Levnadskostnader

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lasslax, 4 juni 2017.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    När vi fick spanskt medborgarskap tvingades vi skriva under att vi befriade oss från det svenska. Därmed betalar vi inte längre SINK. Dock betalar vi 15% skatt till Sverige på utdelningar på de aktier vi har kvar i Sverige. Borde aktierna flyttas till Spanien? Skatten på utdelningar är högre i Spanien men i gengäld får vi dra av den skatt vi betalt i Sverige. Medelvärdet av skatterna jag betalar till Sverige och Spanien hamnar på (7,6 + 15)/2 = 11,3%. Med en sådan låg skatt blir ju levnadskostnaden låg.
     
    lasslax och erkki gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    SolenLyser, menar du att SINK-beskattningen på i Sverige intjänade pensioner är kopplat till medborgarskapet?
    Det var intressant att veta. OM den skatten höjs till 25% blir ju skillnaden mot normal beskattning betydligt mindre och finns alternativet att bara skatta spanskt kan det bli intressant.
    Å andra sidan vet man aldrig vad som gäller i framtiden, varken här eller där.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I dubbelbeskattningsavtalet med Spanien behandlas beskattning av Pensioner mm.
    I ”Prop.1976/77:2s10 ATP, folkpension” står det bl.a:
    Utbetalning enligt socialförsäkringssystemet i en stat får beskattas i denna stat. Utbetalningar enligt svensk socialförsäkringslagstiftning,
    t.ex. ATP och folkpension, till svensk medborgare med hemvist i Spanien får således beskattas i Sverige.
    Undantagsregeln gäller dock endast om mottagaren är medborgare i den utbetalande staten.
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Tack för den infon!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vår flytt kostade omkring 70.000 kr, en container om 54 m2. Eftersom vi flyttade till Kanarieöarna betalade vi ingen moms (ytterligare 17.500 kr).
     
  8. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Nu blir jag litet förvirrad. Betalar man ingen SINK om man byter medborgarskap? Vad betalar man då? Beskattas (folk)pensionen då i Spanien? Och bara där då? Vart hamnar man på skattesats?
    Eller missförstår jag något?
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Här kan du se skatteskalorna. För din del skulle du hamna på 20% i spansk skatt, detsamma som dagens Sinkskatt alltså. Om du endast är residencia och skattar svenskt skulle du med svensk Sink-skatt betala ytterligare 5% om den höjs.
    http://www.abacoadvisers.com/sv/spa.../vilka-spanska-skatter-maste-residenta-betala

    Förmögenhetsskatten slår inte till förrän vid fastighetsvärde över 300 000€ eller bankbelopp över 700 000€ (har jag för mig). Det betalar du som bosatt oavsett medborgarskap.
    Däremot finns arvsskatten kvar i Spanien. Du kan som residencia och svensk medborgare välja att den svenska arvslagstiftningen tillämpas. Oklar över om du kan påverka beskattningen. En stark rekommendation är att skriva testamente.

    Sen finns ju vissa krav för byte av medborgarskap, det är inte bara att välja.
     
    Last edited: 9 juni 2017
  10. lasslax

    lasslax Avstängd

    Blev medlem:
    4 juni 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack @Katt arina
    Det verkar inte vara någon större idé att bli spanjor :)
    Men det där med fastighetsvärdet, menar du kronor eller Euro?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Sorry, menade naturligtvis euro. Ändrar.
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Är man resident i Spanien betalar inte så många förmögenhetsskatt. Är man ett par som äger allt gemensamt måste bostaden vara värd mer än 600.000 euro och bankinnehavet över 1,4 miljoner Euro för att man ska vara skyldig att betala förmögenhetsskatt. Skatten går enligt tabell från 0,2 upp till 2,5 procent av det som överstiger nämnda värden.
    Är man resident i Spanien måste man redovisa förmögenhet i utlandet. Äger man en fastighet, aktier eller kapital som överstiger 50.000 Euro utomlands, skall detta deklareras. Det gör man inte varje år utan bara om någon av de tre förmögenheterna under året ökat 20.000 med Euro. I värsta fall kan man tvingas böta 30.000 + 30.000 + 30.000 Euro. Denna typ av beskattning har vållat vrede och EU-Kommissionen granskar just nu bötesbeloppen. Tiotusentals engelsmän och tyskar stannar numera kortare i Spanien för att slippa vara resident i Spanien. Jag känner också till några Skandinaver som fått nog av byråkrati.
     
    erkki gillar detta.
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    En viktig information. Logga in på sidan www.minpension.se

    Där kan du se vilken pension du har intjänad, både allmän pension, premiepension, tjänstepension och privat pensionssparande. Men framförallt kan du göra en egen prognos på vad du får ut beroende på när du väljer att ta ut de olika pensionsdelarna och på hur lång tid.

    När du väl börjat ta ut kan du inte ändra valet, därför är det viktigt att planera det innan.
    Första gången du loggar in behöver du uppdatera uppgifterna, då hämtar de in allt som finns.
     
    erkki gillar detta.
  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja men obs det stämmer inte när dom börjar betala ut så fick jag mer än vad dom lovat så jag blev inte sur .Som regel tar man ut alt på 5år det gjorde jag för när man är man så vet man inte hur länge manlever
     
  16. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Stämmer inte helt,har du haft utbetalning från tjänstepension i 5 år så kan du ändra utbetalningen efter detta
     
  17. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag menade just tjänstepensioner när jag skrev att valt påbörjat uttag inte går att ändra. Mig veterligt är det så i alla de stora tjänstepensionslösningarna.

    Däremot kan man tydligen ändra nivå eller t.o.m. pausa uttaget av den allmänna pensionen.
     
    DiBo gillar detta.
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Goda nyheter! Beslutet att sänka skatten för pensionärer mantalsskrivna i Sverige från 2018 är fattat. Ännu har inte regeringen fattat beslutet att höja SINK-skatten från samma år.
    Nu säger finansminister Magdalena Andersson, S, att hon vill sänka skatten ännu mer för pensionärer (i Sverige) framöver. I dag betalar många pensionärer högre skatt än löntagare – något Andersson tycker är "orimligt". – Den klyftan vill vi ta bort. Vi vill ta ytterligare ett steg och sänka skatten. Det är viktigt att de äldre i vårt land har det tryggt, säger hon.
    http://www.expressen.se/dinapengar/magdalena-anderssons-besked-till-pensionarerna/
    Magdalena Andersson nämner inte att genomsnittspensionären som betalar SINK kommer att få betala ca 500 kr mer i skatt per månad från 2018. Hon ser gärna att klyftan vidgas.
    Valfläsket fräser bäst i Sverige!
     
    Last edited by a moderator: 17 augusti 2017
    T.Rantzow och erkki gillar detta.
  19. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    AnneliF gillar detta.
  20. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej så kostnaden för mat blir i genomsnitt 45684/år i Svenska kronor
     
  21. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Förslagen om både SINK och pensionärers skatt finns i samma budgetproposition. Höjningen av SINK-skatten föreslås vara lika för pensionärer och andra utlandsboende. Vilken klyfta menar du att Magdalena Andersson vill vidga?
     
    DiBo gillar detta.
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om SINK-pensionären får höjd skatt medan den pensionär som bor i Sverige får sänkt skatt menar jag att klyftan vidgas.
     
  23. Fecco

    Fecco Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    34
    Pensionären som bor utomlands kan ju välja att skatta som boende i Sverige. Då blir klyftan noll. Om SINK fortfarande är bättre så har ju klyftan minskat när SINK höjs och svensk skatt sänks.
     
    DiBo gillar detta.
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...