Många funderingar om flytt till Spanien

hj22fe

Ny medlem
Hej hej,

Jag är i "klivet" till att flytta till Spanien för att slippa det kalla svenska klimatet, och dels för att kunna köra motocross året runt, men det finns givetvis en hel del funderingar.

Har under några veckors tid tittat lite på hus som hyrs ut längre tid, men hur är det med mäklare? Har sett att det finns ganska många engelska mäklare som medlar både hyresrätter och bostadsrätter. Men finns det några bra svenska mäklare, eller hur ska man få tag i en bostad som hellst ligger lite utanför (eftersom garage till cross m.m önskas) men ändå nära medelhavskusten?

Eftersom jag jobbar till sjöss kommer ju givetvis frågan om man ska skriva sig i spanien eller om man ska stå kvar i sverige? (kommer troligtvis inte vara så mycket i sverige). Eller ska man försöka bli spansk medborgare så fort som möjligt med tanke på sjukvård, eller är det bättre att ta en ordentlig försäkring? Och hur blir det med beskattningen? är det någon fördel att skatta som sjöman i Spanien jämfört med att skatta i Sverige?

Kom med tip, är ny med att bo utomlands så alla tips är bra tips:)

MVH//Henrik

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Henrik..

...välkommen till forumet spainsmile

Du har många frågor och värst att svara på är väl var du ska
vara skriven....
Som sjöman har du väl en hel del lägre skatt i Sverige än fastlandsarbetare.
Läste på en sida här, men beror på var "skeppet" är flaggat?
Beskattning av sjöinkomst | Skatteverket [NS4 version]
Att bli spansk medborgare tar 10-12 år...
Generellt är ju skatten ofta lägre här men som sagt din skatt, ingen aning.
Har vi tur så kan någon den biten för sjömän i Spanien.

Man ska ju vara skriven här om man bor här mer än 183 dagar om året som
dessutom inte behöver vara i följd. Efter varje hitresa har man ju 45-60 dagar
- beroende på reseförsäkringen- som man är bra försäkrad. Men..du flyger väl
hit från andra länder så då vet jag inte. Vi som bor i Sverige har ju försäkr som bara gäller för utresa från Norden.
Försäkringar som förlänger dom är ju dyra. Min kostar 600 svkr/mån.

Ja ok, så var det mäklare..Finns massor av svenska mäklare (och även norska)
utmed Costa Blanca-kusten. Givetvis också på Costa del Sol.
Andra kuster vet jag inte.
Kan nämna många om du vet var du kan tänka dig bo. Billigaste på bostads-
fronten är ju Costa Blanca fortfarande.
I kategorierna "flytta till Sp" och "leva och bo" har du många diskussioner
i trådarna om var man ska bo beroende vilka kriterier du har.

Ok Henrik, det var en början..(lång :eek:), hoppas du fått lite tips
och vi medlemmar svarar om du inte hittar det du söker i trådarna bakåt.

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
okej, det va till hjälp, antar att jag får vänta lite på att bli medborgare:P
Det jag har hört och läst lite är att det skall vara fördelaktigt att skatta som sjöman i spanien, men som sagt så har jag inte hittat något specifikt om det, och som du säger beror det på, iallafall om man skattar i sverige, vad det är för typ av fartområde det handlar om. Ska försöka kolla upp detta med sjömansskatten på ett sjöfartsforum, tvekar på att jag är den första sjömannen som flyttar till Spaninen:)

Angående vart det är jag vill bo så är det inte så jättenoga, mer än att det ska vara ganska nära kusten till medelhavet. Så alla förslag på seriösa mäklare välkomnas.

tack så mycket för svaret!!!

MVH//Henrik

I spanien sà skattas sjömän under "Régimen Especial de Trabajadores del Mar"
det är lite lägre skatt än tex "Régimen General" hur mycket beror ocksà pà din inkomst. Detta förutsätter dock att du har ett spanskt arbetskontrakt. Och dà blir din lön nog bra mycket lägre.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Henrik:
Jag fattade att du funderade på att hyra bostad.
Jag känner ju bara till Torrevieja med stor omnejd och ett stort utbud att
hyra har du på Skand föreningen Más Amigos.com.
Medlemmarna som hyr ut.
Annars finns sv mäklare som kanske har uthyrning
som Spanienvilla och Husisolen, Zariko (trög hemsida)
mfl.
Bankerna bl a Cam-banken har återtagna objekt man kan hyrköpa.

Många hyr ju bara ut per vecka men andra även månadsvis.
Boad.se är en sajt med svenskar som hyr ut och så klart
Blocket.se. Segundamano.es är ju en spansk sida med massor
av uthyrning.
Här har du karta över områden på kusten, bla Orihuela Costa som
har många hus.

Callejero TORREVIEJA. Mapa-Callejero TORREVIEJA.

Ok, kommer kanske fler tips
Ciao P ;;;;;)

motorcross e kul , det har du ju lätt för att köra i spanien 365 dagar området utan gegga och modd :)

tack för alla bidrag:)
Solemio, det är galet kul med motocross, och som sagt kan man åka året runt...underbart! Åker du något själv?

Hej hej igen:)

Har kollat mig för, och det kommer nog bli att hyra ett hus lite avsides(country house) i trakterna runt Alacante, mycket för att det ska vara bra crossåkning där.
Flytten kommer dock ske i höst eller tidig vinter om allt går som det är planerat så det finns inget specifikt hus ännu.
Angående sjömansskatten har jag inte fått reda på så mycket, mest hur man ska göra för att slippa betala skatt i sverige, men inte vad man ska betala i Spaninen, men ska ta kontakt med Spanska ambassaden, dom borde ju veta något.

MVH//Henrik

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hej Henrik!
Vi är ett Svenskt par som driver egen firma i Spanien (Online-shop Snake Bike Choppers (S.B.C)) och helt klart så är det både enklare och billigare att driva företag i Spanien än i Sverige.
Nu vet jag inte hur det är att vara sjöman, dvs om man är "sin egen" el om man är anställd.
Om du är din egen så skaffar man sk Autonomo, dvs enskild firma. Detta hjälper en revisor till med för en mindre peng.
Det enda "negativa" med att vara Autonomo är att man måste betala en Seguridad Social varje månad på ca: 255€. Detta oavsett hur mkt du dragit in varje månad. Detta täcker dock ALLT vad gäller sjukvård, A-kassa, pensionsavgifter osv. Dvs du har helt rätt till samma sjukvård osv som en "vanlig" Spanjackas.
Om du är egen i Sverige så måste du själv lägga undan till allt detta medan detta alltså ingår i din Autonomo-avgift här i Spanien.
Så länge di inte är skriven i Spanien så har Svenska myndigheter rätt till att lägga sig i och ev beskatta dina Spanska inkomster varflr vi skrivit ut oss ur Sverige.

Om du inte har autonomo, el är anställd av ett Spanskt företag, så finns sjukförsäkringar att köpa för ca: 50€ i månaden. Det täcker ev sjukvård du behöver.

Vi bor förövrigt i Benalmádena Costa på Solkusten och kan rekommendera det VARMT om du ändrar dig ang Alicante ;) Känner oxå till flera bra Svenska mäklare på Solkusten.

Lycka till!

Mclizen

Nya trådar

Back
Toppen