Nu är vi på G och behöver hjälp!

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Nellie, 25 juli 2013.

  1. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Om två veckor reser vi till Spanien. Jag och barnen flyger ner. Mannen åker med en kompis som sedan flyger hem från Alicante. Det är för att dom kan turas om att köra.

    Är det bäst att följa den vägen som rekommenderas Via Michelin?
    På några ställen där står det att dangerous area och steep hill, så jag blir ju orolig...kan någon berätta mer?

    De åker alltså från Lund till Los Alcazares.

    Övriga tips på vägen? Ja, jag har läst igenom trådarna ;;;;;)
    Vi har aldrig åkt i Europa, så det är både spännande och läskigt på samma gång.

    Behöver man "tulla in" hundarna i Spanien eller är det bara att köra på...???
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har bara kört i Tyskland för jättelänge sedan. Trafiken är nog helt annorlunda nu, men mdá flöt det smidigt (var inte semestertider).
    Absolut viktigt att göra som Nalle skriver. Man hör/läser mycket hemska historier...
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Nellie. Spännande nu! Michelin kan ju ibland rekommendera lite olika vägar. Enklast är alltså genom Tyskland till Mullhouse (strax innan Basel) sedan in i Frankrike mot Lyon. Bra vägar, bra skyltat. Runt Lyon kan det se lite krångligt ut med många avlägsna orter på skyltarna, men håll på Marseille. sedan bara rakt ner mot södern.

    Jag blev inte "tullad" någonstans när vi åkte ner med vovven i maj.

    Steep Hill hos Michelin innebär att det ibland är ca 10% lutning. Åk med avstånd och var vaken så går det bra. Givetvis mer trafik nu eftersom det är semestertider men det får man ju ta.

    Återigen välkomna och lycka till. Jag följer bloggen (fast vi inte bor i samma del av Spanien)

    Komplettering! Vi höll faktiskt stadigt bara 105km/tim. Passade väldigt bra i rytmen på andrafilen i de tre och fyrfiliga körbanorna. Dessutom körde vi på 0,78 l/mil i en totalt nerlastad C5 med 208 hästars V6 motor.

    Göran i Mijas Pueblospainsmile
     
    Last edited: 25 juli 2013
  5. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Var även laddade för alla tullstationer! Två kontokort! Alla stationer tar inte vissa kort alltid. Ett gäng mynt för de korta sträckorna och sedlar är bra. Dyrt är det dessutom.

    Och som jag skrev i din andra tråd. En navigator är jättebra, samt en papperskarta som backup, alternativt ipnone/android och google maps. Navi på mobilen kostar inte mobildata, dock kan man behöva ladda in kartan först i minnet (offlinemaps).
     
    Last edited: 25 juli 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller inte med Kenta helt. Dock skiljer det av egen erfarenhet mycket mellan olika navigatorer. Den inbyggda i bilen var ute och cykla ofta, medans den lösa Navigon vi hade parallellt gjorde ett kanonjobb för oss de gångerna vi tura. Sen får man såklart vara lite vaken och inte stirra sig blind på navin. Tanka alltid in senaste kartorna. Läs skyltar.

    Ämnar man köra etapper, slå bara in detta målet först. På Navigon får man dessutom tre olika förslag. Fördelen med navigator är att man ser när man är framme vid delmålet och det gör det lättare att planera in hotellen. Är man två i bilen kan ene via appen booking.com hitta fyndpriser på hotell, bara boka direkt i appen. Allt klart när man kommer fram och är astrött.

    Sen gillar jag teknik, data och det papperslösa samhället :)
     
    Last edited: 25 juli 2013
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Själv har jag/vi inte bilat genom Europa, men efter att ha bilat i Sverige en del så tycker jag nog att kombinationen Navigator OCH en bra karta är perfekt thumb.
    rocio
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej igen.
    Jag vill inte måla f...n på väggen, eller misskreditera maken och kompisen som goda förare, men! En situation som jag sett ofta uppstår på 3 och 4 filiga vägar med många av och påfarter är läget att man kör om en mil som åker i mittfilen. efter omkörningen vill man ju som god svensk svänga till höger framför den omkörda. Där kan i många fall ett fordon svänga ut som kommer från en påfart eller dylikt , och alltså har kört om samma bil som du fast på andra sidan. Helt plötsligt skall två fordon samsas om samma plats. Inte helt lyckat!

    Hoppas det inte låter alltför klyddigt, men jag har sett många sådana incidenter.
    Både med och utan kontakt.

    Hälsar Göran I mijas Pueblo
     
  10. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Kom nyss hem efter en resa genom Tyskland Belgien och en tripp in i Frankrike. Vi köpte en GPS som var uppdaterad med Europakarta innan vi åkte. Det är en av de bästa inköpen vi gjort, hade aldrig klarat resvägen så smidigt med en vanlig karta.

    Lotta
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Håller med om att navigatorerna fungerar mer eller mindre bra.
    Har precis kommit hem efter en 800 mila resa till/från Spanien.
    Inför resan köpte jag en ny TomTom istället för att uppgradera min gamla Navigon och eftersom den gamla fungerade fortfarande så fick den hänga med också vilket var tur. Båda navigatorerna har sina fördelar men den gamla Navigon fixade storstäder som Barcelona och Valencia klart bättre. Den är mycket snabbare på att räkna om när något blivit galet. Nu ska sägas att TomTomen var av en enklare modell utan lull lull men jag trodde nog att uppdateringshastigheten skulle vara den samma eller bättre på en några år nyare nav. Finns säker en anledning att det är en norrlänsk kvinnlig röst idengapskrattt
    /Rottweiler
     
  13. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Hade också strul med kontokort (Master Card) ta ut kontanter så att ni har till vägtullarna. Vi betalade c:a 1200 kr i vägavgifter ner till Torrevieja.

    /Rottweiler
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    karta/navigator

    Som livrem och hängslen hos en viss person. Ej fel!

    PS Jag hittar inte bloggen! Por qué? Var finns den?
     
    Last edited: 26 juli 2013
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    http://nellieojag.bloggplatsen.se/

    Den fanns i ett tidigare inlägg, men jag hittade den bara nu genom att söka i "historik" på Google Chrome.

    Finns också en blogg "nellieochjag.blogg.se",men det är inte "våran" Nellie. Det var fel hund. Bara nåt litet.

    Hälsar Göran
     
    Last edited: 26 juli 2013
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Sorry Kenta.
    Nu blir jag "nästan" förbannad. Jag har testat flera avgiftsfria vägar och alltid t.ex i Frankrike hamnat bakom köer av lastbilar och vägbyggen. Om man ska köra ner i vettig takt (rekommenderar INTE fri fart) så är det betala som gäller.

    Då klarar man sig utan karta hela vägen under förutsättning att man har läst på innan vilka orter man ska sikta på. Vad gäller GPS och varianten avgiftsfritt så använde vi den som ficklampa för att läsa kartan

    Vänligen/Göran I Mijas Pueblo
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tusen tack! Snällt av dig att göra besväret....
     
  18. Budda

    Budda Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Inga problem från Skåne

    Vi gjorde resan från Trelleborg till Los Alcazares under våren 2013. Det är inga problem annat än i Frankrike kan det vara problem med kredit-/betalkorten för att betala vägavgifter. I Spanien är det inga problem med kredit/-betalkort för vägavgifter.

    Det är enkelt att åka på motorvägarna, men genom Tyskland är det mycket trafik dygnet runt. Den väg som Via Michelin anvisar är den snabbaste och bästa vägen.

    Vi kommer att resa ner i september enligt samma rutt.
     
  19. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi har åkt 3 ggr i sommar (det räcker nu :)) - jag passar på att tipsa om att Söndag är en bra dag för Tyskland / Frankrike sträckan då man slipper 90% av lastbilarna.
     
  20. falk5

    falk5 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 juni 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Har bilat flera gånger till/från Spanien. Kom hem för några dagar sedan. Franska och Spanska betalmotorvägar har ganska lugn trafik. Tyska autobahn är hårt belastad. Min erfarenhet är att det är bäst att åka genom Tyskland på natten, särskilt nu när det är turistsäsong. Många stopp pga olyckor och vägarbeten efter motorvägen med långa köer som följd i Tyskland men inte lika illa i de andra länderna. Fick stå still i timmar på flera ställen.
    mvh
    Hans
     
  21. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Några extra flaskor vatten är bra att ha om man blir fast i köerna. Vi åkte genom Tyskland förra veckan och det var otroligt mycket vägarbeten med köer som följd.

    Lotta
     
  22. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Behöver man inte deklarera hundarna vid gränserna, så att tullen kollar deras pass osv???
     
  23. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hur har ni ork och ligga på vägarna i 300mil?:confused:Själv har jag träsmak i baken efter kört Göteborg-Stockholm 4,5 tim i nyare bil.Så tar alltid flyg
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...