Norwegian, bemannad med bemanning

Preciosa

Veteranmedlem
från bemanningsföretag :eek:

Kan säkert gå bra men känns lite otryggt...
När jag åkte ner nu i augusti så hade planet
personal som inte kunde skandinaviska. Inte gör det mig
så mycket (en talade spanska) men många hörde nog inte vad dom sa
i högtalaren då den engelska som talades var helt svårbegriplig
och många äldre kan ju inte engelska heller om man tex är
över 70 år.

Ingen aning var dom kom ifrån men verkar inte känna varann.
Vet inte om jag gnäller i onödan men det kändes konstigt.
Det gick bra men trist att det ska sparas in på ev säkerhet.

http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.7062.html

Ciao P :flyger:
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Du gnäller inte. Det är ju säkerhetsrisk om inte personalen talar skandinaviska ombord pá ett skandinaviskt bolag. Visserligen är engelskan det vedertagna "lingua franca" i alla sammanhang, men samtidigt ska man tänka pá dem som inte kan engelska, dvs äldre. Därför har flera flygbolag bandad säkerhetsinformation som de kör ut innan man lyfter. Tex Lufthansa som flyger fra Sverige har informationen pá svenska, engelska och tyska.
Jag vet inte vad lagen säger om detta men för mig skulle det vara självklart att ha flersprákig information, om än bandad, men ändá...
 
Säkerhetsinfo finns alltid illustrerad i en broschyr vid varje säte och i nyare plan utrustade med tv-skärmar så spelas även en animerad film upp innan start som tydligt visar vad som gäller i en nödsituation, eller så demonstrerar besättningen detta visuellt. Det viktiga är att personalen ombord har rätt nödutbildning och på den punkten följer Norwegian alla befintliga regler.

Håller dock med om att man ur ren serviceaspekt ska kunna kräva att kabinpersonalen kan tala begriplig engelska.
 
Säkerhetsinfo finns alltid illustrerad i en broschyr vid varje säte och i nyare plan utrustade med tv-skärmar så spelas även en animerad film upp innan start som tydligt visar vad som gäller i en nödsituation, eller så demonstrerar besättningen detta visuellt. Det viktiga är att personalen ombord har rätt nödutbildning och på den punkten följer Norwegian alla befintliga regler.

Håller dock med om att man ur ren serviceaspekt ska kunna kräva att kabinpersonalen kan tala begriplig engelska.

Kruxet är ju att alla (äldre) inte kan engelska...
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Sant, men om språket är en prioritet får man nog välja annat än ett low-cost flygbolag.

Språket en prioritet...Jo jag tycker nog att det är viktigt att kunna
meddela ut om det händer något oförutsett och att kabinpersonalen
kan kommunicera med varandra. Dom hinner knappast spela in nåt
animerat vid oförutsedd händelse.
Nej en klar försämring är det - både för passagerare och inte minst
kabinpersonal. Skattefrihet för dom på "skatteöar" kan knappast
uppväga en bra arbetsmiljö...och det verkar som kabinpersonalen
inte tycker det är så bra om man läser länken jag lade in i
trådstarten.

Jag var ganska nöjd med Norwegian men är besviken :(

Ciao P think
 
Hàller med Elpiloto. Att flyga mellan New York och Boston är ju knappast "farligare" än att flyga mellan Sturup och Arlanda bara för att dom inte pratar svenska pà AA
Att flygbolag som flyger pà en viss sträcka brukar ha besättning som pratar det lokala spràket är en ren servicegrej som mànga bolag började med för att kunna sälja mer pà deras dutyfree shop.
 
Eftersom SPF är ett fackförbund så är det ganska givet att man kommer att använda säkerhet som förhandlingsbricka när det gäller anställningsavtal.

I verkligheten så har en pilots kontrakt och vilket land detta kontrakt härstammar från, om och var piloten betalar skatt och/eller sociala avgifter, ingenting med flygsäkerhet att göra. Alla flygbolag inom EU måste följa samma myndighetsregler gällande kompetens, arbetstider, flygplansunderhåll etc. Finns inga omvägar kring detta.

Intervju av Norwegians VD Björn Kjoos (TV4 Play, ca 12 min)
 
Ganska självklart. Skönt att höra av Piloto ang. säkerheten. Annars är ju detta vad vi får st ut med om vi vill flyga billigt, köpa billiga kläder som tillverkas av barn i Indien och tredje världen och annat. Helt klart ett I-landsproblem.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
thumb Ja men då är allt frid och fröjd då.

Det har väl alltid varit så (även på mitt jobb) att
när bemanningsföretagen började dyka upp så
fick man inhyrt folk vilket gjorde kvaliten på
jobbet dåligt och kundernas service försämrades
avsevärt. Inhyrda har ju inte samma känsla för
företaget när dom hoppar in då och då. Lägre betalt
och sämre vilkor.
Vare sig man är pilot, kabinpersonal eller
inte. Tror säkert att det inte (ska)
tummas på säkerheten men inte är det till det bättre
för kunderna trots "lågpris"...Ofta är det inte heller
sååå billigt de tider de flesta vill åka...

P :eek:
 
Last edited:
Lite OT;men ändá...Jag jobbade som bátvärdinna i början av 70-talet hos Stockholms Rederi Svea AB. Som sedermera ingick i Silja Line. Första anställningskravet var att man talade flytande svenska och engelska. Det gällde hela personalen för det anságs sá viktigt ur säkerhetssynpunkt. Det fanns ett par städerskor (jo, det hette sá pá den tiden) som bara kunde finska. De fick "sparken".
 

Nya trådar

Back
Toppen