Mäklare

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Micke L, 11 september 2019.

  1. Micke L

    Micke L Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns kanske en tråd någonstans men väljer att öppna ändå.
    Hur ska man tänka när det gäller mäklare? Gå på de säkra svenska korten som Fastighetsbyrån, Mäklarringen etc eller har ni andra råd?
    Hanson&Hertzel har en massa objekt. Karolin Persson många nybyggen till som det ser ut fina priser.
    Söker efter Alicantekusten och är en total novis vad gäller juridik..
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jag hade en alldeles utmärkt mäklare, men även om så är fallet så skulle jag absolut inte begränsa mig till bara denna mäklare om jag skulle köpa en ny lägenhet för det hade inneburit att jag väljer bort 95% av alla tillgängliga objekt. Det viktiga är ju sedan att alltid använda en seriös fristående advokat (dvs en som inte samarbetar med mäklaren) vid köpet.
    Vad gäller svenska mäklare så är dom lika bra/dåliga som alla andra mäklare så dom skall man inte välja bort. En del menar att svenska mäklare är dyrare än andra, men kanske är det så att de bara väljer att sälja lite dyrare objekt och då verkar dom dyrare. Jag vet inte.
    Oavsett kolla på alla mäklare.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dom svenska (där ägarna egentligen har spanska bolag ) bolagen är inte säkrare än andra.
    Dom är i de flesta fall franchisetagare och lånar/hyr namnen. Dom har egna
    bolag i grunden som alltså inte heter tex Fastighetsbyrån.
    Det är inte mäklaren som är viktig utan att man har egen oberoende advokat som
    kollar upp allt med bostaden man hittat och vill ha.
    Då kan man köpa av i princip nästan vem som helst :)
    Bättre att kolla sidor och jämföra objekt och få till en visning...sen kontakta hjälp.
    Ändra omr, provins el vad som önskas, filtrera storlek, pris osv...
    https://www.idealista.com/venta-viviendas/torrevieja-alicante/mapa
    https://www.fotocasa.es/es/comprar/viviendas/torrevieja/todas-las-zonas/l
    https://www.vibbo.com/pisos-torrevieja/
     
    DiBo, peterstockholmsweden och Los Suecos gillar detta.
  5. Peter Johansson

    Peter Johansson Ny medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi använda svenska mäklare och är väldigt nöjda. Utan advokat stöd kan tilläggas. Har både sålt och köpt via Bjurfors och Fastighetsbyrån och de håller svensk standard även i Spanien. Visst ska man vara påläst om hur det går till, men även detta fick vi hjälp med av mäklaren. Skatten vid försäljning bör man däremot ta hjälp med och även här har mäkklaren bra tips om bolag som sköter åt en. Arvodet vi betalade vid försäljning var 5% inkluderat VAT om 21%. Du kan tryggt gå på de svenska korten.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Vill nog säga att de flesta mäklare (oavsett nationalitet) är helt OK och går att lita på. Att man ändå skall anlita en advokat vid köpet beror ju enbart på att mäklare i Spanien inte har samma juridiska ansvar som t.ex. i Sverige och det rör sig om så mycket pengar att man inte skall chansa även om risken kanske inte är så stor att man blir blåst. När jag köpte min lägenhet så kollade jag alla lämpliga tillgängliga lägenheter (oavsett vem som sålde) och visst hittade jag då mängder av felaktigheter i beskrivningen av de objekt som såldes, men i det fallet så var svenska mäklare precis lika goda "kålsupare" som alla andra (även de du nämner ovan).
     
    CalleH, DiBo och Nalle gillar detta.
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dom flesta mäklare här nere är ju inte mäklare heller utan har alla möjliga bakgrunder eftersom
    inga krav finns på utbildning...Känner både servitörer, chaufförer, städare som öppnat
    kontor :) 1000-tals numera igen. Har ju varit med om det mesta i köp och sälj under 20 år...
    många har lurats i "småsaker" och ett antal i stora tyvärr...
    många jag känner har känt sig smålurade efter affären på ett eller annat sätt.
    Det är ju stora pengar för en enskild människa därför blir det hemskt om och när det händer.
    Dom svenska är inte bättre eller har mer utbildning här nere utom att folk känner sig tryggare pga språket.
    Advokat som sagt har ju utbildning och ska ju vara rädd om titeln...f ö finns det 142000 i Spanien!! Ändå är dom svindyra...
    Synd att domstolsväsendet är underbemannat så domar tar åratal...
     
    CalleH, DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  9. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Obegripligt att någon kan skriva och säga att man inte behöver advokat.
    Själv skulle jag hellre köpa utan "mecklare"...
    Köper men i Spanien, oavsett nationalitet på "mecklaren" ska man anlita advokat, allt annat är galenskap!
    Undrar vad tipsaren jobbar med...
     
    Helen1, Preciosa, CalleH och 2 andra gillar detta.
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Känner/känt många spanjorer och alltid hörde jag att dom inte ville köpa genom mäklare utan
    helst privat. Ja dom känner ju till hur det kan gå till...Och har man bra advokathjälp så går det ju bra
    att köpa/sälja privat.
    Många köp går bra ska så klart sägas - det görs ju 1000-tals men varje förlorad krona och tilliten borta
    är trist för den enskilde. Det är för lätt att luras och man är som ny i landet ofta helt lost med
    all byråkrati och massor av avgifter hit och dit...
     
    Sharky och Kjell Fohrman gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    beror ju helt och hàllet pà den enskildes fall. Rent tekniskt sà behövs ingen advokat. Men inte fasiken skulle jag köpt i ett annat land utan advokat om jag inte kunnat spràket. Men själv skulle jag aldrig använda en advokat i Spanien eftersom det blir för mig en helt onödig utgift.
     
    Sharky och Los Suecos gillar detta.
  13. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    En driven ”mäklare” säljare som bara vill sälja. Du klar av att kontrollera register rätt säljare , skulder , bygglov , pant osv. Tekniskt möjlig med kunskap och språk.
    För övriga 1 % på köpsumman för att få hjälp av Advokat är väl använda pengar. Finns 10 000 historier på nätet om främst Engelskmän som köpt utan bygglov , utan att få koppla på el och utan avlopp. Inte roligt!
     
    Preciosa, Los Suecos och Nalle gillar detta.

Dela sidan

Laddar...