Nu är vi på G och behöver hjälp!

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Nellie, 25 juli 2013.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Om man vill se annat än moln, väljer man bort flyget. :) Nej, skämt ásido, det äa ju en kostnadsfrága. Är det flera som áker blir det ofta billigare att ta bilen. Dessutom finns det ju även de som vill ta med sig "flyttsaker" pá nervägen och dá räcker inte Ryanairs tillátna 15 kg lángt.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja exakt! Vi ska ju ha ner två schäferhundar ));) som annars ska ha varsin stor transportbur till flyget så jag tror det blir en bra lösning att jag flyger ner med barnen och att mannen med kompis kör ner hundar och en fullpackad bil...
     
  4. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Måste tyvärr inte hålla med. Det blir alltid dyrare med bil. Vi har fyra vänner som flyger ner idag, 4789,- för alla 4 T&R. Går aldrig slå det priset med bil. Tullar, slitage, bensin, mat, dryck, övernattningar etc. Men visst, självklart med djur och lite flyttgods är bilen nästan ett måste.
     
  5. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Nellie. Du behöver inte "tulla" in dem i Spanien. Däremot ska de registreras här enligt vår "svenske" veterinär. Sköts av denne och alla "sprutor" som de behöver här registreras både i Hundpasset samt i dataregistret. Kommer en hund bort så kan polisen läsa av chipet och kontakta er. Får de inte tag på er så ringer dom veterinären.

    Alltså ett tips. Ta kontakt med en veterinär så fort ni kommer ner så får ni veta vad som är lämligt för vovvarnas skydd.

    Hälsar Göran och Keezo i Mijas Pueblo
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    tänkte precis pà samma sak.
    jag fàr 0,29€/per km i körersättning pà jobb, sà Alicante - Malmö skulle ge mig nästan 800€ dà räknas inte vägtullar in.
    Sà en min kostnad bara för körningen till malmö ligger väl pà runt 1000€ kan jag tänka mig.
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Håller med, prismässigt kan det ALDRIG vara någon vinst flyger ofta till Torrevieja t.o.r för mellan 700-1200kr.Men Ok skall man ha med sig djur är det väl ett bra sätt,annars finns det lastbil som är billigt 1kubikm kostar 2500kr.
    Sen är det väl ingen sight-seeing tur man gör,då skulle väl jag iallafall vilja ha 1-2 veckors restid,men det är bara min tanke och jag kanske är ensam om detta
     
  9. Evas

    Evas Ny medlem

    Blev medlem:
    4 juli 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Bilade till Spanien för några år sedan och tycker att det är bra med papperskarta där man ser ut sin rutt och har navigatorn som backupp. Skyltningen i väldigt bra, speciellt i Tyskland, enda krånglet som vi upplevde var Lyon, där kanske navigatorn kan vara till hjälp. Annars en semesterresa i sig att bila ner till Spanien, mycket trevligt tyckte i alla fall vi/Evas
     
  10. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur lång tid tog det för er?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Två övernattningar. Den första på nattfärjan till travemunde. Vaknar utvilad och med stadig frukost inombords i Travemunde. Nästa övernattning utanför Lyon sedan direkt till Torrevieja. Två som kör.
    Hemresan tog 5 dagar men det är en annan historia.
    /Rottweiler
     
  13. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Kan ni tipsa om något bra och billigt boende i närheten av t.ex. Lyon, som även är smidigt att ta sig till och från på motorvägen?
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kolla in IBIS Budget. Sök efter karta på hemsidan. Finns flera i de trakterna. Vi slopade hotellen på nerresan i april. Orsak: Klyddigt att boka i förväg när man inte vet exakt när man kommer att vara när, om du förstår vad jag menar.

    Vi lämnade Helsingborg onsdag lunch. Sov tre timmar i närheten av frankfurt, sedan fyra timmar utanför Valencia. Framme i Malaga fredag eftermiddag. En chaufför och bara 105km/t. Snålkörning! 0,77l/mil med Citroen C5, V6 Totalt nerlastad.

    Göran i Mijas
     
  15. Powernap

    Powernap Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska oxå ut o köra genom europa sista helgen i aug.
    Följer tråden och tar del av alla tips o trix, tackar!

    Blir waze i mobilen som enda navigatorn (gpsen har 10 år på nacken så den vågar jag nog inte ta med/lita på) ev, viamichelines app i offlineläge får komplettera waze.

    Micheline anser att från halmstad till gran alacant så är "bästa" vägen som beskrivs här ovan, söderut i tyskland, där tyskland tar slut så kör man in i frankrike, solvägen söderut sen in i spanien osv osv... blir denna rutt jag kommer välja oxå. Vi siktar på 30 h, 2 som kör, för att vara framme under lördag kväll o få söndagen att "vila" på lämpligt ställe.
     
  16. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Vi använder oss av IBIS Hotels. Enkelt, vettiga priser och har mugg på rummet vilket är krav från hustrun. Finns många både i Frankrike och Spanien.
    På hemresan låg vi på ett nybyggt IBIS med garage i källaren ett par kvarter från La Sagrada Familia (katedralen) för c:a 1000 spänn natten vilket väl måste ses som mycket överkomligt mitt i centrala Barcelona.

    /Rottweiler
     
  17. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Körde av båten i Kiel torsdag morgon (25/7) och var framme i Torrevieja prick 18:00 i fredags (26/7). En chaufför, en natt i Nimes i södra Frankrike, 246 mil, 0,52/l diesel per mil, inga köer värda att nämna. Har kört sträckan åt båda håll många gånger och jag tycker inte det skiljer sig så mycket åt ifrån att köra i Sverige, förutom att vägarna är bättre och farten normalt lite högre.

    Trevlig tur!
     
  18. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Och för att svara på frågan så rekommenderar jag att köra förbi Lyon och sova på tex Holiday Inn i Nimes istället. På så vis slipper du morgontrafiken i Lyon som kan vara ganska jobbig och tidskrävande. Vi bodde på Holiday Inn nu i förra veckan för 70E.
     
  19. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Vi brukar också bo på IBIS och många av dessa tar emot hundar. Prisex 62 euro/natt i Munster, 65 euro i Bremen och 70 Dunkerque. Bra priser tycker jag. De tog extra betalt för hund, tror det var 10 euro.

    Lotta
     
  20. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nog därför. Kolla i september eller october...
     
  21. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi flög från Ängelholm i Maj för 186SEK enkelresan, totalt 1500 ToR för 4 personer och har bokat för 350SEK i september.thumb

    //Eckhoff
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lyckostar som kan! Jag ska jobba i september, oktober osv...
     
  23. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Det är väl det som är problemet,jag åker precis när jag vill och styr till viss del efter flygpriser,har ibland hittat med Ryan Air 259kr och tagit en kortresa 4-5 dagar för att få lite omväxlingthumb
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...