Lagfart annat belopp än priset

Solsidan

Ny medlem
Vi har precis köpt lägenhet i Torrevieja och lagfarten skrevs i början av maj. Vi har fått kopia på lagfarten av vår advokat och när vi kollat igenom den så står där ett lägre pris i lagfarten än vi betalt. Hur det inskrivna beloppet i lagfarten har fördelats mellan säljare, säljarens advokat, mäklaren osv det stämmer, men det fattas ett par tusen euro. Vi var tydliga att vi inte ville göra affär med några "pengar under bordet".

Vi har betalt moms enligt det pris som vi i verkligheten har betalt.

Är detta vanligt förekommande?
Förklaringen från advokaten är att det är notarien som bestämmer vad det ska stå för pris i lagfarten efter att han har kollat taxeringsvärdet. Det finns andra kunder som har fått betydligt lägre än vad de har betalat för. Många som betalar mindre i moms enligt lagfarten riskerar att få en komplettering av skatten.
Stämmer detta verkligen?

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det pris som lägenheten förvärvas för och till vilket konto ev delbetalningar (handpeng mm) har betalats etc skall väl finnas med. Utelämnas något så är det väl "svarta pengar"? Finns ju mäklare här på forumet som borde veta men det känns definitivt inte helt rätt.

Vi har precis köpt lägenhet i Torrevieja och lagfarten skrevs i början av maj. Vi har fått kopia på lagfarten av vår advokat och när vi kollat igenom den så står där ett lägre pris i lagfarten än vi betalt. Hur det inskrivna beloppet i lagfarten har fördelats mellan säljare, säljarens advokat, mäklaren osv det stämmer, men det fattas ett par tusen euro. Vi var tydliga att vi inte ville göra affär med några "pengar under bordet".

Vi har betalt moms enligt det pris som vi i verkligheten har betalt.

Är detta vanligt förekommande?
Förklaringen från advokaten är att det är notarien som bestämmer vad det ska stå för pris i lagfarten efter att han har kollat taxeringsvärdet. Det finns andra kunder som har fått betydligt lägre än vad de har betalat för. Många som betalar mindre i moms enligt lagfarten riskerar att få en komplettering av skatten.
Stämmer detta verkligen?

Hej Solsidan!

Att notarien bestämmer vad som ska stå i lagfarten är det värsta lögn
jag hört på länge!! Är advokaten lierad med mäklaren? Eller har ni egen
fristående?
Och sen att ni betalat moms efter köpesumman är ju otroligt konstigt
men inte efter vad som står i escrituran...
Det är en gravad hund här.
Herregud alltså...säger jag bara...
Vem betalade in dom 10% i övf.skatt då? Ni el mäklaren? Har ni kvitto på alla transaktioner?
Om ni ska slippa en ev extra tilläggsskatt så borde det ju stå ett högre pris
i lagfarten...Frågorna hopar sig nu när jag läst om ditt inlägg...

Chao P :eyes:

Last edited:
Tack så mycket för era svar och stöd. Vi har lärt oss så mycket av denna sida. thumb

Mäklaren har fixat kontakt med Gestorian som jobbar på advokatfirman. Mäklaren skickar alla sina kunder till henne.

Gestorian ska ha betalt in de 10% i överföringsskatt samt 1150 euro för notariearvode/fastighetsreg men vi har inte fått några kvitton på detta. Vi har sagt till henne att vi ville ha det, men hon sa att allt skulle stå i lagfarten. Advokatfirman har bara dragit dessa pengar samt pengar för advokatarvode och ändring av el/vatten från vårt spanska bankkonto utan att ge oss några kvitton. Men vi har nu då ändå betalt mer i överföringsskatt än vi skulle. Om de ens har betalt in det.

Enligt lagfarten har vi betalt 60000 euro och där finns kvitton bifogade på alla överföringar. Det belopp som inte stämmer är det vi har betalt i handpenning till mäklaren (står 4000 i lagfarten men vi har kvitto på överföring på 6000 och i alla andra papper står det att vi betalt 6000).

Verkligt pris vi har betalt är 62000 euro. Det som felar är alltså de 2000 extra som vi betalt i handpenning.

Vi har köpekontrakt från mäklaren, balansräkning från gestorian och i alla papper utom lagfarten står 62000 euro och att vi betalt 6000 euro i handpenning.

Man kan ju undra hur många de lurar på detta sätt?! Vi kommer inte släppa detta i alla fall...

Jag gissar att dessa 2000 Euro motsvarar det mäklaren har i arvode för att sälja bostaden ifråga. Flexibelt samvete, rymliga fickor och ett sätt att undvika att betala inkomstskatt .. ? Jag gissar vidare på att ni köpt i Jardin del Mar och ni har hittat mäklaren via annons på Blocket

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Solsidan, detta är ett mycket vanligt problem när man ska köpa bostad i Spanien.
Själv har jag köpt 3 objekt på några år, och i samtliga fall sänktes beloppet i lagfarten. Det var ju tre olika mäklare, och alla kom med den lilla överraskningen, när allt var klappat och klart. Som mest sänktes det med 4000 E. Jag hade inte mycket att sätta emot, för det var "säljarens önskan" Vad som kan hända, antar jag, är att man kan åka på den där extraskatten sedan ,och det finns också risk för ev reavinstskatt när man själv vill sälja.

Verkligt pris vi har betalt är 62000 euro. Det som felar är alltså de 2000 extra som vi betalt i handpenning.

Hej igen.
Är det fortfarande så att ni betalat 10% i övf.skatt då på 62000E?
Om så är är det en ny sak jag inte varit med om...(Jag är ju inte mäklare men varit med om åtskilliga köp/sälj :))
Om så är borde ju lagfarten skrivas om.

Alternativet är att dom får betala tillbaka 2000E samt om dom betalat in mer i övf än vad som behövs för 60.000E så
ska dom betala tillbaka det också. Det får bli deras huvudvärk hur dom ska få tillbaka dom från skattefolket.
Kan inte ha varit en advokat som sa detta om att notarien bestämmer priset i lagfarten. Tycker jag...Dom är rädda om sin
titel.

Chao P :sol:

Last edited:
Ja vi har betalt 10% av 62000 euro i överföringsskatt. Advokatfirman har i alla fall dragit pengar från vårt spanska bankkonto för detta, sedan har vi inte sett vad de har betalt på riktigt.

Ni ska bara betala skatt pà den summa som stàr i lagfarten. Samma gäller notarie avgifter etc. Ofta tar de ut en "provision de fondos" där när allt är betalt fàr ni tillbaka mellanskilnaden.

Sen att advokaten har ljugit dig rätt upp i ansiktet är ju en annan femma...

Nya trådar

Back
Toppen