Jag har wifi typ bredband 6 mb ner. Ganska stabil , men någon gång per vecka så står det stilla några minuter. Kör betald VPN. Började läsa om Smart DNS och funderade på om det är någon som provat direkt i Apple Tv såg att man kunde ha det direkt på vissa smart TV apparater.
Någon med mer kött på benen?
Vem levererar SmartDNS och hur funkar detta kontra VPN?
SmartDNS funkar i princip så att man använder de DNS-servrar som tjänsten tillhandahåller i stället för den DNS som ens Internetleverantör använder. När din AppleTV eller SmartTV då ska ansluta till en Playtjänst, så frågar den ju DNS-servern efter vilken IP-adress den ska ansluta till. I stället för den riktiga IP-adressen för Play-tjänsten, så svarar servern med en IP som tillhör SmartDNS-leverantören, och som är en IP till en "omvänd proxy". Din enhet ansluter då till den proxyservern i stället för direkt till Play-tjänsten, och proxyn skickar anslutningen vidare till Play-tjänsten, som då ser en av proxyns IP-adresser, inte din Spanska adress.
Liksom "normal" proxy, och till skillnad från VPN, är de anslutningarna inte krypterade och använder ingen "tunnel", så det funkar bättre än VPN om man har dålig bandbredd.
Obs dock att SmartDNS inte fungerar med alla Play-tjänster. En del använder i vissa fall anslutningar till rena IP-adresser, som då inte görs någon DNS-fråga på. Andra, som Netflix, funkar inte eftersom de hårdkodat sina appar att använda andra DNS-servrar, inte de som är konfigurerade i systemet. (Netflix funkar med SmartDNS från webbläsare i datorer, men där kan man lika gärna använda vanlig Proxy i stället för SmartDNS.)
Jag kör själv SmartDNS i min AppleTV, utan problem från Teneriffa. Även om man kör Airplay från en enhet ansluten med VPN eller Proxy, så måste man oftast ändå ha SmartDNS konfigurerat i AppleTV:n för att det ska funka.
Både VPN, Proxy och SmartDNS för Sverige kan man abonnera på via SeSvenskTV.com