Köp av fastighet i området strax söder om Alicante

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av lavendel70, 6 mars 2018.

  1. lavendel70

    lavendel70 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Jag är ny här i forumet och tänkte be om tips inför vårt stundande köp. Har någon haft affärer med Fastighetsbyrån i Alicante och kan rekommendera dem både som mäklare och att handha den juridiska processen vid ett köp?

    En fastighet i området på ca 100 m2, hur höga kostnader kan jag räkna med per månad ca vad gäller skatt, vatten, el, sopor, försäkring och dylikt? Har någon ett exempel att ”bjuda på”?

    Hur fungerar det med tv, finns det tv-avgifter som i Sverige? Kopplar man bara in sladden i väggen eller måste man ha någon slags abonnemang? (säkert en korkad fråga, men den behöver ställas )

    Jag börjar här och ser om någon har tid och lust att hjälpa mig.

    Tack på förhand /Lavendel70
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Svenska mäklare är inte bättre än någon annan. Välj område och objekt.
    Det viktigaste är en oberoende Advokat som kontrollerar att det finns lagfart , rätt ägare , inga skulder , bygglov osv på objektet.
    Jag har dyr samfällighetsavgift , men vårt halvårsboende kostar 2250 kr i månaden. Skulle jag vara här helår så är det bara el och vattenförbrukningen som skulle öka något. Mycket är fasta kostnader. Ingen TV licens och Spanien har marksänd TV och hål i väggen i de flesta fall.
     
    Los Suecos, erkki, Preciosa och 1 annan gillar detta.
  4. lavendel70

    lavendel70 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Vi har hela tiden tänkt att det är bättre att köpa genom en svensk mäklare för att de kan hjälpa oss med allt såsom juridik, anslutningsanmälningar mm, men vi får nog tänka om. Jag är så tacksam för dina råd. Kan du rekommendera en bra advokat i området mellan Alicante och Santa Pola?
    Tack för informationen om kostanader och tv också - värdefullt!
     
  5. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Hej,
    Mina kostnader för en lägenhet strax utanför centrumet i Alicante stad har varit på 131 EUR/månad 2017.
    Då räknas det in samfällighetsavgift, el, vatten, bankavgifter, hemförsäkring och skatter.
    Lägenheten användes i 6 månader förra året.
     
    lavendel70 gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej och välkommen till forumet Lavendel!
    Säger som Sharky:
    Min bestämda uppfattning är att man aldrig ska ha
    samma firma som säljer och samtidigt sköter den juridiska processen.
    Du ska ha en oberoende advokatfirma som helt tar vara på dina intressen
    och kollar upp att allt är OK såsom ägare, skulder, i register, ev tillbyggen
    som har/har inte bygglov osv...
    Jag har under alla år bara erfarenhet av Ábaco Advisers som är en advokatfirma
    inriktade på köp och sälj. Dom har varit bra och trygga. Svensktalande personal.
    Svensk ägare.
    http://www.abacoadvisers.com/sv
    Finns säkert andra bra också.
     
    Los Suecos, erkki och lavendel70 gillar detta.
  8. lavendel70

    lavendel70 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack RochA! Värdefull information för oss!

    Tack Preciosa, det tar vi till oss och tar tacksamt emot rekommendationen om advokatfirma. Nu tänker vi om och gör rätt!

    Så härligt att kunna få hjälp av vänliga människor på detta sättet. Guld värt!

    /lavendel70
     
    Preciosa gillar detta.
  9. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Här kommer ännu en röst som säger samma sak som Sharky och Preciosa.
    Välj inte objekt efter mäklare och använd egen jurist!
    /Helen
     
    lavendel70 och Sharky gillar detta.
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Gör det lätt för dig , läs och lär den utmärkta tråden Köpa bostad i Torrevieja ,
    duktig skribent och han lämnade inget åt slumpen och beskriver allt.
     
    lavendel70 och erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. ThomasN

    ThomasN Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Min erfarenhet av köpeprocessen att det är väldigt viktigt att du har en mäklare och advokat som är på din sida. Däremot så kommer mäklaren att ”dra” så snart köpet är klart och därför viktigt att ha en advokat som tar vid. Ta inte heller något för givet utan sätt dig verkligen in i processen, då kan du enklare ställa krav på mäklare och advokat.
     
    lavendel70 gillar detta.
  13. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Det är enklare att köpa hus i Spanien än i Sverige tycker jag då advokaten ordnar med ALLT.
    I princip behöver du bara hitta ditt hus/lägenhet och ha pengarna klara när det är dags. :)
    Vår tog 1500 EUR för hela jobbet.
     
    lavendel70 gillar detta.
  14. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Sist jag tittade så var priset 1 procent av försäljningspriset + moms.Kan ju även vara ett minimum för billiga objekt.
    Sedan kan det tillkomma pris för fullmakt och nie nummer.
     
    lavendel70 gillar detta.
  15. lavendel70

    lavendel70 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack ThomasN, Sharky och RochA för er feedback, av stort värde för oss! Vi har nu kontaktat Abaco - efter de fina råd vi fått på forumet i denna tråden - och bokat in tid med jurist och notarie för att ordna med fullmakt mm. Det känns riktigt bra! De känns seriösa och vi har fått tydlig information om vad hela processen kommer att kosta i pengar och vilken service de kommer att stå för. Precis som du skriver ThomasN kan man säkert behöva stödet såväl efteråt som innan och då känns det bra att inte stå ensam.

    Om någon läsare har ytterligare råd så tar vi tacksamt emot dessa, det finns mycket att lära. Må gott Spanienvänner och tusen tack!
     
    Sharky gillar detta.
  16. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bra att du använder detta forum.
    Nu tänker jag på alla de personer från främst UK som jag läser om på olika ställen. De har köpt objekt utan bygglov , utan el utan avlopp utan lagfart och det är inga roliga historier. Juridiskt klara objekt är viktiga och det känns mycket bättre att skicka pengar till en advokatfirma med ansvar än till en källarmäklare som kan gå i kunkurs eller sticka när som.
     
    Last edited by a moderator: 26 februari 2019
    lavendel70 gillar detta.

Dela sidan

Laddar...