La Mata, Torreblanca

Skoghall

Ny medlem
Jag söker bostad i La Mata, Torreblanca, alt Los Balcones. Vill bo högt men ändå inte alltför långt från bussstation. Vilka gator rekommenderar ni?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej och tack för tipsen!

Är det någon som vet vad fördelen med att köpa nytt skulle vara, när man får fina begagnade lägenheter betydligt lägre pris i samma område? Jag tänker på Aguas Nuevas där det tydligen byggs en hel del med priser på över en miljon, medan jag hittar flera liknande intressanta andrahandsobjekt för runt 70000 E.

Har byggkvalitén höjts avsevärt senare år? Eller?

Även ett nytt objekt blir ju begagnat så fort jag köper det.

Kvalitet, materialval och design har förändras med början först för drygt 10 år sedan och sedan för ca fem år sedan

Förr: träkarmar, trädörr, enkelglas och ingen isolering. En bostad med två sovrum hade vanligtvis ett badrum.
För länge sedan var fasaden oftast knottrig och behövde målas nästan varje år med kalkfärg

För 10 år sedan: Aluminium istället för trä, bättre fönster o dörr, fasad i krossad marmor ( bleka färger)

Nu: "nyfunkis-stil" i svart/grått/vitt. Tvåglas eller isolerglas i aluminiumkarmar, säkerhetsdörr.
2 sovrumslägenheter har ofta två badrum och ibland även golvvärme i dessa.
Isolering förekommer, dock inte som i kalla norden.
Fasaden är vanligen underhållsfri ( monocapa eller cotogran där färgpigment i valfri kulör är inbakad i putsen )
10 års garanti mot byggkonstruktionsfel.

För övrigt "känslan" av att ingen bott i bostaden påverka och hurvida man gillar det "gamla" eller nya"
- men läget brukar vara prio 1 och det som syns mest på priset

Last edited:
Tack för ett jättebra svar! Jag tolkar det som att det kan vara en fördel att köpa något som inte är byggt tidigare än 2010? Jag ska bo i T vintertid, prioriterar säkerhet och värme högt. Tänker jag rätt?

Undrar utifrån detta, vilket område rekommenderar ni som kan staden bättre än jag? Har själv tänkt Lso Balcones och Aguas Nuevas. Min budget stannar tyvvärr vid ca 70000 E.

Vill helst ha två sovrum, pga barn som besöker, men säkerheten är viktigare.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tror du hittar begränsat antal bostäder som byggts efter 2010 med 70.000 i budget.
Det är vanligtvis inga problem med de som finns inom den 10 åriga "bygg-garanti". Först när du tittar på 20 - 30 år gamla fastigheter så bör man väl tänka på om det träfönster, dörrar mm och många har ju bytt ut detta mot nyare material. Huset är oftast byggt i mursten oavsett årsmodell så det är inget mögligt trä i bärande delar (eller någon annan stans) Läget kan man aldrig ändra men in och utvändigt kan man byta ut det mesta :)
Säkerhetsmässigt är det nog OK på båda håll, men Aguas Nuevas ligger närmare stranden om dina barn ska låna bostaden sommartid, eller om du vill försöka hyra ut

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Man bör ju absolut ha en advokatfirma som hjälp när man köper
då det kan uppstå tvister eller annat som kan hända och som
är noga att kolla upp bostäderna innan köp.
Ja det har sagts många ggr :)

ÁBACO Advisers som Dibo skriver har varit mycket bra men är den enda jag
har stor erfarenhet av.
Ca 30 anställda, 5 advokater och ett flertal svensktalande assistenter i
teamet.

Hittar ingen egen hemsida på Asesoría Lehmann?

Annars finns ju Stattin & Partners också. Torremarina C.
Svensk advokat.

Chao P :sol:

Lite information. Det kom nya byggrestriktioner 2015 från EU
som dom måste följa, då blir det lite dyrare att bygga.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen