Lägenheter längst med stranden i Torrevieja!

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av keyvan, 2 april 2015.

  1. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    "Zona de servidumbre" är privat mark som gränsar till DPMT ("Dominio Publico Maritimo Terrestre" Ungf. Allmän rätt till havs markomràde) och är en del av "ley de costas"
    Det framgàr inte i artikeln vilken typ av "servidumbre" de syftar pà.
    Det finns "servidumbre de proteccion" som är i stort sett de 100 skyddade meter (20m i vissa omràden)
    "Servidumbre de transito" som ska garantera att du skall kunna gà (i den màn geografin tilàter det) längs havet.
    "Servidumbre de libre acceso al Mar" Som skall garantera att man inte bygger huslängor flera hundra meter lànga som stänger av access points till hav.

    Hur som haver sà handlar husen i artikeln endast om de pà första linjen pà stranden (12 hus) Det stàr inget om att de ska bli leasade eller nàgot, däremot minskar värdet eftersom de nu bl.a. màste ha bygglov för att göra vilket underhàll som helst pà byggnaderna.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det stod nåt om att man har 15 dagar att överklaga...vad?

    Vad stod det om på artikeln om ev bygge vid parken då...?
    Ja Nalle - om du har tid...:cheeky

    P :)
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ägarna har 15 dagar pà sig att överklaga beslutet att inkludera husen i "zona de servidumbre" Knappast lönt. i 90% av fallen sà förlorar de.

    Problemet här är att när dessa byggdes, sà byggdes de pà pivat mark som ligger pà allmänt omràde. Förmodligen sà innebär detta att Kommunen kommer att stà som ägare UTAN ersättning för de nuvarande ägarna, det handlar alltsà inte om nàgon tvàngsförsäljning typ vid bygge av ny vär. Utan lagen säger (detta tvistas det fortfarande om i domstolar) att de byggdes pà allmän domän "Dominio publico"

    För att inte sparka de som redan ligger, ger man därför ut dessa "lease" (concesiones) pà x antal àr. Detta ska stà i fastightesregisteret och pà en Nota Simple. (när det väl vunnit laga kraft)

    Stàr inget om bygget vid parken. men bygget pàverkas förmodligen inte eftersom det ligger bakom parken och därför mer än 20m bort ifràn havet.
     
  5. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Grymt med din kunskap här inne Nalle. Tack :) Och ja tack till alla andra som bidrar också så klart! graciass
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Instämmer med Lundberg,Nalle din kunskap är ju grym samt att du orkar och tar dig tid med att förklara för oss oinvigda.:cheeky
    Även Preciosa får en släng av tack för att du engagerar dig:cheeky

    I denna fråga är det väl främst jag som berörs då jag ligger närmast vattenkanten,kanske intressant för Lundberg också.

    jag mailade presidenten i vår communidad igår som fö. är advokat om detta och han svarade bara kort "don´t worry we will be back when we have further information"

    Återkommer i frågan när jag får reda på något
     
  8. keyvan

    keyvan Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen och tack för alla inlägg,
    Av vad jag förstår, så omfattas de flesta husen längst med Dr. Mariano Ruiz Canovas av kustlagen eftersom dessa ligger ju mindre än 20m från strandlinjen? Får de i så fall olika begränsningar dvs utan leasing och med leasing och etc?
     
    Last edited: 18 maj 2015
  9. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Låter inte troligt, då skulle ju hela raden inkl. hela raden på La Cura vara körda,,, däremot längre bort på Av Alfred Nobel dvs från 222 och bortåt är det nog lite kört men dom kanske haft hotet länge för husen ser väldigt slitna ut,,,, fast å andra sidan så matchar dom ju marken runt omkring för där är det skräpigt och ogästvänligt,,
     
  10. keyvan

    keyvan Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Linkan,
    Vi ska köpa nu en lägenhet längst med den raden. Enlig advokaten som omfattas den av kustlagen men berörs inte fullt ut av den. Man får ej ändra i fasaden såsom inglasa altan, etc. Däremot ingen "lease". som Nalle berättade om. Advokaten var i Alicante och läste i någon dokument om lägenheten och det ska nu vara säker.
    Då undrade jag om någon annan varit med om någon likadan? Låter rimligt?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Vad jag hört så finns det planer på att göra om Dr. Mariano Ruiz Canovas till en gågata och det borde snarare höja värdet på fastigheterna, jag kan tyvärr inte regelverket i Spanien men dom är klart inom 20m så jag hade nog tagit en vända till med advokaten,,
    fast ingen verkar bry sej riktigt då jag sett flera läg. till salu i röda höghuset vid 222 och det till marknadsmässiga priser,,,
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Lagen är väldigt komplicerad och mycket tvistad. Rent generellt skulle de kanske falla inom "ley de costas" men eftersom de har varit byggda länge samt inom "zona urbana" tror inte jag att det skulle vara nàgot problem. Har aldrig hört nàgot om det.
     
  14. keyvan

    keyvan Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Nalle,
    Jag försökte läsa om kustlagen och bilda en egen uppfattning om det men det verkar inte vara så lätt. Huset är inte så gammal, byggd 2001 men däremot ligger på rätt sida och i bebyggt område. Enligt advokaten så omfattas den av kustlagen men endast begränsas i avseende med fasadändring.
    Appliceras lagen på olika sätt? Jag trodde att det vara samma för alla så fort ett hus omfattades av lagen.
    Jag läste det du skrev längre upp. Han har varit och läst in i ”Nota Simple” och det var inget annat som påverkade huset.
    Det lättaste är kanske att inte läsa alls om saker och ting utan lita på den expertis man anlitar.
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Som sagt. lagen är komplicerad. Mànga hus, även om de faller inom lagen, har fàtt "amnesti" och omfattas inte. Sà är fallet i Albufereta i Alicante tex.
     
  16. keyvan

    keyvan Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Nalle,
    Kul att läsa denna Forum som vanlig. Jag hoppas att jag någon gång kan bidra med något.
     
  17. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Träffade ett par för några veckor sen i Torrevieja som köpt på Acequion-stranden och de var tvugna att skriva på ett papper om att deras ägendomsrätten skulle upphöra om 90 år.

    I deras fall är det sagt 20m från stranden så halva deras hus kommer rivas.

    Jag skall prata lite mer med de om mer detaljer.

    Med vänlig hälsning Rendahl
     
  18. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Så dom betalar pengar för lägenheten men skriver på ett papper att om 90år så äger dom inte lägenheten längre?

    Och hur ska man kunna riva halva huset? Och när? låter jättekonstigt, rent spontant så känns det som att ingen skulle väl göra en sådan affär?

    Men jag kanske missade något!
     
  19. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Också lite förvånad då jag bor på Acequionstranden och vårt hus ligger ca 10m från vattnet,och ej hört något om denna strandlag i mötesprotokoll för communidaden
    Jag mailade presidenten i communidaden som f.ö. är advokat i somras och
    frågade lite oroligt om detta,och han svarade bla. Take it easy,no problems



    Samt undrar även som Lundberg,hur skall man kunna riva halva huset??


    Bedömmer att det grovt räknat handlar om uppåt 800 bostadsägare som skulle bli drabbade,kan tänka mig det blir omfattade domstolsprocesser.Jag oroar mig inte för vad som skall hända om 90 år,utan lever i nuet:cheeky
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det handlar om en gammal bestämmelse att man inte får bygga för nära stranden. Där vid Acequión har man ändå gjort det och därför har de blivit "olagliga". Men inget har hänt ännu, frågan är om det någonsin kommer att hända. Kanske, kanske inte. Troligtvis kommer de inte riva halva huset (om ens det) - hela huset lär då ryka i det fallet. Men det är ju inte säkert att något händer. Vi håller tummarna...
     
  21. jod55

    jod55 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har precis avstått lägenhetsaffär på Calle Maestro Parada då enligt advokaten på Abaco hela den gatan omfattas/påverkas av kustlagen. Detta trots att kartan vi fått från Dirección General para la Sostenibilidad de la Costa y del Mar
    Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente, visar att de fastigheterna ligger "på rätt sida". Känns en aningen förvirrande !! Enligt uppgift kunde Stadshuset ändra typ "stadsplan" och rita om , om man tyckte och kände för det men ingen , inte ens de själva kan säga när o om.....
    Känns lite Manana..
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    tror inte att de omfattas av kustlagen. De ligger inom urbant/konsoliderat omràde och där är vál mer 20m till havet. Men men, man vet aldrig.

    Nu har högsta domstolen beslutat att Gemelos 28 (tvà tvillingtorn i Benidorm) ska rivas eftersom de bryter mot kustlagen och att deras byggtillstànd, utfärdat 1988 var ogiltligt. Vad som händer med de som köpt stod det inget om.
     
  23. jod55

    jod55 Ny medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Det ÄR mer än 20 m + att allmänheten har tillträde och det går en gångväg mellan fastigheterna och havet/stranden. Ligger även restaurang o äldreboende mellan husen o havet. Det otäcka i frågeställningen är att även advokater o myndigheter tror/anser/tycker etc verkar vara svårt att få ett svar eller beslut som "står sig" eller håller över tid. Men även i dessa fastigheter sälj det lägenheter trots detta.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...