Lurad vid köp lik förbannat?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Lesspåregn, 24 oktober 2015.

  1. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag hade uttryckligen sagt att jag ville ha lägenhetsköpet formaliserat med lagfart etc så det blev korrekt på alla sätt, men när min advokat skulle genomföra detta, hade köparen fått kontrakt av vår mäklare på 39 000, inte 45 000 euro.

    Med hjälp av kalkylatorn i en annan tråd, den som visar att årets taxeringsvärde ska räknas upp med 1,28 för bostäder i Torrevieja, för att ge det lägsta köpepris man kna betala utan att få straffskatt, så har jag kommit fram till att 45 000 blir precis lagom. Men 39 000 kommer alltså att innebära straffskatt på 600 euro - samma summa som jag annars får betala i vanliga "10%-på-köpeskillingen-skatt". Överföringsskatt eller vad det heter. Just på den fronten är det ju ett nollsummespel.

    Men vad jag förstår får ickeresidenta betala reavinstskatt vid försäljning på runt 20%, så den dasgen kommer jag att få ca 1200 euro i extra skatt.

    Är det nåt mer jag åker på än så, som jag inte kommit på, och kan jag överhuvudtaget få detta ändrat i efterhand?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Tråkigt, det är ju inte den starten man vill ha när man ska köpa bostad.
     
  4. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag har läst din första mening massor av gånger men får inte ihop det hela.
    Du skriver att du har köpt men refererar till den andra parten som köparen.
    Ska det stå att säljaren har fått igenom att det ska stå ett lägre pris i lagfarten än vad du betalar?

    Varför accepterade din advokat det hela?
    I mina öron låter det konstigt att du skulle behöva säga till om att du ska få lagfarten på bostaden du köper, det är väl självklart.
    Vad är det jag missar?
    /Helen
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    " Hade köparen fått kontrakt på 39000..." alltså du?
    Men genomfördes köpet iaf då. Kontraktet är ju bara mellan
    dig och köparen som skrivits av mäklaren...Är ju lätt att
    ändra om man vill ha rätt pris.
    Konstig advokat i så fall...Hade ni samma? Det är väl ingen konst att ändra
    det köparen vill att det ska stå...

    Men som vi skrivit om så många ggr kommer dom ofta i sista stund med detta
    inofficiella kontrakt som inte notarien ser.
    Skyller på det ena och det andra..."sååå synd om säljaren som får betala
    så mycket i reavinst"...tex... :) Och " vi fick gå ner i vårt arvode", mäklaren alltså :)

    Köparens marknad? Nej...

    Chao P :coolsmilie:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Skrev fel, jag är köparen

    Jag skrev fel, redigerade visst för mycket, det var säljaren som dök upp med ett kontrakt på 39 000 medan jag hade velat ha det på 45000.
    Dessutom sade de till mig att de gav hopnom nettopris om jag stod för kommissionen, men jag ser på kvittona att han fått 5% mindre än 45 000, så han fick förmodligen också betala arvode till mäklaren. Det var förvisso två mäklare inblandade, då han hade anlitat en som min mäklare sen kontaktade pga intressant objekt för mig, men ändå, jag gillar inte det här.

    MITT kontrakt ägentemot mäkaren, inte mot den egentlige säljaren.
     
  8. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Och jo, min advokat genomförde formalierna med lagfart etc vad jag förstår, men i de dokument jag fått - som ligger till grund för fakturan jag fått för lagfartsförfarandet/la escritura - anges köpeskilingen till 39 000, medan jag som sagt betalat 45000.

    Nånstans undrar jag om det är värt att ta mecket med att ändra hos myndigheterna eller om det enklaste är att begära att de ersätter mig för det jag förlorar vid en framtida försäljning?

    Dessutom blev jag lurad i ett avseende till. Arcodet bad min mäklare mig ge henne direkt, och hon satte det lågt då jag hade kommit för att titta på en lägenhet för 30 000 som visade sig vara såld två ggr om pga oklara ägarförhållanden, och den var redan bebodd av ett par killar som ansåg sg äga den...
    <Den soppan kunde jag liksom inte ge mig in i, även om jag hade velat ha den lägenheten. Hon verkade så uppriktigt upprörd över hur det hela hade gått till, själv hade hon bara sett köpekontraktet som "säljaren" hade och utgått ifrån att allt var lagfört - men det var det alltså inte... så när hon sedan försökte hitta ett alternativ åt mig, så gick ju priserna upp en del - och när vi förhandlade med ett par olika ägare, så bad hon mig ge henne 100 euro bara, så skulle resten bli ägarens nettopris.
    Och advokaten som de jobbade med skulle ha 1000 euro.

    Sen i kontraktet stod det 1000 eurp till mäklarbolaget - vilket jag i min enfald tolkade som 1000 + 1000 = 2000, de satt ju i samma kontor! en senare blev jag klar över att de var tvåp olika bolag och jag skulle betala mitt arvode till advokaten direkt till honom - och mäklaren förväntar sig nu det dbbla arvodet, plus att de tagit ut något av säljaren också, vilket de förmodligen kommer att neka till.

    Jag bara undrar hur jag ska gå så lindrigt som möjligt ur den här soppan. Jag får ju lägenheten, och den biten är det nog ingen som har lust att lura mig på, men jag är irriterad över hur det hela gått till medan jag varit i Sverige.

    Jag tycker egentligen inte att 2000 euro vore för mycket i mäklararvode heller, men det var inte det vi sa. Och med tanke på att hon i mina ögon slarvat med researchen inför min nerresa för ett specifikt objekt, så var lite rabatt faktiskt på sin plats i mina ögon.

    Och just för att hon uppenbarligen inte varit ärlig mot mig, blir jag riktigt irriterad. Jag litade verkligen på henne och hade fått intrycket att hon var på min sida, baserat på mycket som hon sa och gjorde. Det hade varit mycket mindre surt om jag redan hade varit misstänksam och tyckt hon verkade lurig.

    Jag vill gärna tro att hon själv tror på vad hon säger och har glömt att vi sa 1000, hon kanske hade TÄNKT säga 2000, men prutade ner sig själv, och att hon TROR att det inte gör nån skillnad för mig rent skattemässigt.... Mäklare behöver ju inte ha samma kunskaper där som här hemma. Men f-n, hon är inte född i farstun, det har jag märkt, så att hon skulle vara helt omedveten har jag svårt att tro.

    De extra 1000 i arvode kommer jag förmodligen inte att kunna komma undna om de hårddrar det hela, men jag tänker inte stå för bankavgiften som DE hade när de förde över pengar till säljaren, från det konto jag hade ombetts sätta in köpeskillingen på. Det kan ju inte vara rimligt!
    Men det var tack vare dessa bankkvitton som jag insåg att de inte hade betalat säljaren det jag betalat dem.

    Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur det hela gått till bakom kulisserna...
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag förstår ingenting :) hur jag än läser...är du på riktigt :)
    Som köpare betalar du mäklararvode!!!? Varför då?
    Det är ju säljaren som anlitat mäklaren...
    Advokaten var den säljarens?
    Du hade ingen egen?
    Har du nu bostaden?

    Du kan ju inte ändra nånting om nu en "advokat"- vems det nu var -
    hade fullmakt från dig att genomföra köpet.
    Om så skulle vara att det gick att ändra så får du ju betala mer i
    överföringsskatt...(10% är den på) samt antagligen mer i register/notarie-
    arvode...

    Men som sagt fattar inte så mycket av vad du skrev om hur det gått till...

    Chao P :coolsmilie:
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag hade betalt vad som står på kontraktet. Allt annat är fiffel och båg. Skulle de stämma dig så tar det fem år innan du når rätten. De tar inte kostnaden för stämmning de kommer att leta upp nästa offer att lura.

    En ny oberoende advokat borde ordna upp detta. Jag tycker du skall berätta vilka företag och personer du har att göra med , detta för att varna andra!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. tokean

    tokean Medlem

    Blev medlem:
    5 juli 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med Sharky. Berätta vilka du har haft kontakt med. Här på forumet kanske finns folk som har haft med dem att göra. Mvh
     
  13. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag vet att det här inte löser ett enda av dina problem men jag måste, i likhet med Preciosa, fråga:
    Hade du ingen egen advokat, d.v.s. en som du har anlitat helt och hållet själv som inte är "rekommenderad" av mäklaren osv?
    /Helen
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det ár inte jätteovanligtt att köperaen betaar ett arvode till mäklaren, kallas "finders fee" ofta ár detta nár priset är sà làgt att säljaren inte betalar provision. Men detta är naturligtvis nàgot som köparen ska fà veta och han ska fà veta hur mycket den ligger pà ocksà.

    Rent spontant, sà làter som att säljaren fàr sina 39k, och att resterande 6k är nàgon slags provision till nàgon.

    Tycker du inte det hela gàr juste till kan du alltid säga nej. Nu vet jag inte vad det stàr i ditt reserveringskontrakt, och ifall du betalat reserveringen eller ej. Har du inte betalat är allting OK, Har du betalat och det stàr 45k i den sà ska du kräva att det ska stà 45k i lagfart ocksà, Stàr det 39k behöver du ju i princip inte betala mer. men dà kan man ju undra varför du skrev pà.
     
  15. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Snacka om rörig affär,begriper inte heller ett dugg,verkar vara trasslande med oredovisade (svarta) pengar.
    Jag hade fått kalla fötter direkt
     
  16. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Nä, jag tog deras rekommenderade då det hela blev väldigt bråttom plötsligt, då jag hittade en lägenhet jag gärna ville ha och säljaren gick med på det jag kunde betala (och jag hade tidigare skrivit till Roda Consulting utan att de svarade), så det var bara en dag kvar på vistelsen.

    Jag HAR redan betalat 45 000, som det också står i köpekontrakten, som dock står gentemot mäklaren i egenskap av representant, och den summan var vi ju muntligen överens om skulle stå som köpeskilling.

    Lägenheten är redan lagfartsskriven på mig, men i de dokument som kom till myndigheternas kännedom stod det tydligen 39 000. Detta fick jag veta först efter la escritura, när kopiorna kom till mig på mail.
    Säljaren har fått mer än 39 000, kvittona jag har fått kopior på visar att man behållit 5% av 45 000, så han har fått 42750, nästan precis. Men alltså inte 45 000, som mäklaren påstod.


    Sharky: du säger "Jag hade betalt vad som står på kontraktet. Allt annat är fiffel och båg. Skulle de stämma dig så tar det fem år innan du når rätten. De tar inte kostnaden för stämmning de kommer att leta upp nästa offer att lura.",. Inte säker på att jag förstår dig? Du menar att jag bör ta skeden i vacker hand och betala 1000 euro mer till mäklaren än som egentligen hade sagts? Men sen säger du att de ändå inte kommer att jaga mig för det?


    Jag är mest ute efter att komma överens. Mäklarföretaget heter V I P Home, men än så länge har jag ingen anledning att egentligen misstro advokatens avsikter, då han uttryckte förvåning över köpesumman och trodde han hade undanhållits information, som jag fattar det. Däremot har jag synpunkter på hans förberedelser och på att han inte ringde mig. Men han har understrukit att han jobbar för mig, inte för mäklaren - och nu återstår att se vad det innebär mer konkret, hur vi kan ro detta iland om en vecka när jag är på plats. Jag väntar på svar på mail och som sagt, om en vecka ska jag dit...
    Jag måste försöka navigera någorlunda genomtänkt, för att gå så skadeslös ur det hela som möjligt.
     
    Last edited: 25 oktober 2015
  17. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Kollade just VIP Home Torrevieja.

    Så här presenterar man sig själv.

    VIP HOME.COM es la primera inmobiliaria china en Torrevieja.

    Nuestra oferta incluye estudios, apartamentos, bungalows, chalets, locales comerciales, parcelas urbanas y rusticas ó Fincas de Alto standing, con los precios más competitivos y ajustados al mercado.

    Desde 24.000 € a 3.000.000 €, satisfacemos cualquier necesidad de compra o inversón en el centro, playas o zonas residenciales de Torrevieja y su zona de influencia.

    VIP HOME.COM, está formado por dos Grupos Inmobiliarios: Swethome Agencia inmobiliaria con sede en Barcelona y Servicios Inmobiliarios Tu Piso.com con sede en Madrid.

    VIP HOME.COM Está gestionado por un equipo ágil, eficaz y dinámico, con larga experiencia en el sector, dirigido por Teresa Niebla, titulada en CRS dentro del sector inmobiliario y un equipo de agentes muy cualificados.

    VIP HOME.COM, cuenta como socios con ChangYu Bao y Conqgian Liu quienes gestionan una red de inmobiliarias en su país de origen China. Su prioridad principal es la de promover un intenso programa de viajes a Torrevieja (Alicante) para trasladar a sus futuros clientes a nuestra ciudad.

    El principal objetivo de VIP HOME.COM, es el de conseguir que sus clientes obtengan el mayor nivel de satisfacción en sus compras e inversiones futuras .



    Ser ut som du handlat hos den första kinesiska mäklaren i Torrevieja, kanske inget fel i det men man kanske gör affärerna annorlunda där.

    Reagerar i alla fall på namnet på ett av företagen som bildar ägargruppen, "Swethome"! Kan man heta så? Kan i alla fall inte hitta det företaget i Spanien.

    Finns en mäklare i Spanien som heter "Home Sweet Home", där är sweet åtminstone rättstavat, att de är skojare är en helt annan sak.

    Det är faktiskt inte helt ovanligt i Spanien att mäklaren kommer överens om ett pris med ägaren och sedan lägger på sin marginal, som inte alls är 5% utan kan vara t.ex 20%.

    Korrekt, etiskt.... Kan man självklart diskutera. I det här aktuella fallet verkar det som en del av köpeskillingen blivit svart och troligen hamnat i mäklarens fickor, men kan även vara att säljaren fått den delen.

    Snurrigt verkar det i alla fall vara.
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag menar att det du skall / skulle betala är det som lägenheten kostar 39 000 E , sedan tillkommer de övriga kostnaderna som det gör i alla affärer. Du skall inte betala mäklararvode. Advokat är ett skyddat yrke han skall inte medverka i skumrask affärer.
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OK, Lesspåregn,
    Du tog deras rekommenderade advokat för det var bråttom.

    Reserveringskontraktet skrevs mellan dig och mäklaren. Det är brukligt
    och ingen ser det sen...

    Då återstår...vem hade fullmakt att fullgöra köpet hos notarien?
    En fullmakt har du skrivit på alltså eftersom du inte var med själv.
    Om advokaten "var förvånad" över siffrorna så måste alltså mäklaren
    haft fullmakt och fullgjort köpet...
    Ja annars skulle ju inte "den av mäklaren rekommenderade advokaten"
    vara förvånad om han hade fullmakten och fullgjorde köpet...
    Men klart han bedyrar att han jobbar för dig - kan knappast säga annat :)

    Benade bara upp det lite :)

    Chao P :coolsmilie:
     
  20. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Kanske det är så enkelt som Sharky påtalar, att köpeskillingen är 39.000 Euros och att man sedan vill ha 15% (6000 Euros) för skatten, Notarie, Registro och eventuell arvode till Gestoria som fixar papperen. Skäligt.

    I sådant fall är det inga konstigheter.
     
  21. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    När jag lämnade fullmakt till min advokat fick jag göra det hos notarien.

    Hur har denna fullmakt blivit utförd , är den giltig??
     
  22. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    En fråga till : min advokat tog 1 procent av köpeskillingen plus moms. Men på små köpeskillingar som denna har de ett annat mini arvode.

    Vad är advokatarvodet i detta fall?
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Ja fullmakt (poder) ska alltid skrivas på hos notarie i
    Spanien...och vara begränsad till det som ska gälla att
    fullmaktstagaren får göra. Inte en generell. Farligt.
    Få se vad svaret blir...

    Chao P :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...