Lägenhetsköp i Alicante

Diskussion i 'Alicante' startad av Amigo, 8 september 2015.

  1. Amigo

    Amigo Ny medlem

    Blev medlem:
    8 september 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vill köpa en lägenhet i Alicante. Saknar dock kännedom om staden samt om hur köpprocessen ser ut i Spanien. Inledningsvis undrar jag vart någonstans man ska köpa i Alicante och vad ska man tänka på? Tacksam för all hjälp som kan fås med dessa funderingar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det beror på vad du är ute efter och hur mycket dinero du har. Vill du ha närhet till havet är det centrum som gäller. T ex områden som Mercado, Barrio Antiguo, Carolinas bajas osv.
    Har är en länk till en spansk sida: www.yaencontre.com (det finns flera)
    Viktig är att du har juridisk ombudsman som ror hem kontraktet och kollar att allt är i sin ordning. Man betalar en summa för att fastigheten tas ur marknaden. Sedan betalar man handpenning som är bindande. Slutligen köpesumman hos Notarius Publcus (det gör man alltid) där man skriver under escrituran. Man kan ge fullmakt till någon som gör detta om man inte kan/vill vara på plats hela tiden. Tex en Gestoria kan ta hand om allt.
     
    pozuela gillar detta.
  4. Ottsch

    Ottsch Medlem

    Blev medlem:
    18 april 2014
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4
    Köpte för några år sedan i Alicante - tiden går snabbt.
    Själv nyttjade jag Sv. fastighetsförmedling och fick ABACO Advisors som juridisk konsult. Dessa hjälper mig mot en årlig avgift med skatter, deklarationer mm. Hade faktiskt inte klarat mig utan dem.

    Om Du vill ha mera råd och dåd kan Du maila mig på
    [email protected]

    Mvh
     
  5. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt tips är att åka ner och besöka staden innan du bestämmer dig. Vi åkte ner i våras och trodde vi hittat drömhuset, men ack det låg helt fel... Nu letar vi bostad på en helt annan plats.
    Hoppas du hittar det du söker!! spainsmile
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Själv är jag väldigt förtjust i Gran alacant som ligger lite utanför Alicante centrum. Det är nära både strand och flygplats.
     
  8. Regenta

    Regenta Ny medlem

    Blev medlem:
    28 september 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det bästa är att resa dit, känna av omgivningen, och skriva in sig som intressent på www.yaencontre.com Bra sajt.
    Där kan Ni få olika förslag.

    Innan Ni åker dit, boka gärna visningar med olika mäklare.

    Bra att veta, är att Ni ska ansöka om N.I.E också, och försök öppna ett bankkonto gärna samma dag.
    Viktigt att Ni åker till Polismyndigheten i Alicante, tidigt, innan de öppnar, så Ni får detta samma dag.

    Det finns seriösa och mindre seriösa, Tips! betala ingen handpenning för reservationen om är osäkra! Områden som ej rekommenderas i Alicante är Norra delen.

    Det är klart, att om Ni vill ha en lägenhet, finns det även privata annonser även på samma sajt, men bra att kolla upp med hjälp av mäklaren, om det finns möjlighet för uthyrningstjänsten inom bostadsrättsföreningen.

    När Ni väl besökt Alicante, kan det finnas andra bättre alternativ, som t.ex. Chalet, strax utanför. Eller lite utanför ( Elche, Ibi, Bigastro, Orihuela, Orihuela Costa, Murcia). Med eller utan egen pool eller från the community.

    Själv köpte jag ett mindre hus utanför Alicante; för samma pris som för en lägenhet i Alicante, men det beror på vad Ni söker.

    Jag rekommenderar en seriös mäklarfirma med stort urval. Seriös och pålitlig!

    http://www.nexogestiona.com/index.php#buscador

    Tänk på att be om ett fullständigt kostnadsförslag där allt är inräknat, med finansiering från banken.
    Tänkt på att Ni måste ha cirka 40-50% av det totala beloppet + tillkommande kostnad för notarius publicus, samt skatten som är lägre för
    icke Spanjorer. osv.


    Lycka till!
     
    Last edited: 28 september 2015

Dela sidan

Laddar...