss om ni ser nyproduktion ute på nätet!
    Med vänliga hälsningar / Un Saludo / Best Regards
    Pontus Ölander
    Fastighetsbyrån – Marbella - Estepona
    Ang.begagnat så kan vi alltså inte köpa en begagnad lägenhet av Skandiamäklaren och sedan fullfölja köpet via fastighetsbyrån.
    Det gäller bara nyproducerat, om inte inte jag har missförstått det hela,jag får fråga en gång till.

    Katt arina,vi har Fastighetsbyrån här hemma och Fastighetsbyrån i Estepona och de samarbetar,känns enklast och tryggast så.
    Jodå vi åker till Costa del Sol och besöker olika områden.I Fuengirola,Los Boliches där trivdes vi inte alls.Vi bodde där i en månad.
    Gillar inte stadsmiljö.Bodde utanför Marbella och motorvägen var ju hemsk att ha så nära inpå,vilket oväsen.Nu ska vi besöka Estepona
    och bo ca 1½km från hamnen.Vi kommer inte att bosätta oss närmast havet pga motorvägen utan det blir mer inåt landet.
    Tack för informationen för övrigt.Har kollat både Skatteverket här hemma vad som gäller men det kan vara luddigt många gånger vad som gäller
    för utflyttning.Har också läst information om spansk "byråkrati" och har en checklista för att kolla att advokaten verkligen får med allt.
     
    Last edited: 29 januari 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Costa DelSol, förstår att det känns tryggare med en svensk mäklare som Fastighetsbyrån, men tycker absolut att ni skall ha helt andra prioriteringar nu när ni söker ett nytt boende i Spanien. Mäklaren skall absolut inte stå överst på den listan.

    Några saker som bör beaktas, inse att fastighetsmarknaden i Spanien fungerar helt annorlunda än i t.ex. Sverige.
    - Här har mäklarna nästan aldrig en exklusiv rätt till objekten, i princip erbjuder alla mäklarna allt. Även om en mäklare fått någon form av exklusiv rätt, så samarbetar man i regel och fördelar provisionen mellan sig, om en annan mäklare kommer med kunden som köper.
    - Budgivningen förekommer i princip aldrig. Vet att Fastighetsbyrån enligt vad jag läst här på Forumet, ibland försöker få fram en budgivning. Väldigt bra för säljaren och mäklaren, men knappast för dig som köpare. Finns egentligen ingen orsak till budgivningen i en marknad där utbudet är större än efterfrågan, trist för oss som redan äger fastigheter, men så ser verkligheten ut.
    En tidigare tråd i ämnet; http://spanienforum.se/threads/fastighetsbyrån-säljer-flitigt.7617/#post-36411
    Själva har vi köpt ett antal fastigheter under årens lopp och aldrig betalat begärt pris, har alltid kunnat pruta. Det gällde även innan krisen och det har alltid gällt attraktiva objekt. Tyvärr samma sak har gällt när vi sålt, bara en gång har vi fått begärt pris, men det tillhör spelets regler och prutmån finns oftast kalkylerat i begärt pris.
    - Mäklaransvaret som mäklarna har i Sverige och som är reglerat i lag, finns inte här. Se mäklaren för vad hen är, en försäljare med mycket litet, eller inget ansvar för det du köper. Därför är det som "Katt arina" skriver, det viktigaste att ha ett EGET juridiskt ombud, som BARA ser till dina intressen.
    - De svenska mäklarfirmorna här i Spanien är alla, eller i alla fall till största delen egna franchiseföretagare, undrar därför om det i verkligheten ger mera faktisk och relevant trygghet än det gemensamma språket?

    Det här är absolut inget inlägg som skall ses som kritik mot just Fastighetsbyrån, vi köpte f.ö. i onsdags en fastighet via dem i Sverige, men har inga egna erfarenheter utav dem i Spanien.

    Lyckat till i sökandet.

    TommyD
     
    Last edited: 29 januari 2017
    Sharky, rinconada och erkki gillar detta.
  4. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Du har rätt,mäklaren är inte prio 1.Ska vidga mina vyer nu ang.utbudet av mäklare.Vi tänkte på att det kanske vore enklare och billigare att gå via Fastighetsbyrån då vi har Swedbank här hemma.Vi ska betala lägenheten kontant och föra över pengar från vår bank här hemma till Spanien.
    Tack för länken.Är så glad för att det här forumet finns och det är så många med erfarenhet av hur det fungerar i verkligheten som vi får ta del av.
    Vi söker vidare och läser vidare,
    Pia
     
    Los Suecos gillar detta.
  5. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej! håller med övriga skribenter,strunta i vem mäklaren är,har du ett juridiskt ombud är affären lika säker som att använda svensk mäklarfirma
    När jag köpte utgick jag från vad jag ville ha,prio 1 var läget och därmed så nära havet som möjligt.Inga sådana objekt fanns hos svenska mäklare
    däremot hade en spansk mäklarfirma precis vad vi ville ha och affär gjordes efter 2 timmar,visste inget om mäklaren,men allt kollades upp snabbt
    och mäklaren var superbehjälplig och skötte allt perfekt,så det kan vara falsk trygghet att bara stirra sig blind på svenska mäklare
    Många här på forumet har använt spanska mäklare med juridiska ombud och verkar helnöjda
     
    erkki och Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag förstår budskapet och kan mycket väl engagera spanska mäklare.Kommunikationen måste flyta till 100%.Jag kan inte spanska och min engelska
    är inte fullt utvecklad när det gäller att diskutera lagar och byråkratiska regler.Om inte mäklaren kan svenska så blir det problem och då har vi inte mycket att välja på.Får hoppas att det finns en advokat som kan tolka då.
     
    rosaleda gillar detta.
  8. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Du kan vara helt lugn alla mäklarkontor i de aktuella områdena har åtminstone engelspråkig personal, inte heller ovanligt att man har någon som pratar ett skandinaviskt språk på kontoret.

    Men som sagt mäklarna har sällan exklusivitet på objekten. I det fall ni har en mäklare som ni har stort förtroende för och hittar ert perfekta alternativ hos annan mäklare, kolla med "er" mäklare om han kan sälja det. Ofta kan de det.
     
    erkki och CostaDelSol2016 gillar detta.
  9. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Det är som andra redan har skrivit superviktigt att ni har ett eget juridiskt ombud som utför alla kontroller och ser till ert intresse i 1:a hand!
    Fastighetsbyrån har sina kontor på franchisebasis och är varken mer eller mindre seriösa än de flesta andra. Det är objektet (och ert juridiska ombud) som är det viktigaste i sammanhanget, inte mäklaren (givetvis vill man inte köpa av en mäklare som är otrevlig eller inte svarar på mail).
    Det finns många mäklare som har skandinavisktalande personal.

    Lycka till!
    /Helen
     
    rinconada, erkki, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    När du har hittat ditt drömobjekt även hos spanska el andra mäklarfirmor så ringer du en juristfirma.
    Mäklarna behöver du inte gå in i nåt byråkratiskt och prata med om vilka lagar som finns med. Att gå på visningar behövs
    inga stora åthävor, ofta kan dom engelska men det går bra med andra språk också. Det är juristfirman som kollar så det
    går rätt till och att skulder är betalda och inga olagliga byggen har gjorts osv osv...
    Det kostar så klart men du gör en stor affär och då ska du vara säker och inte orolig.
    Här är två svenska som finns där och anlitats mycket under många år.
    http://www.wallinpartners.com/swedish/index.htm
    http://www.advnordgren.com/tjanster/fastighetsratt/

    Chao P :)
     
    erkki, SolenLyser, CostaDelSol2016 och 1 annan gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Ni har ert juridiska ombud till att fråga om lagar och regler. Lita aldrig blint på en mäklare, oavsett vem det är!
    /Helen
     
    rinconada, CostaDelSol2016 och Los Suecos gillar detta.
  13. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack så jättemycket! :)
     
  14. Ricardo70

    Ricardo70 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 augusti 2016
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    CostaDelSol2016 och erkki gillar detta.
  15. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    De finns, tyvärr, endast på Orihuela Costa. Trådstartaren letar bostad på Costa del Sol. :)
    /Helen
     
  16. Ricardo70

    Ricardo70 Ny medlem

    Blev medlem:
    22 augusti 2016
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Sorry my bad!

    /R
     
  17. MrLinkan

    MrLinkan Medlem

    Blev medlem:
    23 augusti 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Verkar dock ha ett kontor i Fuengirola :)

    //M
     
    Last edited: 2 februari 2017
  18. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack så jättemycket alla för råd och tips :) Nu känns det bättre och jag har förstått att det är advokaten som
    är viktigare än mäklaren.Nu får jag och gubben tänka i andra banor och det känns bra.
    Det är stor skillnad på lägenhetspriser har jag märkt.Blir så avis på er som redan bor i Spanien och har ordnat med allt.
    Vi ska sälja vårt hus här hemma kvartal 1. 2018.Planerar att flytta på sensommaren eller tidigare.Har ju läst om skatterna i Spanien
    och flyttar vi före 1/7 så får vi betala skatt from 1/1 samma år.Är det verkligen så ?
    Det är jättemycket jobb men det leder ju till något bra.......förhoppningsvis :cool:
     
  19. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu är vi alla olika men jag tycker inte ni ska hänga upp er så mycket på nytt eller begagnat.
    Dom flesta verkar överleva med en värmepump installerad eller några mattor på golvet.
    Jag tror att läget är det absolut viktigaste och som någon skrev börja med att hyra.
    Då har ni en bas och kan leta i lugn och ro på plats.
    Lycka till
     
    Farbror Sven, erkki och Los Suecos gillar detta.
  20. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Visst är vi alla olika med olika krav på tillvaron och man får prioritera såklart.Nja......begagnat kan väl vara ok men vi vill ju inte ha sämre standard jämfört med hur vi bor i dag.
    Får också tänka på framtiden.........en dag kommer ju när vi måste sälja,hur lätt är det att sälja en lägenhet som är 25-30år tex.
    Viktigt med läget som du skriver,absolut.Det är läge samt boende som kan vara svårt att få ihop.Vi har tittat på hundratals lägenheter(på nätet) i olika områden.
    En ny lägenhet behöver inte vara dyrare jämfört med en begagnad,fräschare med nytt också.Ljusare öppnare planlösning,gillar inte mörkt trä och små mörka rum.Speciellt inte fönster med galler och en balkong på 5kvm.
    Värmepump är toppen,det har vi som ett komplement och det fungerar alldeles utmärkt.
     
  21. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Det stämmer, sorry!!
    De gör så lite väsen av det kontoret så jag lyckas alltid förtränga att den existerar men den som är intresserad ska naturligtvis kolla med de!!

    Vi använder oss av deras La Zeniakontor.
    Jag ber än en gång om ursäkt för att jag var för snabb på tangenterna! :oops:
    /Helen
     
    mixt gillar detta.
  22. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Jo då,vi åker ner då och då och kollar olika områden.Vi kommer att sälja huset,magasinera möbler mm i Spanien, samt hyra en lägenhet och fortsätta att besöka olika områden.Absolut ska vi anlita en advokat det första vi gör och sedan se över vad området har att erbjuda.
    Det är så många som skriver om hur det är att bo i Torrevieja.Har sökt på forumet men hittar inget om Estepona,Marbella och Mijas tex.
    Bor du där så vore jag tacksam för att ta del av dina erfarenheter ang.boende mm.Jag vet att jag kan söka fakta/information på nätet,men det är inte detsamma som att få information från någon som vet hur det är.:)
     
  23. CostaDelSol2016

    CostaDelSol2016 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag har diskuterat med advokat i Spanien och helt klart är det fördelaktigare att köpa en nyproducerad lägenhet,som inte behöver att bli dyrare
    jämfört med en begagnad.Skattemässigt sett så är det en nackdel att köpa en lägenhet med nedsatt pris, då den ev.kan värderas högre
    av skattemyndigheten och tilläggsskatten kan bli aktuell.Enligt advokaten så händer det inte så ofta....MEN det kan hända!! Så nu vet vi det och det får bli nyproducerat.Känns skönt att ha ett boende där ingen har bott tidigare.Det är också 10års garanti och det har vi inte om vi köper en begagnad bostad.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...