Jordgubbar!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av goranwint, 12 juni 2013.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej alla blomstervänner.

    Denna tråd riktar sig nog till vår eminenta moderator Preciosa, men jag tar givetvis emot tips från alla.

    Jag har utefter min terass en tio meter lång "blomkruka", alltså dubbla väggar på frontmuren med jord emellan. Förutom blommor har jag även satt jordgubbar som av någon konstig anledning nästan smakar svenskt.

    MEN!! Det ser ut som om jag har satt dem för tätt. Finns ingen plats för nya revor att slå rot. Och då undrar jag naturligtvis: Kan jag plantera om dem lite glesare nu i denna värme? Jag funderar också på hur lång jordgubbssäsongen är här.

    Jag har ytterligare plats för fler blommor (ca 2X1 meter) och undrar vad som håller sig hela sommaren. Jag har ju bara varit här sedan sen höst och vinter, och vet vad som blommar då. Tacksam för tips. Har allergi (psykisk) sedan barndomen mot dessa rosa och röda skräpblommor som finns överallt. Ursäkta om jag trampar någon på tårna.

    Lev väl i värmen!
    Fool on the hill (eller "Killen på Kullen" som en gammal arbetskompis uttrycker det)));)
     
    Last edited: 12 juni 2013
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Pelargonior är ju tacksamma. De kan bli jättestora dock. Över en meter höga buskar har jag sett...Likaså julstjärna, som blir ett stort trä så småningom. Åretrunt växter, succulenter och kaktusar är väldigt vackra de också. Samt ett litet olivträ (växer saaaaakta).
    PS. Även om jag inte är Preciosa...
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej R. Det är jättetrevligt med svar från dig också. Med skräpblommor menade jag just pelargonior. Har du någon hum om omplantering?
    Göran
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Göran!

    Alltså jag är helt värdelös på att odla...Har du fått för dig tvärtom ? :D
    Och - om du sett min terass då och då på bloggen så ser du ju
    bara pelargoner nästan :cheeky

    Jag har stora penningblommor som jag fått skott av Amadecasa och
    dom är jättestora nu. För stora för en "rabattlåda".
    En växt som visserligen växer jättefort men som man kan skära ner och
    nästan inte ta död på är "springpojke". Dekorativ när den hänger ner
    i "slanor". Kallas visst också Karlbergaren av nån anledning.
    Kan skicka skott om du mejlar adressen...Dom är lite svåra att få tag i.
    Man bara stoppar ner dom i jorden så rotar dom sig.

    Inte för att jag vet men man kan nog plantera om jordgubbsplantor
    just för att det är så varmt...Hemma är det väl omöjligt på sommaren?
    Hade jordgubbar när man var i "grönavågenstadiet" men dom gav bara
    frukt vartannat el var tredje år. Dom gillar väl sand/lergjord har jag för mig.
    Du får googla på dom blommor jag skrivit om.
    På bloggen hade jag bilder på växter som var fina på Leffes tomt i La Mata
    Och en vinranka, prova en sån...Häromdagen. Och på min terrass har vi lyckats få
    med ett frö i en kaktus som nu har 9 paprikor. Hade jag också bild på. Verkar lättodlat...
    Jag planterade om den så den blev ensam.

    Kram P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag tänkte just på Preciosas pelargonior som hon visar ibland på blogget. De är inte skräpiga! Utan hur vackra som helst. Jag tror att du menade bougainvillean med skräpblommor, för de skräpar ner något enormt...
    Peklargoner kan man tukta kraftigt på våren/vårvintern. Iaf i Sverige. Då kan man ta sticklingar om man vill. Jag vet inte om man behöver plantera om dem i Spanien om man har dem i sin trädgård. Lägg till lite ny jord/ näring. Har du dem i en kruka kan du plantera om dem när de blivit för stora för krukan. Ungefär.
    Mer om växternas skötsel (=expertråd) hittar du på Google. Det finns många tädgårds/blomforum där. Lycka till med växterna.
    PS Du vet väl att om du får en blomma får du inte tacka för den för då dör den. Bäst lyckas man med krukväxter om man kan "stjäla" sticklingar...
    PPS Jag vet. Det är gamla myter men ändå.
     

Dela sidan

Laddar...