Nu börjar der närma sig

Xajje

Ny medlem
Då var det bestämt, blir en flytt till Barcelona i början på oktober om allting går som planerat.

I skrivande stund sitter jag och försöker få ihop en checklista på saker jag måste fixa här hemma i sverige innan avfärd. Men fick en aning hjärnsläpp.
Så jag tänkte höra mig för ifall någon här vet om någon befintlig checklista eller har en egen som jag eventuellt skulle kunna få lite tips av/använda?

MVH
Jimmy

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Va kul att du ska åka till barcelona, Grattis säger jag. Du kommer att älska staden:). Jag har bott där nere till och från under 7 års tid. Åkte dit som 20-åring, och jag har aldrig ångrat det beslutet. jag kunde inte ha tagit ett bättre beslut:). Eftersom att jag inte vet hur länge du ska stanna i spanien, så kan det vara svårt att veta vad du bör tänkta på. Men ett tips kan ju vara att skaffa autogiro via din bank i sverige, så att dina räkningar betalas automatiskt varje månad, så slipper du tänka på de.

Andra tips:
Om du ska vara borta längre än 3 månader måste du skaffa ett NIE- nummer (det finns flera inlägg som förklarar vad ett NIE är och hur du skaffar det). Om du vill öppna ett bankonta så måste du ha ett NIE nummer. Jag kan rekomendera La Caixa (azul).

Har du fixat bostad? Det bästa är att boka hostel de första 3-4 nätterna och sedan leta lgh på plats. Är det något specielt område du vill bo i? Jag har flera områden att rekomendera dig. Om du bor ca 10 min utanför plaza cataluña kan du hyra väldigt billiga rum. Det sitter anonser på varje internetcafé, och du kan lätt hyra ett rumt för ca 200-250 euro, max 300 skulle jag betala. Ska du jobba eller plugga där nere? Pratar du spanska? Ställ gärna frågor, så svarar jag

Hej!
Jag vet ej hur länge min vistelse i Barcelona blir, men ska försöka satsa på så länge som möjligt. Har redan sagt upp lägenheten här hemma.
NIE nummer och spanskt bank konto har jag tänkt skaffa ganska omgående när jag har landat i barcelona.

Bostad har jag inte fixat ännu, även tips på något bra och billigt hostel hade varit grymt uppskattat.
Då jag aldrig har varit i Barcelona tidigare och min spanska kunskap är lika med noll så har jag ingen större koll på områden i Barcelona.

Mina planer är att försöka hitta ett jobb där nere samt lära mig spanska.

Hoppas detta var till någon hjälp så du kan hjälpa mig lite :D

Hola Preciosa!

Jag sitter och kollar runt på olika ställen angående boendet, bland annat här på forumet under uthyres =)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hej alla glada =))

Jag funderade oxå på att flytta ner till Barcelona, för att bosätta mig där och söka jobb gärna inom (Svenskföretag)
Finns det nån där nere nu som bor där, som har lust o mötas upp, kanske bli vänner :)
Vill veta allt om Barcelona, vill bosätta mig där som i Sverige...
Mitt största problem är dok boende och jobb.. =(( hur ska jag fixa det här.....

Jenny

hej alla glada =))

Jag funderade oxå på att flytta ner till Barcelona, för att bosätta mig där och söka jobb gärna inom (Svenskföretag)
Finns det nån där nere nu som bor där, som har lust o mötas upp, kanske bli vänner :)
Vill veta allt om Barcelona, vill bosätta mig där som i Sverige...
Mitt största problem är dok boende och jobb.. =(( hur ska jag fixa det här.....

Jenny

Hola Jenny, välkommen till forumet spainsmile
Barcelona har en egen kategori här på forumet
under regioner. Kolla där...finns massa att läsa om staden.
Sen kolla i jobb längst ner och bostadstrådar,
få se också om någon svarar här också.
Ciao P ;;;;;)

Nya trådar

Back
Toppen