Lägenheter II

Advokatten

Ny medlem
Jag skulle vilja fortätta lite på Emelies tidigare tråd (lite längre ner) angående läghenheter. Jag är dock frtidspensionär så därför lägger jag min tråd ändå för sig. Men annars är jag lik mycket "nykomling" på Spanien sas. Men i vilket fall, det jag undrar är om man skulle villja att satsa på att hyra lägenhet mer permanent, året runt - vad tilkommer utver hyran? Jag tänker på el, internet, tv-avg (!?) eller kansk andra ksotnader som inte finns i Sverige.

Här ett tex:

http://www.idealista.com/en/inmueble/25089056/

150€ /mån. 25kvm. Vad ska man tänka på här?
(Å är swimmingpolen med där eller?!)

Tittar annars runt på trådarna i forumet förstås, men det är lite svårt att få helhetsbilden. think

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Advokatten!

Välkommen till forumet spainsmile

Ja vad tillkommer...Först, adressen - om den stämmer är
ju bra vid Plaza Marina Española...Väldigt nära Playa del Cura
och även Los Locos.
Det verkar inte finnas nån balkong? Och det stod väl inte
åt vilket håll man har ev utsikt.
Men hyran är låg....Tillkommer alldeles säkert el och vatten.
Ev får man betala en el två depositionshyror.

En del hyresvärdar (alltid privata lghetsägare) vill ha för den
comunidad (samfäll.avgift) dom betalar per år men inte alla.
I så fall väldigt låg antar jag med den ytan. Några euros per månad.

TV kostar inget men då är det spanska kanaler. Och internet får man
själv beställa och betala. Det finns ju ett enormt utbud. Kolla i
"TV,bredband och telefoni"-kategori under "Leva och Bo"

Ciao P :sol:

Tackar för svaret!

Varken balkong eller utsikt (nåja, kanske inte parkeringsplats) är så där jätteprioriterat för mig. Viktigare med låg hyra och kankse framför allt nära till livsmedel och olika nödvändiga butiker. Exemplet jag länkade är föstås något jag (spontant) tror skulle funka men jag vågar inte riktigt slå till än då jag känner jag behöver bättra på geografin och språket.

Ska kolla in "TV, bredband och telefoni" delen också - tackar för det!

Men hur är det med vitvaror? Tänker på Danmark där man släpar med sig sakerna från lägenhet till lägenhet (!). Å vad burkar el och vatten ligga på (ungefär)?

Oftast brukar vitvaror finnas med i hyran, speciellt om du hyr möblerat.
räkna med runt 100 € för el och vatten om du har AC. Mindre om du inte har det.

Oj 100€! Ja, det tål att tänkas på. Men ok, då vet jag det! Bredband verkar ligga på 150€ och uppåt om jag förstått det rätt (plus en tydligen varierande dyr installationskostnad :( !). Nåväl, jag siktar ju på litet och billigt i alla fall. Flytten är väl det som kan bli dyrt möjligen. Läser om "Fru Flytt" och andra här på forument! thumb

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Oj 100€! Ja, det tål att tänkas på. Men ok, då vet jag det! Bredband verkar ligga på 150€ och uppåt om jag förstått det rätt (plus en tydligen varierande dyr installationskostnad :( !). Nåväl, jag siktar ju på litet och billigt i alla fall. Flytten är väl det som kan bli dyrt möjligen. Läser om "Fru Flytt" och andra här på forument! thumb

Hola igen...
Nej 150E per månad för bredband. Nej så mycket kan det inte bli?
Jag har väl det dyraste, alltså Movistars fasta 10 MB,
OK man får ringa med fast lur inom landet också men betalar 47E/mån.
Det finns billigare...men jag har inte lagt ner nåt krut på det då
det funkat oklanderligt thumb

Vatten och el 100E, nej för en liten lgh kan du nog klara dig på
60-70E= 510-590 svkr/mån. Om man vill ha varmt dec-febr kan det ju
bli några Euro till om man kör AC. Elelement är dyrt,gaskamin billigare men
kan inte ha den på på natten. Rått är det den perioden...

Ciao P :sol:
PS. Du menar kanske 15E och uppåt för bredband. Telecable har nån variant
med antenn - om man nu får sätta upp det...billigt iaf DS.

Last edited:

Flytten dyr? I en liten hyrd lägenhet kan du ju inte ha så mycket med dig. Skicka ett par resväsker med lågprisflyg eller kör ner med full bil!

Hoppsan! Ja, jag måste ha tittat fel eller nått. Måste ha varit 50€ jag menade (kan ju inte vara lika mycket som hyran förstås! - kan inte hitta tråden nu). Men installationskostnaden var nog ganska dyr i alla fall.

Å tack för flyttsvaret! Jag har varken bil eller körkort så det blir väl lågprisflyget där. När jag läser en del trådar så verkar lägenheterna inte sällan vara färdigmöblerade (!?). Var det så du menade Sharky (liten lägenhet är ju alltid liten lägenhet iofs)? I annonsen som jag länkade fick jag inte riktigt klart för mig hur det förhöll sig med den saken (VÄLDIGT mycket nybörjare på spanska redface!)

Last edited:
Jag menade att det finns hur mycket som helst att hyra om du är på plats i Spanien. Då kan du ju söka efter en lagom möblerad lägenhet. Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen