Hur fungerar det med bredband?

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Daniel K, 23 oktober 2017.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Daniel, alltså jag vet ju inte hur 100%-igt fiber det är...om vissa bara drar till fastighetens "central"
    eller ända upp till lgh...kan ju inte det där men någon på forumet hintade om nåt sånt men det var
    länge sen...Alla dom stora gör ju reklam som typ Vodafone, Movistar, Orange men ett flertal mindre
    också...Airsat.eu har installationsavgift på 200E...SATtvPLUS har väl fiber också nu...
    http://sattvplus.com/site/es/inicio/
    Jag kollade sist jag var nere men nöjde mig med att internetdela med mobilen till slut :)
    Vet inte hur länge och om jag kommer att bo just där...

    Chao P :cool:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Betalar 26E för för ett 100/10 abonnemang som kan pausas. Det är Telecable i Santa Pola. Pröjsade även ca 100E vi uppstart, men det är glömt nu. Bra service i övrigt.
     
    Farbror Sven gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Nu är frågan är det ett företag som drar fibern för sig själv eller är det neutralt så andra kan erbjuda tjänst?
     
  5. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Som jag har förstått så drar företagen sin egen fiber.
    /Helen
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Det är vad jag också trodde. Tack!
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har Movistar och väntar på fiberkabeln, vilken hastighet vi får är inte bekant. 50 Mb/ eller 300 Mb/s? Med ADSL får vi som bäst 8 Mb/s. Vissa erbjuder samma hastighet för upp- och nedladdning. Är det realistiskt? Jag har 0,56 Mb/s när jag laddar upp en YouTube video. Två minuter video kan ta upp till två timmar att ladda upp. Litet frustrerande. Någon som har erfarenhet om huruvida 50 Mb/s räcker? Kanske dags att byta leverantör?
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vi har numera fiber och valde bort 300 Mb och tog istället 50Mb simetrica, d v s samma hastighet både upp och ner. Sen är det ju max, inte vad man faktiskt alltid har. Vi tycker det är fullt tillräckligt för att ladda upp filmer m.m. Om man spelar onlinespel är det säkert försvarbart med det högre priset för den högre hastigheten. Men i vårt fall var prisskillnaden inte motiverbar utifrån våra behov, och då både laddar vi upp och streamar ganska mycket.
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag har Movistar 300 Mbit symmetriskt, alltså både ner och upp. Oftast när jag kollar så får jag också den hastigheten; ibland lite mindre, ibland lite mer, men oftast inom +/- 10 Mbit
    Att ladda upp en tvåminuters Quad HD, (1440P) video till Youtube tar kanske en halvminut, max... har inte kollat exakt, eftersom mitt system är automatiskt. (Genererar två olika filmer, och laddar upp dem, varje dag.)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. dabib

    dabib Ny medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör fiber via airsat. Typ 200 euro för installation. Du kan välja olika hastigheter och betalar bara när du vill ha det man går bara i på deras hemsida och lägger den hastigheten man vill ha i korgen och betalar dagen efter är det igång. Man betalar för minst 30 dagar. Har för mig att 10mb kostar 15 euro.
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tack för info! Är installationen av fiber generellt gratis?
     
  14. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Nu är det över två år sen vi fick fibern från Movistar, men såvitt jag minns kostade inte installationen något, då det var en uppgradering från vanlig kopparledning till fiber. Telefonen går ju också via fibern nu, och kopparledningarna är bortkopplade.
    (Det går kopplarledning från vanliga telefonjacket till fiberterminatorn, "ONT", så det behövs ingen speciell IP-telefon eller så.)
     
  15. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Vi installerade fiber från Movistar och installationen var gratis. Men om abonnemanget sägs upp inom 3 månader skulle vi få betala 130€ för installation.
     
    SolenLyser gillar detta.

Dela sidan

Laddar...