Gällande uthyrning så har jag förstått det att delar av den årliga skatten till viss del består av en skatt bara för att vi har möjlighet att hyra ut i Spanien. Är det någon som vet ifall man slipper den delen i vanliga skatten om man registrerar sig och hyr ut kontrollerat samt betalar skatt. Man får ju göra avdrag för kostnader kopplat till uthyrningen, och skulle man även slippa den obligatoriska "bara för man kan skatten" så blir det ju faktiskt inte 19% på vinsten i slutänden?
och egentligen vem kan klaga på en vinstskatt på avkastningen i en investering. Går man med vinst på aktier som man köpt genom skattade eller belånade pengar så får man ju betala vinstskatt också.
Det stämmer att en viss del av den årliga skatten är för att man har möjlighet att hyra ut. Registrerar du dig och hyra ut vitt så försvinner den delen på skatten om du har hyrt ut så pass mycket att din "vinst"-skatt överstigen den summan som finns inbakad i din årliga skatt.
Det fanns enligt min advokat inte något sätt att komma ifrån den delen av skatten oavsett om jag hyr ut eller inte.