lite frågor om ev flytt till spanien

cina.n

Ny medlem
Hej, mitt namn är Carina, är ny här.

Jag var tidigare gift med en spanjor som jag har 2 barn med, en son på 23 & en dotter på 22, dom är halvspanska

Nu till min fråga, jag & min dotter funderar på att flytta ner till spanien, & jag undrar då vad hon har för rättigheter då hon är halvspanjorska (min dotter står med i Libro de familia)

Har tidigare bott i spanien (almaden) & stortrivdes

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Carina..

...kul att du hittat hit! Välkommen!

Jag är inte så hemma på sån´t så någon annan kanske kan svara,
men en fråga om din dotter: Är hon spansk medborgare? Är hon svensk medborgare också? Skriven i Sverige antar jag?

Rent allmänt så om man är från ett medlemsland i EU så har man
ju samma rättigheter (och skyldigheter) som innevånarna i det land man
skriver sig i - som är med i EU. Man behöver ju inte arbetstillstånd tex.

Ciao så länge / P ;;;;;)

Hejhej, tack för ditt svar:). Min dotter är svensk medborgare, jag är inte riktigt säker, men jag tror att hon kan få dubbelt medborgarskap

Hejhej, tack för ditt svar:). Min dotter är svensk medborgare, jag är inte riktigt säker, men jag tror att hon kan få dubbelt medborgarskap

Hola Carina!

Ja, då vet jag inte. Om hon står i faderns "Libro de familia" kanske
det är andra regler för medborgarskap. Annars så tar det ju 10-12 år
att bli spansk.
Få se om någon på forumet vet och kommer med tips.

Annars så gäller samma regler som för alla andra som flyttar hit.
Vi har skrivit massor i kategorierna "Leva och bo" och "Flytta till Spanien"
om att flytta och bo här. Läs bakåt så får du många svar och är det
trots det något som fattas så välkommen fråga igen så får vi se
om du får svar. Nu hoppas vi på ang frågan om Libro de familia
och medborgarskap om nå´n vet.
Men normalt så har man väl bra av att vara spansk medborgare bara
om man vill rösta och om man som pensionär vill ha lägre skatt.
Rätta mig om jag har fel..är det bäst jag skriver think ....
F ö har man ju alla rättigheter om man är skriven i landet.

Saludos P ;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Libro de familia

hej, hon bör ju vara med i släkboken "libro de familia" så det borde inte vara några problem för henne att ansöka om medborgarskap. Min kusin gjorde något liknande, pga hennes pappa är spanjor.

Nya trådar

Back
Toppen