Långtidsuthyrning Costa del Sol

AnnaZ

Ny medlem
Hej!

Vi tänkte känna på Spanien och livet där lite, innan vi tar steget att köpa en bostad.. Var hittar vi en bra länk för långtidsuthyrning av lägenhet eller radhus i Fuengirola, Mijas eller Benalmádena ? Eller är det nån som har förslag på något annat bra område för en barnfamilj (gärna i "närheten" av Málaga)?

Tacksam för svar! :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har ni testat områden öster om Málaga? Finns många mysiga byar. Jag föreslår Torrox Pueblo (finns även T Costa vid havet). Inte alltför turistiskt, inland, men ganska nära till havet. Sen finns Velez-Málaga, Algarrobo, Competa...alla en bit inåt landet men i mitt tycke mysigare än många turistområden.

Icke att förglömma: NERJA!

På frågan om långtids hyra: Har ni kollat på blocket? Finns mycket där!

Tack, jag ska googla dessa områden och kolla vad som ligger ute på blocket. :) Vill gärna ha ett område med hyfsat många invånare, men att det inte är för turistigt är bara positivt. Ska sätta sonen i spansk förskola och maken är spansktalande, så det är en fördel. Kom på en annan fråga nu: visst måste man vara registrerad i kommunen för att få söka till spanska förskolor? Hur gör man då? Eftersom man måste ansöka i mars (?) och vi flyttar troligen ner i augusti. Alltså har vi ingen adress i mars.. think Nån som vet?

Jag "glömde" Nerja, för jag tycker det finns för mycket turister där. Dessutom är inte stranden den bästa.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack, jag ska googla dessa områden och kolla vad som ligger ute på blocket. :) Vill gärna ha ett område med hyfsat många invånare, men att det inte är för turistigt är bara positivt. Ska sätta sonen i spansk förskola och maken är spansktalande, så det är en fördel. Kom på en annan fråga nu: visst måste man vara registrerad i kommunen för att få söka till spanska förskolor? Hur gör man då? Eftersom man måste ansöka i mars (?) och vi flyttar troligen ner i augusti. Alltså har vi ingen adress i mars.. think Nån som vet?

Padron är ju en sorts folkbokföring i kommunen som måste göras om man ska
få in barn i skolan. Detta intyg gäller dessutom i bara 3 månader. Om man måste visa upp det så måste ni antagligen söka om det i augusti i så fall...
Vad jag förstår så kan ni inte söka förrän ni har adress och bor där. Eller strax innan ni vet en adress. Antar att ni måste ha NIE-nr också.
Men din man som är spansktalande kan ju ringa kommunen och fråga alt
mejla...svar brukar ta tid :D

Ciao P :sol:

Ja, då är vi tillbaka till att vi måste hitta boende först. Dvs vilken kommun han ska ringa och fråga.. ;) Förnyar man intyget efter 3 månader?

Verkar knepigt med alla registreringar, men NIE-nummer kan vi ju fixa från ambassaden. Kan man "skriva sig" på någon annans adress, tex om man långtidshyr?

Det känns som ju mer man försöker läsa på - desto fler frågor dyker upp! Var nog lite naiv när jag tänkte att vi skulle flytta till Spanien ett år eller två..
Att det skulle vara enkelt! :)

Du har helt rätt att det dyker upp nya frågor hela tiden. En evig rundgång a la Moment 22. Men ge inte upp så lätt! Nerjas "utlänningsbyrå" har ganska tydliga regler på hemsidan.

http://www.nerja.es/extranjeros/en/registering-population-list/

Hursomhelst tycker jag det verkar som om det blir fler resor än själva flytten. NIE kan ni skaffa i Sverige och även Hyreskontrakt, även om ingen av oss här nere rekommenderar att man hyr utan att "se på plats". Folkbokföringen i kommunen ( den sk. padron-nånting) Kräver att alla är på plats. Går inte att registrera sig via nätet eller ombud.

Jag vet inte hur era tankar (tidsmässigt alltså) går, men det vore praktiskt med en långsemester på lite olika platser för att kunna bestämma sig.

Jag själv har som pensionär haft det enklare, med att hitta rätt. Men efter snart ett år i Mijas Pueblo, vet jag nu exakt var i byn jag skulle kunna bo för att slippa vara vaken hela sommaren pga. kommunens alla fester med disco fram till morgonen. Det märktes ju inte när jag hyrde i februari.

Efter den här tiden har jag också fattat att jag vill ha gångavstånd till bad, så det är bara att börja om från början. Vad jag med det vill ha sagt är att det inte går att sitta uppe i Sverige och bestämma var man ska bo.

Jag önskar er lycka till med hela projektet, och GE INTE UPP!
hälsar göran i Mijas Pueblothumb

Liten komplettering. Man skriver sig där man bor/hyr. Man går till kommunhuset med NIE-nummer, pass och hyreskontrakt. Tre månaders giltighet gäller alltså bara det fysiska papperet. Man är skriven där tills man flyttar någon annanstans. Om någon kräver ett bevis på saken efter tre månader så går man tillbaks så skriver de ut ett nytt bevis.

Last edited:
Jag har skrivit detta förr men en gång till skadar väl ingen... Jag skaffade NIE när jag bodde i Alicante, tillfälligt (=1 månad) i en studentlägenhet med andra studenter. Och ingen frågade något.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Jag har uppfattat bägge småorterna väldigt trivsamma. Ska åka dit närmaste månaden för att se om skriverierna stämmer.

Hälsar Göran i Mijas Pueblo

Med risk för att bli tjatig så håller vi på och kollar upp Estepona också. Skall dit en heldag till, samt en sen, sen kväll/natt inom närmaste månaden. Vi vill se (höra) var vi skulle kunna få sova på nätterna. Vi vill ju bo relativt centralt (men lugnt) eftersom min fru behöver lite action utanför (på dagarna) Jag vet att vi kanske är ute och cyklar, men vi hoppas i alla fall.

Jag förstår att du redan har Googlat massor, men ett par tips iaf.
http://www.idealista.com/alquiler-viviendas/malaga-provincia/mapa
samt
http://www.enalquiler.com/ misstänker jag att du redan har koll på.
Några mäklare som inte tar ut provision av den som hyr (trevligt initiativ)
http://www.surdays.com/alquiler/index.php/busca/search?Field[tipodealquiler]=Alquiler+larga+temporada+
http://www.velkiahomes.com/index.php/en/
http://www.inmo40grados.com/?idio=2

Sen någon som är väldigt iformativ (både La Cala och estepona) men jag har inte kollatb provisionen ännu.
http://www.lacalasalesandrentals.com/properties for rent.htm
En som har mängder av annonser i Enalquiler.com är NH (nice houses) med tidigare en kanonhemsida som nu inte fungerar. Kanske nerlagt. Har inte hunnit kolla.

Många tar en månadshyra. Skottarna där jag bor nu tar en halv, men sköter verkligen om allt. Jag går dit och betalar hyra, el och vatten. Depositionen ligger de på så man löper ingen risk att bli blåst av någon arbetslös/penninglös spanjor.

Alla söker vi väl lite olika saker för vårt boende, men vad gäller Estepona har vi fastnat för "Centrum/Beach nära", alltså den östra delen av E. En jättetrevlig strandpromenad som egentligen saknas i La Cala.

Trevligt, fast inte så mycket rörelse är Seghers med en underbar liten strand.

Området innanför hamnen (iofs. fin) har vi förkastat eftersom det är där som det är mycket "nattliv", både vid tiden för Ferian och annars. Bakom ligger också "Bull ring" där det ibland är utomhus rock konserter.

Jag vet att det låter som om vi är musikhatare. Stämmer inte eftersom jag har levt på musik hela mitt liv (därav den låga, obefintliga tjänstepensionen) Jag vill bara bestämma själv när jag skall lyssna och det gäller inte discomusik fram till det ljusnar. Gärna riktig "Spansk musik" som de tydligen har förkastat här i Mijas Pueblo om man undantar Flamencouppvisningar onsdagar kl 12 på dagen.

Som vanligt en j..a massa ord men svårt att skriva kortare.

Hälsar Göran i Mijas Pueblo (Señor Senior som min odåga till son säger)

Nya trådar

Back
Toppen