Kronan faller

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sharky, 21 februari 2018.

1. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Igår fick jag betala 10,020331 för Euron , detta var vid överföring från Svensk bank till Spansk.

Sämsta kursen på mycket länge. Bra för er som skall sälja och flytta hem!

Datumet var 20 febr 2018

2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende, flyg och hotell i Spanien. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på info@spanienforum.se.
  3. Canopus

Canopus Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Med tanke på att man måste fylla på bankkontot med euro då och då får man hoppas att kursen snart går ner. Men om man ser bakåt är det ändå en bit kvar till nivåerna i mars 2009 då avistakursen låg på som högst 11,79.

Sharky gillar detta.
  4. mixt

mixt Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Valutakurser handlar om förtroende. Jag har förutsett denna förändring, men valutakurser är notoriskt svåra att sia om. Men ju närmare en räntehöjning vi kommer i Sverige, och det börjar åtminstone dra ihop sig, kanske redan i höst, lär det innebära en förstärkning av den svenska kronan.
    Spanien och Europa går visserligen bra nu, men hur man än ser på det så kommer det en lågkonjunktur snart. Och den kommer att slå stenhårt, inte minst mot Sverige där de offentliga utgifterna kommer "skyrocka" och bidragstagarna riskerar att tangera en miljon i antal, men ännu värre mot medelhavsländerna som fortfarande har gigantiska skuldnivåer, typ 100 procent av BNP, och pensionsåtaganden som är omöjliga att klara i en lågkonjunktur.
    Jag tror också på att sälja, snarare än att köpa, om man vill se sitt ägande som en investering

Last edited: 22 februari 2018
    erkki och Sharky gillar detta.
  5. Louis

Louis Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Ja det glömmer jag inte,det var då jag köpte och lyckades nästan pricka toppkursen ,11,69E

6. mixt

mixt Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Swedbank siar om valutakursen:
    En något svalare Sverigekonjunktur än väntat enligt KI:s februaribarometer knuffade i veckan ned kronan ytterligare ett snäpp mot euron. Kronan försvagades med 2 öre till 10,08 kronor för en euro – den dyraste eurokursen sedan i februari 2010. Men eurokursen mot kronan har snart nått toppen, enligt en färsk prognos från Swedbank. Euron mildras igen till 9,50 kronor på ett halvårs sikt och till 9,40 kronor om ett år, spår banken. Den senaste tidens utveckling drivs framför allt av att euron har stärkts snarare än att kronan försvagats.

Nalle, erkki och Sharky gillar detta.
  7. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Idag den 13 mars 2018 , Swedbank hade fel , ny artikel i DI , fortsatt låg kronkurs i minst 3 månader nu kring 10.20.

8. mixt

mixt Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    166
    Nu var Swedbanks prognos om en stärkt krona på ett halv- och helårssikt, inte dagsnoteringar. Men jag tror precis som du att de har fel. Sverigebilden och den allmänna misstron mot landet påverkar även valutakursen, misstänker jag.

Sharky gillar detta.
  9. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Kronan tappar fortfarande och det är stor skillnad på 9.75 i februari och nu den 5 april drygt 10.30 och så valår på detta.....

10. Anca

Anca Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Valår eller inte så finns det nog inte så mycket dom kan göra oavsett regering vi har.
    I den turbulenta tid som vi har nu så tar kronan stryk och har nog alltid gjort.

11. goslik

goslik Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    hej hoppas den når upp till toppnoteringen 2009, håller på att slutföra försäljningen av lägenheten per 24 april, sen får den gärna gå till lägsta noteringen. mvh

12. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Spansk lgh , köpa igen eller skall pengarna hem till Sverige , det är också en kostnad. Men just nu bra för säljare.

Dela sidan

Laddar...