Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Denna videon finns redan i en annan tràd om jag inte har helt fel för mig
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har inte särskilt stor kontakt med svenskar utanför min arbetsmiljö. Men om man jämför med britter, sà är min erfarenhet att de som klagar pà pakistanier etc i England, för att de inte lär sig Engelska etc. är de första som bosätter sig i "turistghetton", aldrig bryr sig om att lära sig spanska och integrerar sig ej. Kanske likadant med andra utlänningsgrupper
Naturligtvis föreligger det en skillnad men visst är det så att olika grupper tyr sig till varandra och jag tror att det är samma i alla länder. Ibland är det språket, ibland rasen och ibland social bakgrund som påverkar det hela.
Det är inte heller så lätt för svenskar att få en vänskapskontakt med spanjorer och varför skulle det var det. Ser man det hela från spansk sida kan det väl inte vara så attraktivt att intressera sig för en utlänning/svensk som har svårt att uttrycka sig, ofta inte känner till vad som händer i landet etc.
(Nu tänker jag i första hand på svenskar som är lite äldre och inte arbetar tillsammans med spanjorer. Arbetar man i landet kanske man har lättare att få vänner, men det är nog inte heller så lätt. Ungdom får, som alltid, kontakt med varandra om de vill).
Det är naturligtvis också lättare att ha en blandad svensk/spansk bekantskapskrets om man har en spansk partner, men då har man oftast fått de spanska vännerna tack vare detta.
Hur mycket intresse visar vi utlänningar i Sverige? Hur många av oss har utlänningar i våra egna bekantskapskretsar?
Tack och lov är spanjorerna öppna, har lätt att prata och hjälper gärna till på olika sätt. Det är väl det som vi svenskar uppskattar; att bli igenkänd i affären, av barägaren, kypare och personer som man ofta möter i gatan. Ganska så stor skillnad mot Sverige skulle jag vilja påstå men vi kanske inte går så ofta till baren i Sverige. Men man kan knappast säga att dessa är våra vänner eller....
Jag känner förresten en spanjorska i Calahonda, Costa del Sol, som blir galen när hon går in i en affär och expediten inte talar spanska utan bara engelska. Att inte kunna få tala sitt eget språk i sitt eget land måste kännas konstigt. Å andra sidan förstår hon vad turism och utlänningar betyder för landet.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.