Klimat på fastlandet

grand

Ny medlem
Hej, har under en längre tid funderat på att köpa en mindre lägenhet i Spanien, dock har den spanska ekonomin varit i gungning de sista åren. Men nu anser jag det vara 'köpläge' och tänkte göra slag i saken (så jag inte sitter här om 10 år och undrar varför det aldrig blev av). Nåväl, nu till vad jag grubblar över...

Från första början var det Kanarieöarna som gällde för mig och fastlandet intresserade mig inte så mycket. Dock har jag börjat vackla i mina tankar. Det jag efterfrågar är främst sol och bad, jag gruvar mig dock över temperaturen på fastlandet under vintern. Jag har aldrig varit där under vintern och undrar vilka ställen som är solsäkrast och varmast. Kanarieöarna har jag besökt ett antal gånger och vet att det är varmt och skönt året runt. Tacksam om någon vänlig person kan hjälpa mig.

Sedan gäller det att hitta en trevlig lägenhet också, det finns en uppsjö mäklare på nätet, någon som kan rekommendera en seriös mäklare? Gärna som har egna erfarenheter...

MvH / grand

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Badväder àret runt. Tja, Mar menor brukar sällan gà under 16-17 grader i vattnet pà vintern, det är väl i princip samma som Kanariaöarna har i atlanten. medeltempen i Alicante ligger pà 19 grader. Costa del sol nàgon grad lägre. Jämför med 22 pà Kanarieöarna. Som tumregel kan du lägga till 15º pà tempen i södra Sverige vintertid, sà fàr du tempen i Alicante. Det kan bli kallt pà nätterna, men pà soliga dagar kan det bli varmt, 20-25º dagtid är inte ovanligt sà visst kan du bada, speciellt om du är van vid svensk sommar.
Men det är en mycket jämnare temp pà Kanarieöarna

Hej Grand,
Har haft mer eller mindre, exakt samma funderingar som dig. Kanarieöarna har ett bra året runt klimat. Framförallt inte så väldigt varmt på sommaren, vilket kan vara nog så krävande vid 35-40°C i skuggan.
Plus det faktum, att Kanarieöarna är lite mer "isolerat" än vad fastlandet är. Till fastlandet tar man sig enklare, med flyg, tåg eller bil. Ja även båt funkar.

Jag har dock snöat in lite på ett område som kallas Costa Tropical! Det är den östra delen av Costa Del Sol. Mellan Nerja och Motril har jag läst mig till. Just här har man ett mikroklimat som är jämnare än på andra platser.

Men Nalle verkar ha koll på det mesta, har jag noterat, så han kan säkert lägga till eller korrigera något om det hela.

Mäklare var det oxå. Även här har Nalle koll, men för egen del, när man sitter i Sverige och sonderar, så har jag hittat några med bra siter, vilket är väl så viktigt för att finna objekten.
The Real Estate Agency, har koppling till Swedbank.
Edwards Estate som finns i Nerja.
Båda har mycket bra hemsidor med såväl kartor som stora, många och fina bilder.
Båda har Svensk personal, vilket kan kännas enklare.

Men vid alla köp i Spanien, ska man nog även anlita juridik hjälp, innan köp, för att inte gå på någon mina.

Hej, har under en längre tid funderat på att köpa en mindre lägenhet i Spanien, dock har den spanska ekonomin varit i gungning de sista åren. Men nu anser jag det vara 'köpläge' och tänkte göra slag i saken (så jag inte sitter här om 10 år och undrar varför det aldrig blev av). Nåväl, nu till vad jag grubblar över...

Från första början var det Kanarieöarna som gällde för mig och fastlandet intresserade mig inte så mycket. Dock har jag börjat vackla i mina tankar. Det jag efterfrågar är främst sol och bad, jag gruvar mig dock över temperaturen på fastlandet under vintern. Jag har aldrig varit där under vintern och undrar vilka ställen som är solsäkrast och varmast. Kanarieöarna har jag besökt ett antal gånger och vet att det är varmt och skönt året runt. Tacksam om någon vänlig person kan hjälpa mig.

Sedan gäller det att hitta en trevlig lägenhet också, det finns en uppsjö mäklare på nätet, någon som kan rekommendera en seriös mäklare? Gärna som har egna erfarenheter...

MvH / grand

Hola Grand!
Efter erfarenhet av fastlandet och öarna....om man är yngre så
skulle jag välja nån Kanarieö absolut. Du vill ha sol och bad...
Gran C el Teneriffa.
Det är svinkallt på vintern på fastlandet, rått. Ja ingen snö...
Om solen är framme och är det ofta - så är det OK på dagarna.
Bada omöjligt :frusen:
Och så är det olidligt hett på sommaren...

Öarna har längre resa det är därför jag skrev
"om man är yngre"...och ska åka fram och tillbaks ofta.
Är man äldre och åker kanske 2 ggr per år - inga problem.
Klimatet slår allt thumb

Så tycker P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
La Costa Tropical är väldigt fint. Har varit där mycket innan jag köpte i Torrevieja.
Man räknar merd att Tropical kusten räcker ända till Adra, som är en underbar liten stad. Därefter tar Costa Almerìa vid...
Det finns bra "Inmobiliarias" där. Tex www.costatropicalproperties.com ? (Googla!) Den är engelsk. Du kan hitta fastigheter (Tropical) Think Spain, Libercasa som bägge är engelska.
Om du googlar med tex "Inmobiliarias en la Costa Tropical" kommer fler napp upp. De brukar ha personal som talar engelska, iaf de stora.
Egentligen hade jag velat bosätta mig där men hittade inget som föll mig pá läppen (ett antal ár tillbaka). Valet föll pá Torrevieja för jag har sláktingar här.
Visserligen är det varmt här under juli och augusti, men man kan lära sig att leva med det om man vill. Annars kan man bo ngn annannstans...tex Atlantkusten (Cadiz och runtomkring) lär vara väldigt bra. Det fläktar hela tiden och för den skull blir inte sommrarna "kokande". Jag har en bekant i Tarifa och hon trivs där (är resident boende).
Men jag har inte varit där själv, dvs "relata refero".
Det finns sajter för begagnade fastigheter som tex www.segundamano.es och www.yaencontre.es som täcker hela Spanien. Du har ett ganska bra bild om läget och priserna om du "surfar" där. Lycka till!

För några år sedan har jag bott en höst-vinter-vår på Costa Tropical -Almunecar -och måste säga att det vore mycket svårt för mig att välja där en lägenhet, där man kunde trivas året om. Hade en lägenhet vid stranden, med strålande utsikt över havet och sol i vardagsrummet nästan hela dagen - och det var en väldig plus på vintern, ty solen värmde lägenheten rejält.

En av mina väninnor bodde i halvskuga -sol under vintern bara på morgonen- oh hennes lägenhet kändes hemskt rå på vintern, fast - enligt henne - fungerade utmärkt på sommaren.

Kan knappt tänka mig att bo i min soliga lägenhet under sommaren. Jag flyttade in mitt i September och de två första veckor var lägenheten för varmt. (Jag är van vid tropisk och semitropisk klimat, boende länge i södra USA och i Karibien, men överallt hade jag luftkonditionering - med höga elräkningar pa sommaren).

Hade jag för avsikt att bo i södra Spanien året om, skulle jag definitivt behöva luftkonditionering- och kanske också värme.

Jag gillade det trevliga utomhusklimatet på Costa Tropical, uppskatade utbudet av nöjen - massor av sightseeing, varmt, soligt, god mat, det omväxlande internationella sällskapet - Skandinaver, Amerikaner, Britter, Tyskar, även en smattering av Fransmän - som gjorde att man aldrig kände sig instängd i indiosynkrasier (?idiosyncracies) av någon enda kultur -och alla kulturer har sådana... men för att trivas måste jag också ha ett behaglig klimat inomhus - året om, och de flesta spanska lägenheter erbjuder inte det, så snålt är de byggda.

Last edited:
Sá har jag inte upplevt det alls. Visserligen har jag inte bott där länge, men sommar- och vinterveckor. Jag bodde i en liten by kallad La Rabita och en lite större pueblo ca 5 km därifrán, Albuñol. Trivdes jättegott där och var pá vippen att köpa ett hus där. Men jag var lite sen och en annan hann lägga bud före mig. :(
Sá det blev Torre ist...

Jag är nog bortskämd med amerikanska bekvämligheter typ luftkonditionering, som gör att jag hade termostaten ställd på 22+25 c grader vinter som sommar, och nu vantrivs om det är vare sig kallare eller varmare inne. Ute får det vara hur varmt eller kallt som helst - men inte inne.

Spaniorer och även Svenskar - jag kommer ihåg att man hade varma sockor och tröjor inne i Sverige på vintern - är nog vana att ha en mer växlande inne temperatur, så hettan-kylan i spanska bostäder är kanske inte ett så stort problem. Och det är både betydligt billigare och mer natur-vänlig att leva utan luftkonditionering.

Hej, tack för responsen, det uppskattas! Har dock svårt att avgöra var man bör köpa eftersom jag inte besökt fastlandet i den utsträckning som skulle behövas för att fatta ett beslut angående område. Så jag tror jag håller fast vid min ursprungliga plan; Gran Canaria. Prioriterar också ett 'jämnt' klimat, och då förefaller GC bättre än fastlandet...

På tal om något annat... Någon som kan rekommendera ett gott spanskt vin (som finns tillgängligt på Systembolaget)?!

MvH / grand

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Jag är nog bortskämd med amerikanska bekvämligheter typ luftkonditionering, som gör att jag hade termostaten ställd på 22+25 c grader vinter som sommar, och nu vantrivs om det är vare sig kallare eller varmare inne. Ute får det vara hur varmt eller kallt som helst - men inte inne.

Spaniorer och även Svenskar - jag kommer ihåg att man hade varma sockor och tröjor inne i Sverige på vintern - är nog vana att ha en mer växlande inne temperatur, så hettan-kylan i spanska bostäder är kanske inte ett så stort problem. Och det är både betydligt billigare och mer natur-vänlig att leva utan luftkonditionering.

"amerikanska bekvämligheter typ luftkonditionering" Eh?? du vet att man kan skaffa det här ocksà? ;)

Jag gick alltid i T-shirt när jag bodde i Sverige. vinter som sommar.

Ju, jag vet att luftkonditionering finns i Europa också ... numera, men är nog betydligt mer vanlig over there. Speciellt CENTRAL luftkonditionering och i lägenheter. Eller, har jag fel?

Hej, tack för responsen, det uppskattas! Har dock svårt att avgöra var man bör köpa eftersom jag inte besökt fastlandet i den utsträckning som skulle behövas för att fatta ett beslut angående område. Så jag tror jag håller fast vid min ursprungliga plan; Gran Canaria. Prioriterar också ett 'jämnt' klimat, och då förefaller GC bättre än fastlandet...

På tal om något annat... Någon som kan rekommendera ett gott spanskt vin (som finns tillgängligt på Systembolaget)?!

MvH / grand

Jag vet iaf att Señores Llanos finns att köpa i Sverige. Kostar runt 60-70 SEK.
Deras Gran Reserva - ej fel!
Sen är ju inte Rioja aldrig fel... Det är mest frága om priset.

MvH / grand

Kan man inte beställa vilket vin som helst pà bolaget? hade det för mig.

Mina fav. viner är
Protos
Marques de castilla
Sangre det toro

Brukar föredra Ribera del duero före Rioja. men jag är ingen expert

Hej Nalle, jag var inne på bolaget och letade efter ett Chilenskt vin (Tarapacka), de hade det inte i sitt sortiment och om jag ville beställa det så fick jag beställa en hel låda. Vet inte hur många flaskor som ingår i en låda (8 st?) men det låter aningen överdrivet tycker jag.

Men skall kolla upp de tips jag fått. Tackar!!

MvH / grand

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Varje år köper jag 150 liter Riojavin från fastlandet genom en vän i byn. Varje 15 L bag-in-box kostar 25 Euro.
Min vän säger att även om man tar ett glas för mycket får man inte huvudvärk dagen efter. Det stämmer faktiskt - jag har testat.

Last edited by a moderator:
Man kan visst beställa vin till Bolaget, men det kostar. Du ska själv betala tull, transport osv kostnader. Det var sá förr iaf...man kan hoppas att de har blivit bättre och kundvänligare.
Jag köpte en hel láda en gäng, men dá var det 12 flaskor...Men det slank ner det med... :D

Nya trådar

Back
Toppen