Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag hörde av en bekant att många lägenheter / hus som är strandnära i Torrevieja är servitut belastade och kan tvångsköpas! Kan detta stämma?![]()
Vet inte hur det är specifikt i Torre, men generellt runt om i Spanien finns det ju många byggnader som bryter mot lagarna om kustnära byggnader och som kan tvingas att rivas.
T.ex här på Teneriffa har finns ett hotell som byggdes 1960, som högsta domstolen bestämt att det måste rivas då det bryter mot lagen.
Detta trots att det är något av ett landmärke i regionen, och i princip skapat samhället som byggts upp runt det.
Kommunen själv kämpar för att det ska få stå kvar...
Rättvisans kvarnar mal långsamt i Spanien ibland...
I höstas blev det nödbroms för en lägenhet med strandläge vi nästan köpte bortom saltpiren i Torrevieja. Vi hade satt in köpeskillingen på mäklarkontot och var på väg att hämta nycklarna för inflyttning. Då ringde advokaten på Abacus som starkt rekommenderade att vi omedelbart skulle avbryta affären p g a att de upptäckt att området var på väg att tas över av den regionala provinsregeringen med hjälp av en "kustlag" (ärendet var uppe i rätten). Denna lag innebär att provinsregeringen tvångsmässigt och utan ersättning kan ersätta ägarrätten med nyttjanderätt under 30 år. Därefter kan "staten" fritt utan ersättning ta över marken eller välja att erbjuda nytt avtal med förlängd nyttjanderätt (med krav på årsavgift?). Lagen innebär i princip att "staten" har rätt att konfiskera mark utan ge någon som helst ersättning till den som äger fastigheten. En fastighet/lägenhet som riskerar att konfiskeras har naturligtvis inte samma marknadsvärde som en där ägarrätten är garanterad och ägaren gör således en stor förlust på köpet. Men samtidigt funderar man på är om den spanska lagen överensstämmer med det skydd som finns för äganderätten inom EU.
Trocke
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det där stämmer inte riktigt.
Kustlagen finns sen MÅNGA år tillbaka, och som redan för över 30 år sen sade att det som byggts, eller byggs, inom x antal meter från kusten, bara hade en övergångsperiod på 30 år att existera, sedan måste de bort. Denna 30-årsperiod tog slut förra året. Sen har man diskuterat en förlängning med 30 år till, men själva lagen har funnits i över 30 år, där alla som haft kustnära fastigheter "vetat" att dessa skulle inte få finnas kvar.
Trots detta har man fortsatt att bygga, och i princip lurat människor att köpa dessa fastigheter, trots att säljarna mycket väl vetat vad lagen säger.
Om de sen inte själva trott att någon faktiskt skulle bry sig om att upprätthålla lagen är en annan sak, men lagen som sådan har funnits där, och alla har bara struntat i det.
Det är ungefär detsamma som strandskyddet i Sverige. De flesta ställen får man inte bygga inom x antal meter från strand, vare sig det är sjö eller hav. (Att det sen ges en massa dispenser är en annan sak.)
Såvitt jag vet har ingen ifrågasatt att det svenska strandskyddet skulle stå i konflikt med äganderätten, så jag vet inte varför det skulle vara värre i Spanien - speciellt som lagen faktiskt funnits i en massa år, och specificerat exakt när den kommer att implementeras.
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Ni borde inte ha problem pà den gatan. Ligger inuti "zona urbana" och dessutom ligger ju husen pà "rätt" sida vägen. Däremot skulle jag akta mig för de husen som ligger pà strandsidan av Alfred Nobel mellan bar 222 och Hotel Masa.
Bra att er advokat har flaggat det iaf.
Gäller lagen bara Alicante eller hela Spanien och gäller den även för hus byggda innan lagen trädde i kraft ?
Ett bra erbjudande
Otroligt intressant, jag trodde jag hade läst det mesta men det här har jag helt missat. Nalle vi bor ju på andra sidan av gatan från stranden vid aquecion stranden. Alltså linje två men utan hus framför på Dr Gregorio ramanon så jag gissar att vi bor på rätt sida? Men de planerar ju att bygga hotell etc. mitt emot oss mot stranden. Gäller samma sak för dessa hus alltså att om 30 år så kan staten ta över dom i princip?
Om nu 100 meters gränsen gäller och vårt hus skulle ligga inom det området, skulle de kunna åberopa den här lagen för att komma åt marken där vårt hus står för att sedan sälja den?
Ett bra erbjudande