Lurad vid köp lik förbannat?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 24 oktober 2015.

  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du redan har skrivit pà lagfart sà är ju köpet klart.
    Vem skrev pà lagfarten? Den som gjorde det sàg ju klart och tydligt att den var pà 39k och inte 45k.
    Visst är det brukligt med svarta pengar. Om advokaten skrev pà lagfarten och "trodde" du var ok med att betala 6k svart,borde han ju rimligtvis ha diskuterat detta med dig.

    Skulle du fà restskatt sà handlar det ju iofs "bara" om 600€ extra.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Fullmakten för advokaten skrevs hos notarien, där jag var med, och han genomförde lagfartsskrivandet i min frånaro. 1000 euro tog de i advokatarvode för det som normalt sett ingår för att köpa en bostad. Detta arvode specas inte i något kontrakt men det var det jag först trodde, eftersom de sitter i samma kontor.

    När jag accepterade mäklarens förslag av advokat hade jag INTE trott att de satt i samma kontor utan samarbetatde runt affärer ibland. När vi kom in på kontoret blev jag varse att de satt så nära som de gör. Så långt egentligen inget jag kan säga ngt om, det var ju min egen tolkning och vad jag utgick ifrån, ingen direkt osanning.
    Men när det sen skrevs 2000 euro i arvode till VIP Home, i kontraktsBILAGAN, så drog jag felaktigt slutsatsen att de var ett och samma företag, och godtog det. I det läget hade jag ärligt talat inte en tanke på att jag skulle kunna behöva hans hjälp med/mot mäklaren.


    Jag tänkte bara på allt det andra praktiska som väntade - och det goda samarbetet de hade gjorde ju att advokaten hoppade över sin lunch för att hinna med mig till både notariatet och banken på en och samma eftermiddag innan jag skulle resa hem, vilket jag knappast kunde ha förväntat mig på annat håll, så på så sätt var jag väldigt nöjd.


    Så, i efterhand kan man ju tycka att jag var blåögd, men man får nån slags tillit till en person som i två-tre dagars tid kört runt med en i bil och vänt ut och in på sig för att hitta ett passande objekt, hon letade verkligen under varje sten och hämtade/lämnade och berättade saker som gjorde att jag tyckte hon verkade både ärlig och hårt arbetande. Jag VAR ifrågasättande och ställde en massa frågor i början, som hon svarade på så förtroendeingivande att jag kände mig rätt lugn. Dessutom var hon irriterad över en rysk kund som INTE gjorde saker på rätt sätt, vilket kändes betryggande.


    Det var (enligt både mitt köpekontrakt och annan korrespondens) 45 000 som skulle bli säljarens (netto)pris. Det jag lättast kan smälta är om man med det avsåg priset till annan inblandad mäklare, inte den egentliga säljaren. Men jag är sur över att det inte står 39 000 i de dokument som bifogats lagfarten, då de kommer att ligga till grund för min beskattning.

    Att firman skulle vara kinesisk är nog en sanning med odifikation. De två personer jag såg till var en spanjorska och en ryska som bodde där sen 18 år. De hade därför säkert en del ryska kunder. Nån kines såg jag aldrig, inte heller talade de engelska. Så de har nog bara nån form av franchise, som förser dem med (en rätt skral) hemsida, är min bedömning. Det som fick mig att välja dem var främst att hon hade hand om det objekt jag ursprungligen hade siktat in mig på. Men den upplevda goda servicen och hennes snabbhet tillbaka med svar gjorde att jag gillade henne också.
     
  4. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Nalle - ja, jag håller med, just vad gäller den biten är det ett nollsummespel om skatten, för antingen får jag den i form av straffskatt eller överföringsskatt. Jag försöker begripa om det är något mer som kan hända p g a den här oegentligheten.

    T ex den dag jag säljer, kommer väl reavinstskatten på 19-20% att debiteras utifrån vad jag betalt för lägenheten? Då blir det väl en förlust på 1200 euro där, eller har jag fel?

    Och kanske är det nåt mer som jag inte vet om, som kan "drabba mig" för att det inte stämmer överens mellan mitt kontrakt och det pris som står i lagfarten?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det behöver inte bli nån reavinst alls om nu inte priserna
    skjuter i höjden i framtiden...Man får ju dra alla kostnader
    man haft vid köp och även vid sälj. Förutsatt att man har schyssta
    kvitton att visa upp. Advokat/mäklararvoden tex.
    Notarieavgifter likaså.
    Även vissa reparationer med kvitton med moms som man fått.

    Nåt annat kan ju inte hända med tanke på diffen mellan
    verkliga priset och vad som står i escrituran.
    Och det är ju inte ens säkert det blir nån extraskatt ens :)

    Inget att oroa dig för :)

    P spainsmile
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Jo, extraskatt blir det med stor sannolikhet utifrån uträkningssidan - jag har angivit mitt verkliga numero catastral eller vad det hette. Dvs just min lägenhets ID.
    Och även om möjligehet natt det inTE blir reavinstskatt finns, så är min avsikt at behålla lägenheten ett bra tag. Och då torde det ju bli reavinstskatt den dag jag flyttar ner fr pensionen och ev vill ha en större lä´genhet. ;)

    Och den merskatten bara pga att mäklaren velat tjäna extra tycker jag inte jag ska ha. :(
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Plusvalian har inget med hur mycket du har betalat för lghnt att göra, den räknas pà "valor catastral"

    Reavinstskatten för utlänningar har jag ingen större koll pà. Men varför oroa dig i förtid. Du säger ju själv att du inte planerar att sälja förrän om ett bra tag. Ingen vet ju vad som kommer hända med skatter etc ens i nästa àr.än mindre om 10-20 àr.
     
  9. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Nä men oroa mig är en sak. Försöka få saken tillrättad eller kompenserad för att slippa en förmodad utgift på 1200 euro i framtiden, däremot, tycker jag vore rimligt. När det hela tiden har varit tydligt att jag vill ha det hela korrekt, så gör de det mindre korrekt på ett sätt som - utan att det på något sätt gynnar mig - orsakar mig en (potentiell) merkostnad på 1200 euro i framtiden.

    Och det är det jag VET kan hända. Skönt att ingen har kommit på nåt mer dock, för det var jag lite fundersam över. :)
     
  10. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Kan uppdatera det hela nu.
    Med lite god vilja kan jag försöka tro på att det var ett missförstånd mellan mäklaren och mäklarfirmans huvudansvariga som orsakade att det stod 2000 euro i kommission i kontraktet jag skrev på, fast jag lovats 1000 och mäklaren själv hade för sig att hon sagt 1000-2000 - att mindre hade den huvudansvariga knappast gått med på från början.
    Sen drog de av 300 från dessa 1000 jag ansåg var oriktiga pga att tvättmaskinen visade sig vara trasig och lägenheten helt ostädad fast säljaren intygat att han haft en städfirma där (han hade t o m lämnat kvar tandborsten och jag tror vi städade och diskade i två dagar i den lilla lägenheten!!).


    De bad faktiskt om ursäkt för att jag inte blivit informerad om att säljaren ville skriva lagfarten på lägre summa och alla trodde visst att nån annan hade kollat med mig.

    Men viktigast av allt, jag kunde komma ur dilemmat genom att på eget initiativ skatta för korrekta 45 000 eur ist f 39 000 vid själva registreringen av lagfarten. Jag förhörde mig flera gånger (och fick t o m skriftligt av min advokat) om att detta skulle hålla mig fri från högre reavinstskatt vid en framtida försäljning, och det skulle det, liksom undvika s k cumplementaria, straffskatten man kan åka på pga för låg köpesumma.

    Jag hade vidare fått lite felinfo om att jag kunde betala skatten på 30 dagar faktiura - det gick förvisso, men då skulle ingenting bli färdigt på en gång, förklarade mäklaren. Dessa pengar hade jag på mitt svenska konto, så de gick inte att få tag i under tisdagen då vi hade åkt till "registret", och även om vi åkte tillbas till kontoret och jag gjorde en överföring s fanns ju inte pengarna under torsdagen, så jag fick inte med mig några original hem, men de lovade ombesörja det hela under fredagen och posta dem i alla fall. Mäklaren inflikade dock under ett samtal: "Va, det brukar ju ta registret en månad att handlägga sånt, jag tror inte du kan få några original så snabbt ändå..?" Så det blir intrressant det här. ;) Galet trassligt system för lägenhetsköp i alla fall, med alla instanser som måste besökas i turodrning och om igen.

    Dessutom har min mäklerska slutat på firman, men hon var med hela vägen för att se till att det blev rätt med min affär, och hon har varit mycket mycket hjälpsam även nu, besökt administrationen för la "comunidad" med mig och hjälpt mig att köra bort gamla TV-apparater och köpa en bäddmadrass, jag hade ju inte bil där.

    Så på det stora hela är jag nöjd och glad nu i alla fall, och ser framåt.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Kul med en uppdatering, intressant att du blivit garanterad av mäklaren att inte åka på straffskatt, står dom för den kostnaden om det kommer en krav från skattekontoret trots advokatens löfte?
     
  13. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Tja, inte så att pappret jag fått håller för det i rätten kanske... Men han kan ju räkna med att jag tänker vifta med det under näsan på honom och byta advokat under ljudliga former ifall det är fel. ;/ Och det upprepar så gärna att de inte sätter sitt rykte på spel för småsummor, så därför skulle jag ju tro att han tar ansvar för vad han sagt.

    Straffskatten "cumplementaria" har de garanterat mig att jag slipper på detta sätt, och det tror jag dessutom på, då jag har läst om en annan mäkare som föreslår sina kunder att göra likadant. Det jag är mest förbryllad över är just att det ska skydda mig även mot reavinstskatten, men tydligen framgår nu inte summan 39 000 nånstans vid registreringen utan allt baseras på skatten jag betalar.
     
  14. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Rörigt , för att hjälpa nykomlingar och få oss andra att förstå kan du inte göra en uppställning exakt vad du har betalat och till vem.
     
  15. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Men du kan ju fortfarande få en högre skatt om de anser att lägenheten är värd mer än 45,000 vilket de ju gör i 9 av 10 köp numera. Vad har de sagt om den skatten?
     
  16. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Nej, den "faran" är undanröjd. Enligt uträkningen med taxeringsvärde för 2015 x koefficient 1,28 som ska gälla i år i Torrevieja, skulle det lägsta accepterade köpepriset hamna på ca 44 000, och med 4500 i skatt är jag därmed över gränsen.

    Sharky - jag tror inte den uppställningen vore till så stor hjälp, för min tråd gällde i första hand att det inte stämde överens mellan vad jag faktiskt hade betalat och vad som angavs i de dokument som tagits med till notariatet för godkännande inför ägarbytet, samt att kontraktet inte helt stämde med vad som kommits överens om muntligen. Samt att jag fortfarande inte är helt säker på att det jag betalade som köpeskilling via mäklaren verkligen gick oavkortat till säljaren. Inga av summorna jag har betalt är egentligen konstiga i sig.
     
  17. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag vill inte vara en glädjedödare, jag lovar, men vad jag har förstått så kan de använda flera olika sätt att räkna på d.v.s. inte endast med koefficienten, så det finns nog ingen garanti för att det inte blir någon extraskatt.
    /Helen
     
    erkki gillar detta.
  18. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Men jag ska åtminstone inte få mer extraskatt än vid köpesumma 45 000.
     

Dela sidan

Laddar...