Köpa bil i spanien eller sverige?

Status
Stängd för vidare inlägg.

nybyggaren

Ny medlem
vi är en familj som flyttar till Mallorca i Augusti. Vi funderar på att ta med oss bilen, en volvo v50-07, ellr sälja denna i sverige och köpa en bil på Mallorca istället. Vad är för och nackdelarna med dessa alternativ. JAg har hört att det är högre inköpspris på bilar på Mallorca? Anses denna bilmodell som exklusive och får hög skatt i spanien?

tack på förhand

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att få en Volvo båtmotor reparerad på Mallorca är nog inga problem, men verkstäder som reparerar Volvobilar är nog sällsynta. Man får dessutom betala motsvarande 10.000 kr för att registrera bilen i Spanien - detta gäller i alla fall på Kanarieöarna. För oss var det enkelt att köpa en ny bil i Spanien eftersom vi aldrig ägt någon bil i Sverige.

registrera bil i spanien

Hej Nybyggaren och välkommet till forumet. Precis som SolenLyser säger så är det dyrt och aldrig speciellt fördelaktigt att ta med bilen och omregistrera den till spansk i Spanien. Grovt räknat kostar det mellan 1000 till 1500 euro hela registreringsprocessen, samt en annan sak är också att den tar mycket tid och mkt papperstrassel. Andrahandsvärdet för bilar i Spanien generellt är lågt är min erfarenhet.

Mitt råd är också sälj bilen i Sverige och köp en liknande dieselbil på plats. I Sverige går det inte att ha en dieselbil pga den höga beskattningen, medans här i Spanien så är det ingen skillnad, de flesta spanska bilister kör omkring i dieselbilar, bra mkt mer ekonomiskt. :)

Håller själv på att köpa bil i Spanien, det är ett bra läge för detta nu, pga den allmänna ekonomiska nedgången. Om du går in på spanska annonssidor så ser du i många fall kraftigt reducerade priser.
Har själv en svensk bil härnere, som jag haft till salu ett tag men såklart helt omöjlig att sälja med utländska plåtar, så om några veckor kommer den att köras upp och säljas i Sverige, får även några tusen mer för den där.

Kan tillägga att efter min research om bilmarknaden här kom jag fram till att bilarna ligger lägst i pris i Madrid.

För åtta år sedan köpte vi en ny amiralblå Citroen Berlingo diesel med luftkonditionering för ca 98.000 kr. Den förbrukar i snitt 0,67 L/mil. Jag har svårt att föreställa mig men mer praktisk bil. Den har fem riktiga säten. Genom att fälla säten kan man handla på IKEA eller fylla bakdelen med betongblock. Eftersom bilen ofta används av hantverkare brukar den vara registrerad som "mixto" medan personbilar registreras som "turismo". En mixto skall besiktigas redan efter två år och när bilen passerat tio år skall den besiktigas två gånger per år. Vi ville helst ha en silverfärgad bil om vi kunde välja. Man skall inte ha en blå eller röd bil där solen lyser mycket och länge!

Den senaste modellen av Berlingo förbrukar mindre - i snitt 0,56 L/mil. Peugeot och Renault säljer liknande modeller och jag misstänker att samtliga byggs i Spanien.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
förlåt om jag hijackar tråden här, men inom parantes vilket försäkringsbolag anv. du för bilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen